Tapiola-ryhmän joulukonsertti 2008 ja palautekysely
Leppäniemi, Emilia (2009)
Leppäniemi, Emilia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910084865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910084865
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli raportoida Porin Tapiolan vuonna 2008 järjestämän joulukonsertin suunnittelun ja toteutuksen vaiheista ja esitellä sekä analysoida joulukonsertin jälkeen tehdyn palautekyselyn tulokset. Palautekyselyn tulosten perusteella joulukonserttia voidaan tulevaisuudessa kehittää vastaamaan paremmin asiakkaiden toivomuksia. Palautekyselyllä mitattiin sitä, millaisen mielikuvan konsertti osallistujille jätti ja, miten tapahtumaa voidaan tulevaisuudessa kehittää. Lisäksi kartoitettiin konsertin ajankohdan ja sähköisen ilmoittautumisen mieluisuutta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Tapiola-ryhmä. Aiheen opinnäytetyötekijä sai esimiehiltään Porin Tapiolasta suorittaessaan harjoittelua. Joulukonsertti järjestettiin 10.12.2008 klo 19.00 Keski-Porin kirkossa. Konsertti oli tunnin pituinen. Ohjelma sisälsi Tapiolan alkutervehdyksen, joululaulujen kuuntelua ja yhteislauluja. Idea konsertin järjestämiseen lähti Turun Tapiolasta, joka on järjestänyt jo neljä kertaa vastaavanlaisen konsertin asiakkailleen Turun Tuomiokirkossa. Konserttiin kutsuttiin yli 3000 Tapiola-ryhmän keskittäviä kotitalousasiakkaita Porin alueelta. Tapahtumaan ilmoittautui 1061 henkilöä. Joulukonsertin järjestämisen tavoitteena oli keskittävien asiakkaiden muistaminen jouluaikaan ja iloisen joulumielen tarjoaminen. Joulukonsertti oli ilmainen viihdetapahtuma, jossa ei sisällytetty kaupallisia tai uskonnollisia elementtejä. Joulukonsertti järjestettiin ensimmäistä kertaa Porin Tapiolan taholta. Tapahtuman onnistumista oli erittäin tärkeä mitata palautekyselyllä, sillä Porin Tapiola aikoo tehdä konsertista jokavuotisen perinteen. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tietojenkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä palautekyselyä. Tutkimuksen kohderyhmänä oli kaikki sähköisesti tapahtumaan ilmoittautuneet. Palautekysely lähetettiin 207 henkilölle, joista siihen vastasi 106. Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen, sillä tutkimustuloksia aiotaan hyödyntää Porin Tapiolan seuraavissa joulukonserteissa. Lisäksi opinnäytetyö sisältää ohjeistuksen ensi vuoden joulukonserttia varten. Palautekyselyn tuloksista selvisi, että joulukonsertti onnistui hyvin täyttämään asiakkaiden odotukset ja konsertista kaiken kaikkiaan jäi osallistujille positiivinen mielikuva. Koettiin, että konsertin järjestäminen oli hieno ele Tapiolalta asiakkaita kohtaan ja konsertin ajankohtaa ja ohjelmaa pidettiin onnistuneina. Palautekyselystä saatiin myös hyviä kehittämisehdotuksia ensi vuoden tapahtumaa varten, joiden avulla tapahtumaa voidaan kehittää asiakkaiden toiveiden mukaisesti.