TunteVa-toimintamalli vuorovaikutuksen välineenä diakoniatyössä : koulutuspäivä diakoniatyöntekijöille
Ruusuvuori, Irja (2009)
Ruusuvuori, Irja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910014736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910014736
Tiivistelmä
Produktiomuotoisen opinnäytetyön keskeisenä sisältönä oli koulutuspäivän järjestäminen kahden rovastikunnan diakoniatyöntekijöille. Päivän aihe oli TunteVa-toimintamalli vuorovaikutuksen välineenä diakoniatyössä. Koulutuspäivän tavoitteena oli antaa diakoniatyöntekijöille lisää ammatillista osaamista esittelemällä TunteVa- toimintamallia. Päivästä pyydetyn palautteen avulla haluttiin selvittää, tarvitsevatko diakoniatyöntekijät lisää koulutusta dementoituvan asiakkaan kohtaamiseen. Tarkoituksena oli myös selvittää, hyötyisivätkö diakoniatyöntekijät TunteVa-toimintamallin käytöstä dementoi-tuvien asiakkaiden kanssa. Koulutuspäivä järjestettiin 26. maaliskuuta 2009. Siinä oli mukana yhdeksän diakoniatyöntekijää ja viisi opiskelijaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esiteltiin dementoitumista, validaatiomenetelmää Tun-teVa-toimintamallin perustana sekä Kirkon vanhustyön strategiaa osana diakonian toi-mintaympäristöä. Opinnäytetyön produktin muodosti koulutuspäivä. Se sisälsi luentoja dementoitumisesta, Kirkon vanhustyön strategiasta ja TunteVa- toimintamallista sekä demonstraatioita diakoniatyön arjesta.
Päivä toteutettiin yhteistyössä Tampereen Kaupunkilähetyksen kanssa, jolla on valta-kunnallinen vastuu TunteVa-koulutuksen järjestämisestä Suomessa. Yhteistyö koulu-tuspäivän suunnittelua varten tapahtui sähköpostitse ja puhelimitse sekä muutaman jär-jestetyn tapaamiskerran aikana. Opinnäytetyön tekijä toimii itse diakonissana.
Koulutuspäivästä pyydetty palaute osoitti, että diakoniatyöntekijät tarvitsevat lisää osaamista dementoituvan asiakkaan kohtaamiseen ja että suurin osa heistä oli halukas lisäkoulutukseen. TunteVa-toimintamalli arvioitiin selkeästi Kirkon vanhustyön strate-gian tavoitteita ja diakonista lähestymistapaa tukevaksi ja uutta osaamista antavaksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esiteltiin dementoitumista, validaatiomenetelmää Tun-teVa-toimintamallin perustana sekä Kirkon vanhustyön strategiaa osana diakonian toi-mintaympäristöä. Opinnäytetyön produktin muodosti koulutuspäivä. Se sisälsi luentoja dementoitumisesta, Kirkon vanhustyön strategiasta ja TunteVa- toimintamallista sekä demonstraatioita diakoniatyön arjesta.
Päivä toteutettiin yhteistyössä Tampereen Kaupunkilähetyksen kanssa, jolla on valta-kunnallinen vastuu TunteVa-koulutuksen järjestämisestä Suomessa. Yhteistyö koulu-tuspäivän suunnittelua varten tapahtui sähköpostitse ja puhelimitse sekä muutaman jär-jestetyn tapaamiskerran aikana. Opinnäytetyön tekijä toimii itse diakonissana.
Koulutuspäivästä pyydetty palaute osoitti, että diakoniatyöntekijät tarvitsevat lisää osaamista dementoituvan asiakkaan kohtaamiseen ja että suurin osa heistä oli halukas lisäkoulutukseen. TunteVa-toimintamalli arvioitiin selkeästi Kirkon vanhustyön strate-gian tavoitteita ja diakonista lähestymistapaa tukevaksi ja uutta osaamista antavaksi.