Kokous- ja kongressiasiakkaan arvokäsitykset ennen palvelutilannetta
Kananen, Eeva (2009)
Kananen, Eeva
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910074835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910074835
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Jyväskylän Kongressikeskus Oy:n kokous- ja kongressiasiakkaiden arvokäsityksiä ennen palvelutilannetta. Tutkimuksessa selvitettiin kokousasiakkaiden arvostuksen kohteita kokouspalveluissa eli niitä tavoitteita, joiden tyydyttämiseksi he ostavat palvelun. Teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti kokous- ja kongressipalveluja sekä tarkemmin kokouksia ja kongresseja kongressikeskuksen järjestäminä. Työssä käytiin läpi myös kokous- ja kongressiasiakkaan palvelutilannetta ja mitä se pitää sisällään, sekä asiakkaan ostokäyttäytymistä, erityisesti psykologisia tekijöitä, kuten arvoa. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena, vaikka menetelmänä käytettiin lomakekyselyä, joka on tyypillinen kvantitatiiviselle tutkimukselle. Lomake koostui sekä suljetuista että avoimista kysymyksistä. Tutkittava joukko koostui kongressikeskuksen yritysasiakkaista, jotka olivat varanneet palvelun ja odottivat sen käyttöä. Tutkimus toteutettiin lähettämällä lomakekysely sähköpostitse 5.5.2009. Tutkimustuloksista saatiin selville kokousasiakkaiden arvokäsityksiä Jyväskylän Kongressikeskus Oy:n tarjoamia kokouspalveluiden eri osa-alueita kohtaan. Kokouspalvelujen markkinoinnin ja asiakaspalvelun osalta arvostettiin Internet-sivujen informatiivisuutta ja selkeyttä sekä henkilökunnan ammattitaitoa. Kokoustilojen suhteen asiakkaat arvostivat erityisesti nykyaikaista ja monipuolista tekniikkaa. Kokoustarjoilujen tuli taas olla hintatasoltaan keskinkertaiset ja menun monipuolinen tarjoten vaihtoehtoja vaativampaankin tilaisuuteen. Vastaajat esittivät myös omin sanoin tavoitteitaan ja odotuksiaan hyviä kokouspalveluja kohtaan, joista nousi esille henkilökunnan nopea reagoiminen ja yhteistyökyky, kokouspalvelujen kohtuullinen hintataso ja majoituspalvelujen löytyminen välittömästä läheisyydestä.