Kartoitus eteläsuomalaisten kuluttajien postikorttien ostotottumuksista ja postikorttiperheiden kysynnästä markkinoilla
Laulajainen, Miia (2009)
Laulajainen, Miia
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910054780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910054780
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantajina olivat seudun kehittämisyhtiö Cursor Oy sekä Oy Non-stopstudiot Ab. Tarkoituksena oli selvittää, millaisilla uusilla korttiperheillä on kysyntää markkinoilla ja minkälaisia postikorttien ostotottumuksia ihmisillä on. Lisäksi pyrittiin selvittämään, mikä on potentiaalinen kohderyhmä verkossa toimivalle postikorttikaupalle tuotekehityksen näkökulmasta ja millaisia eroja on miesten ja naisten ostokäyttäytymisessä.
Työn teoriaosuudessa käsitellään markkinoinnin kilpailukeinoja ja tuotekehitystä sekä verkkokauppaa ja Internet-markkinointia, joihin tutkimustulosten käsittely rajattiin. Perusjoukkona tutkimuksessa olivat 15–67-vuotiaat eteläsuomalaiset naiset ja miehet. Perusjoukon suuruus oli 500 naista ja 500 miestä eli 1000 henkilöä. Kyselyn vastauksia palautui noin 25 %. Tutkimusote oli kvantitatiivinen ositettu otanta, ja kysely toteutettiin strukturoituna kirjekyselynä.
Aineisto käsiteltiin Excel-ohjelmalla ja tulokset havainnollistettiin kaaviokuvin sekä prosentuaalisin osuuksin. Tutkimuksesta selvisi, että naiset ovat miehiä innokkaampia postikortinlähettäjiä ja heitä myös kiinnostaa enemmän postikortit ja niiden erilaiset ominaisuudet.
Työn teoriaosuudessa käsitellään markkinoinnin kilpailukeinoja ja tuotekehitystä sekä verkkokauppaa ja Internet-markkinointia, joihin tutkimustulosten käsittely rajattiin. Perusjoukkona tutkimuksessa olivat 15–67-vuotiaat eteläsuomalaiset naiset ja miehet. Perusjoukon suuruus oli 500 naista ja 500 miestä eli 1000 henkilöä. Kyselyn vastauksia palautui noin 25 %. Tutkimusote oli kvantitatiivinen ositettu otanta, ja kysely toteutettiin strukturoituna kirjekyselynä.
Aineisto käsiteltiin Excel-ohjelmalla ja tulokset havainnollistettiin kaaviokuvin sekä prosentuaalisin osuuksin. Tutkimuksesta selvisi, että naiset ovat miehiä innokkaampia postikortinlähettäjiä ja heitä myös kiinnostaa enemmän postikortit ja niiden erilaiset ominaisuudet.