”Luovaa Luonnosta” Lasten kesäkurssi kohti kestävämpää ympäristöä
Bergström, Katja (2009)
Bergström, Katja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910104891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910104891
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on lisätä lasten tietoisuutta ympäristöstä ja kestävästä elämäntavasta sekä innostaa lapsia toimimaan yhdessä yhteisten tavoitteiden suuntaan ympäristökasvatuksen keinoin. Toiminnan avulla on tarkoitus tarjota välineitä ja innostaa lasta itse käsillä tekemiseen taidekasvatuksen keinoin.
Työ on toimintakeskeinen opinnäytetyö, jossa on toimintatutkimuksellinen lähestymistapa. Opinnäytetyöhön sisältyy oma toiminnallinen kehittämisprojekti, Luovaa Luonnosta kesäkurssi lapsille. Projekti toteutettiin yhteistyössä Vantaan kaupungin kulttuuripalvelujen kanssa Lasten taidetalo Pessissä. Toiminnallisen osion tarkoituksena on tuoda esiin ekologisen lastenkulttuurin moninainen ulottuvuus lasten kasvatuksessa. Toiminnan tarkoituksena on ohjata lapsia eettisesti ja ekologisesti kestävän kehityksen periaatteita kohti sekä välittää heille ympäristöä säästävää ja kunnioittavaa toiminnan mallia. Kesäkurssin teemoilla ja toiminnallisilla valinnoilla sekä ekologisilla ratkaisuilla halutaan osoittaa kuinka lasta voidaan ohjata luovaan, omaehtoiseen ja mielikuvituksen rikastamaan toimintaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muotoutuu ekologisen lastenkulttuurin sekä ympäristö- ja taidekasvatuksen ympärille. Ympäristökasvatuksen osa-alueina painotetaan yhteisöllisyyttä, toiminnallisuutta sekä kestävän kehityksen käsitettä. Ennen kaikkea opinnäytetyön toiminnan osalta ei voida myöskään pois sulkea taidekasvatuksellista näkökulmaa, joka nivoutuu omana osanaan teoreettiseen viitekehykseen. Taidekasvatuksen osa-alueita opinnäytetyössä ovat elämyksellisyys, kädentaidot sekä innostaminen.
Arviointiaineistossa hyödynnettiin oppimispäiväkirjaa ja kuvamateriaalia sekä lasten kanssa käytyjä yhteisiä keskusteluja ja päiväkohtaisia palautteita. Lisäksi vanhemmille ja lapsille tehtiin kotiin vietäviksi pienimuotoinen kysely, jossa lapsen ja aikuisen näkemykset kurssista ja sen onnistumisesta tulivat esiin. Myös Lasten Taidetalo Pessin henkilökunnan kanssa käytiin palautekeskustelua kurssin sisällöstä ja sen onnistumisesta.
Opinnäytetyön ja projektin tavoitteet toteutuivat hyvin. Lapset olivat koko toiminnan ajan innostuneita, iloisia ja saapuivat mielellään kesäkurssille. Kesäkurssilla oli saatu aikaan kestävän kehityksen mukaisia toimintamalleja. Lapsille oli välitetty luontoa ja muuta ympäristöä kunnioittavia sekä suojelevia arvoja ympäristökasvatuksen avulla. Lapset kokivat oppineensa kurssilla kierrättämisestä ja luonnon kunnioittamisesta sekä kuinka omista leluista tulee pitää huolta ja kuinka niitä voi korjata. Lasten innostus kädentaidollisissa töissä näyttäytyi sekä töiden toteutuksessa ja loppuunsaattamisessa että innostuneena luovana taiteenomaisena itseilmaisuna. Kurssilla oli onnistuttu luomaan toimivia ja yksinkertaisia kädentaidollisia ratkaisuja, joita lasten on helppo toteuttaa myös kotona.
Työ on toimintakeskeinen opinnäytetyö, jossa on toimintatutkimuksellinen lähestymistapa. Opinnäytetyöhön sisältyy oma toiminnallinen kehittämisprojekti, Luovaa Luonnosta kesäkurssi lapsille. Projekti toteutettiin yhteistyössä Vantaan kaupungin kulttuuripalvelujen kanssa Lasten taidetalo Pessissä. Toiminnallisen osion tarkoituksena on tuoda esiin ekologisen lastenkulttuurin moninainen ulottuvuus lasten kasvatuksessa. Toiminnan tarkoituksena on ohjata lapsia eettisesti ja ekologisesti kestävän kehityksen periaatteita kohti sekä välittää heille ympäristöä säästävää ja kunnioittavaa toiminnan mallia. Kesäkurssin teemoilla ja toiminnallisilla valinnoilla sekä ekologisilla ratkaisuilla halutaan osoittaa kuinka lasta voidaan ohjata luovaan, omaehtoiseen ja mielikuvituksen rikastamaan toimintaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muotoutuu ekologisen lastenkulttuurin sekä ympäristö- ja taidekasvatuksen ympärille. Ympäristökasvatuksen osa-alueina painotetaan yhteisöllisyyttä, toiminnallisuutta sekä kestävän kehityksen käsitettä. Ennen kaikkea opinnäytetyön toiminnan osalta ei voida myöskään pois sulkea taidekasvatuksellista näkökulmaa, joka nivoutuu omana osanaan teoreettiseen viitekehykseen. Taidekasvatuksen osa-alueita opinnäytetyössä ovat elämyksellisyys, kädentaidot sekä innostaminen.
Arviointiaineistossa hyödynnettiin oppimispäiväkirjaa ja kuvamateriaalia sekä lasten kanssa käytyjä yhteisiä keskusteluja ja päiväkohtaisia palautteita. Lisäksi vanhemmille ja lapsille tehtiin kotiin vietäviksi pienimuotoinen kysely, jossa lapsen ja aikuisen näkemykset kurssista ja sen onnistumisesta tulivat esiin. Myös Lasten Taidetalo Pessin henkilökunnan kanssa käytiin palautekeskustelua kurssin sisällöstä ja sen onnistumisesta.
Opinnäytetyön ja projektin tavoitteet toteutuivat hyvin. Lapset olivat koko toiminnan ajan innostuneita, iloisia ja saapuivat mielellään kesäkurssille. Kesäkurssilla oli saatu aikaan kestävän kehityksen mukaisia toimintamalleja. Lapsille oli välitetty luontoa ja muuta ympäristöä kunnioittavia sekä suojelevia arvoja ympäristökasvatuksen avulla. Lapset kokivat oppineensa kurssilla kierrättämisestä ja luonnon kunnioittamisesta sekä kuinka omista leluista tulee pitää huolta ja kuinka niitä voi korjata. Lasten innostus kädentaidollisissa töissä näyttäytyi sekä töiden toteutuksessa ja loppuunsaattamisessa että innostuneena luovana taiteenomaisena itseilmaisuna. Kurssilla oli onnistuttu luomaan toimivia ja yksinkertaisia kädentaidollisia ratkaisuja, joita lasten on helppo toteuttaa myös kotona.