Asiakastyytyväisyyskysely Liisa Koti Oy:n tukiasunnon asukkaille
Lempinen, Johanna (2009)
Lempinen, Johanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910014741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910014741
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Johanna Lempinen.
Asiakastyytyväisyyskysely Liisa Koti oy:n tukiasunnon asukkaille, Pieksämäki, syksy 2009, 33 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä,Pieksämäki, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää Liisa Koti Oy:n tukiasunnon asukkaiden asiakastyytyväisyyttä. Tukiasunnossa asuu aikuisia mielenterveys- ja päihdekuntoutujia. Tutkimustulokset luovutetaan Liisa Koti Oy:n toimitusjohtajalle, näin hän saa ajankohtaista tietoa asiakkaidensa asiakastyytyväisyydestä. Liisa Koti Oy voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia toimintansa suunnittelussa, kehittämisessä sekä palveluiden muokkaamisessa asiakkaiden toiveita vastaaviksi.
Opinnäytetyöni toteutin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimukseni oli luonteeltaan deduktiivinen. Laadin puolistrukturoidun kyselylomakkeen jolla toteutin asiakastyytyväisyys mittauksen. Tutkimuksen ajankohtana tammikuussa 2009 tukiasunnossa asui 30 mielenterveys- ja päihdekuntoutujaa, joista 18 osallistui vapaaehtoisesti asiakastyytyväisyyskyselyyn.
Asiakastyytyväisyyskyselyyn osallistuneista vastaajista suurin osa on tyytyväisiä asumiseensa Liisa Koti Oy:n tukiasunnossa. He kokivat tyytyväisyyttä siitä että, Liisa Kodissa on hyvä asua, parempi kuin missään muualla. Tyytyväisyyttä koettiin omasta huoneesta, missä on oma rauha, sekä siitä että, oma lääkitys on kohdallaan ja että, ruoka on hyvää ja sitä on tarpeeksi. Vastaajat ovat tyytyväisiä myös Liisa Kodin hoitoideologiaan, yhteisöhoitoon. Lähestulkoon kaikki vastaajat ovat sitä mieltä että henkilökunta osaa työnsä, kohtelee heitä hyvin ja hoito on hyvää.
Kyselyyn osallistuneiden vastausten perusteella kehitettävää olisi eniten yhteiskunnan tarjoamassa taloudellisessa tuessa mielenterveyskuntoutujille. Monella tukiasunnossa asuvalla taloudellinen tilanne on todella huono, pakollisten menojen jälkeen jäävä rahasumma on niin pieni, ettei sillä rahalla pärjäisi moni tervekään. Kehitettävää olisi vastaajien mielestä myös asuntojen kunnossa ja sisustuksessa. Vastaajat haluaisivat myös mielekästä viriketoimintaa ja enemmän yhteistä tekemistä henkilökunnan kanssa, esimerkiksi retkien tai autoajelujen muodossa. Osa vastaajista oli myös vailla hengellistä keskusteluapua.
Avainsanat: Asiakastyytyväisyys, mielenterveys, yhteisöhoito, kvalitatiivinen tutkimus
Johanna Lempinen.
Asiakastyytyväisyyskysely Liisa Koti oy:n tukiasunnon asukkaille, Pieksämäki, syksy 2009, 33 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä,Pieksämäki, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää Liisa Koti Oy:n tukiasunnon asukkaiden asiakastyytyväisyyttä. Tukiasunnossa asuu aikuisia mielenterveys- ja päihdekuntoutujia. Tutkimustulokset luovutetaan Liisa Koti Oy:n toimitusjohtajalle, näin hän saa ajankohtaista tietoa asiakkaidensa asiakastyytyväisyydestä. Liisa Koti Oy voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia toimintansa suunnittelussa, kehittämisessä sekä palveluiden muokkaamisessa asiakkaiden toiveita vastaaviksi.
Opinnäytetyöni toteutin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimukseni oli luonteeltaan deduktiivinen. Laadin puolistrukturoidun kyselylomakkeen jolla toteutin asiakastyytyväisyys mittauksen. Tutkimuksen ajankohtana tammikuussa 2009 tukiasunnossa asui 30 mielenterveys- ja päihdekuntoutujaa, joista 18 osallistui vapaaehtoisesti asiakastyytyväisyyskyselyyn.
Asiakastyytyväisyyskyselyyn osallistuneista vastaajista suurin osa on tyytyväisiä asumiseensa Liisa Koti Oy:n tukiasunnossa. He kokivat tyytyväisyyttä siitä että, Liisa Kodissa on hyvä asua, parempi kuin missään muualla. Tyytyväisyyttä koettiin omasta huoneesta, missä on oma rauha, sekä siitä että, oma lääkitys on kohdallaan ja että, ruoka on hyvää ja sitä on tarpeeksi. Vastaajat ovat tyytyväisiä myös Liisa Kodin hoitoideologiaan, yhteisöhoitoon. Lähestulkoon kaikki vastaajat ovat sitä mieltä että henkilökunta osaa työnsä, kohtelee heitä hyvin ja hoito on hyvää.
Kyselyyn osallistuneiden vastausten perusteella kehitettävää olisi eniten yhteiskunnan tarjoamassa taloudellisessa tuessa mielenterveyskuntoutujille. Monella tukiasunnossa asuvalla taloudellinen tilanne on todella huono, pakollisten menojen jälkeen jäävä rahasumma on niin pieni, ettei sillä rahalla pärjäisi moni tervekään. Kehitettävää olisi vastaajien mielestä myös asuntojen kunnossa ja sisustuksessa. Vastaajat haluaisivat myös mielekästä viriketoimintaa ja enemmän yhteistä tekemistä henkilökunnan kanssa, esimerkiksi retkien tai autoajelujen muodossa. Osa vastaajista oli myös vailla hengellistä keskusteluapua.
Avainsanat: Asiakastyytyväisyys, mielenterveys, yhteisöhoito, kvalitatiivinen tutkimus