Ryhmäytyminen yläkoulun seitsemäsluokkalaisten kuvaamana
Pitkänen, Laura (2009)
Pitkänen, Laura
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910074847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910074847
Tiivistelmä
Yläkouluun siirtyminen on tavallisesti nuorelle uusi ja jännittävä asia. Murrosiän kynnyksellä oleva nuori on usein epävarma itsestään sekä yksilönä että osana yhteisöä, ja se osaltaan voi vaikeuttaa uuteen kouluympäristöön sulautumista. Ryhmään, kuten koululuokkaan liittyminen on osa ryhmän syntyprosessia eli ryhmäytymistä, jossa epämääräisestä joukosta ihmisiä tulee yksi kokonaisuus. Joskus ryhmäytymisen tukemiseksi joudutaan käyttämään ryhmäyttämistä, joka perustuu erilaisiin toiminnallisiin tehtäviin, kuten tutustumis- ja luottamusharjoituksiin.
Pohjana tutkimukselle on käytetty teoriatietoa nuoren kehityksestä, kouluympäristöstä sekä ryhmän muotoutumisesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tietty luokka oppilaita on ryhmäytynyt yläkoulun ensimmäisen lukuvuoden aikana. Lisäksi tutkimuksessa on selvitetty miten luokkahenki luokassa on muuttunut ja mitä luokkahengen parantamiseksi on tehty. Tutkimuskohteena olivat Iitin yläkoulun erään seitsemännen luokan oppilaat ja heidän luokanvalvojansa. Oppilaat kirjoittivat lukuvuoden aikana kaksi ohjattua kirjoitelmaa ja luokanvalvoja vastasi luokkaa koskeviin kysymyksiin kirjallisesti kaksi kertaa lukuvuoden aikana. Tutkimus oli laadullinen ja kirjoitelmien perusteella laadittiin kuvaus oppilaiden ja luokanvalvojan näkemyksistä ryhmäytymisestä ja luokkahengestä.
Tutkimustulosten mukaan luokassa oli ryhmäydytty jonkin verran jo ensimmäisen lukuvuoden aikana ja että luokkahengessä oli havaittu sekä positiivisia että negatiivisia muutoksia. Sekä oppilaat että luokanvalvoja olivat pyrkineet kuitenkin parantamaan luokkahenkeä omalta osaltaan.
Pohjana tutkimukselle on käytetty teoriatietoa nuoren kehityksestä, kouluympäristöstä sekä ryhmän muotoutumisesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tietty luokka oppilaita on ryhmäytynyt yläkoulun ensimmäisen lukuvuoden aikana. Lisäksi tutkimuksessa on selvitetty miten luokkahenki luokassa on muuttunut ja mitä luokkahengen parantamiseksi on tehty. Tutkimuskohteena olivat Iitin yläkoulun erään seitsemännen luokan oppilaat ja heidän luokanvalvojansa. Oppilaat kirjoittivat lukuvuoden aikana kaksi ohjattua kirjoitelmaa ja luokanvalvoja vastasi luokkaa koskeviin kysymyksiin kirjallisesti kaksi kertaa lukuvuoden aikana. Tutkimus oli laadullinen ja kirjoitelmien perusteella laadittiin kuvaus oppilaiden ja luokanvalvojan näkemyksistä ryhmäytymisestä ja luokkahengestä.
Tutkimustulosten mukaan luokassa oli ryhmäydytty jonkin verran jo ensimmäisen lukuvuoden aikana ja että luokkahengessä oli havaittu sekä positiivisia että negatiivisia muutoksia. Sekä oppilaat että luokanvalvoja olivat pyrkineet kuitenkin parantamaan luokkahenkeä omalta osaltaan.