Pääkaupunkiseudun pienyritysten IT-palvelut ja niiden ulkoistaminen
Rivanti, Laura (2009)
Rivanti, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910064813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910064813
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutustua pääkaupunkiseudun pienyritysten IT-palveluihin ja niiden mahdolliseen ulkoistamiseen. Tarkastelin, millaisia palveluntarpeita kohderyhmän yrityksillä on ja kuinka niihin markkinoilla vastataan. Työn tilaajana toimii espoolainen yritys Vetonaula, joka haluaisi laajentaa asiakaskuntaansa pienyritysten keskuudessa.
Tutkimus tehtiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Työssä käytetyt kirjalliset lähteet koostuivat ulkoistamista ja IT-palveluita käsittelevistä ohjekirjoista, sekä muista IT-alan tilaa ja tapahtumia selittävistä julkaisuista.
Ulkoistamisprosessit ja erityisesti IT-palveluiden ulkoistaminen ostavan asiakkaan ja palveluntarjoajan näkökulmasta olivat oleellinen osa tutkimuksen teoriaa. Empiirisen tutkimuksen aineisto saatiin pääkaupunkiseudun pienyritysten IT-vastaavia haastattelemalla. Haastattelu-kysymykset olivat tutkimusongelmasta johdettuja ja valittu yhdessä työn tilaavan yrityksen kanssa. Haastattelut toteutettiin yritysten omissa tiloissa, osittain strukturoidulla teemahaastattelulla.
Haastatteluista saadut tulokset antavat tietoa IT-palveluiden ulkoistamisesta, pienyrityksille ja pienyritysten kanssa asioiville, palveluntarjoajille.
Tutkimuksessa selvisi, että pienyritykset ulkoistavat eniten sähköpostiin, palvelinten ylläpitoon, kotisivuihin ja IT-tukeen liittyviä palveluitaan. Yleisimmin näitä palveluita ulkoistettiin, koska yritykseltä itseltään ei löytynyt kykyä tuottaa kyseisiä palveluita. Ulkoistamisen syitä olivat myös tehokkuuden lisääminen ja toimintavarmuuden parantaminen. Ongelmakohtiakin tulokset osoittivat, kuten sen, etteivät pienyritykset kilpailuta tai vaihda käyttämiään yrityksiä mielellään. Jotkut yritykset olivatkin käyttäneet samoja palveluntarjoajia tehokkuutta mittaamatta niin kauan, ettei niiden palvelujen laadusta tai edullisuudesta voi olla enää takeita.
Kaiken kaikkiaan yritykset olivat pääasiassa tyytyväisiä IT-palveluihin, niiden saatavuuteen ja toimittajiin. Tyytymättömyyttäkin koettiin, kaikista eniten vastaajat olivat tyytymättömiä palveluiden hinnoitteluihin. Tyytymättömyyttä voi selittää monellakin tekijällä: tässä tutkimuksessa selvinneitä syitä olivat pitkät palvelusuhteet, sopimuksien vähäinen kilpailutus ja laman aiheuttamat paineet säästötoimenpiteisiin.
Keskeinen tulos oli, että tehokkaita ja edullisia palveluita tarjoava, kooltaan pienehkö, palveluntarjoaja on kaikkein mieluisin yhteistyökumppani ulkoistettuja IT-palveluita hankkivalle tai käyttävälle pienyritykselle nyt ja lähitulevaisuudessa. Tutkimuksessa selvisi myös että pienyritysten henkilöstön vähyys ja alan vähäinen tuntemus olivat altistaneet yrityksiä riskeille, esimerkiksi varmuus kopiointiin liittyviin ongelmiin. Palveluntarjoajat voisivat auttaa pienyrityksiä ymmärtämään riskejä paremmin ja siten lähestyä niitä ei markkinointi mielessä.
Tutkimus tehtiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Työssä käytetyt kirjalliset lähteet koostuivat ulkoistamista ja IT-palveluita käsittelevistä ohjekirjoista, sekä muista IT-alan tilaa ja tapahtumia selittävistä julkaisuista.
Ulkoistamisprosessit ja erityisesti IT-palveluiden ulkoistaminen ostavan asiakkaan ja palveluntarjoajan näkökulmasta olivat oleellinen osa tutkimuksen teoriaa. Empiirisen tutkimuksen aineisto saatiin pääkaupunkiseudun pienyritysten IT-vastaavia haastattelemalla. Haastattelu-kysymykset olivat tutkimusongelmasta johdettuja ja valittu yhdessä työn tilaavan yrityksen kanssa. Haastattelut toteutettiin yritysten omissa tiloissa, osittain strukturoidulla teemahaastattelulla.
Haastatteluista saadut tulokset antavat tietoa IT-palveluiden ulkoistamisesta, pienyrityksille ja pienyritysten kanssa asioiville, palveluntarjoajille.
Tutkimuksessa selvisi, että pienyritykset ulkoistavat eniten sähköpostiin, palvelinten ylläpitoon, kotisivuihin ja IT-tukeen liittyviä palveluitaan. Yleisimmin näitä palveluita ulkoistettiin, koska yritykseltä itseltään ei löytynyt kykyä tuottaa kyseisiä palveluita. Ulkoistamisen syitä olivat myös tehokkuuden lisääminen ja toimintavarmuuden parantaminen. Ongelmakohtiakin tulokset osoittivat, kuten sen, etteivät pienyritykset kilpailuta tai vaihda käyttämiään yrityksiä mielellään. Jotkut yritykset olivatkin käyttäneet samoja palveluntarjoajia tehokkuutta mittaamatta niin kauan, ettei niiden palvelujen laadusta tai edullisuudesta voi olla enää takeita.
Kaiken kaikkiaan yritykset olivat pääasiassa tyytyväisiä IT-palveluihin, niiden saatavuuteen ja toimittajiin. Tyytymättömyyttäkin koettiin, kaikista eniten vastaajat olivat tyytymättömiä palveluiden hinnoitteluihin. Tyytymättömyyttä voi selittää monellakin tekijällä: tässä tutkimuksessa selvinneitä syitä olivat pitkät palvelusuhteet, sopimuksien vähäinen kilpailutus ja laman aiheuttamat paineet säästötoimenpiteisiin.
Keskeinen tulos oli, että tehokkaita ja edullisia palveluita tarjoava, kooltaan pienehkö, palveluntarjoaja on kaikkein mieluisin yhteistyökumppani ulkoistettuja IT-palveluita hankkivalle tai käyttävälle pienyritykselle nyt ja lähitulevaisuudessa. Tutkimuksessa selvisi myös että pienyritysten henkilöstön vähyys ja alan vähäinen tuntemus olivat altistaneet yrityksiä riskeille, esimerkiksi varmuus kopiointiin liittyviin ongelmiin. Palveluntarjoajat voisivat auttaa pienyrityksiä ymmärtämään riskejä paremmin ja siten lähestyä niitä ei markkinointi mielessä.