Building a massively multiplayer online roleplaying
Nevalainen, Timo (2009)
Nevalainen, Timo
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909304724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909304724
Tiivistelmä
Projektin tarkoituksena on tutustua keskeisiin elementteihin, jotka muodostavat yhdessä verkon yli pelattavan roolipelin, kuten Ultima Online ja World of Warcraft. Erityisesti huomion kohteena on 3D-grafiikkamoottori, käyttöliittymä ja verkkoliikenne. Esimerkkisovellus on luotu C++ - kielellä käyttäen mahdollisimman pientä määrää kolmannen osapuolten kirjastoja. Ohjelma katsoo, kuinka verkkoliikenne toimii, miten rakentaa graaffinen käyttöliittymä käyttäjälle, Maailman luomista ja 3dgrafiikkamoottorin luonti.
Merkittävä tavoite ohjelmakoodissa on ollut pyrkimys modulaarisuuteen mahdollistaen saman koodin uudelleenhyödyntämistä toisissa projekteissa ilman kattavaa uudelleentoteuttamista. Erityisen hyvä esimerkki tästä on käyttöliittymästä vastaava osa, joka on liitettävissä melkein sellaisenaan muihinkin openGL-pohjaisiin sovelluksiin.
Kaikenkaikkiaan ohjelma pyrkii näyttämään, kuinka rakentaa asiakaspalvelinsovelluksen erityisesti verkkopelien kohdalla.
Merkittävä tavoite ohjelmakoodissa on ollut pyrkimys modulaarisuuteen mahdollistaen saman koodin uudelleenhyödyntämistä toisissa projekteissa ilman kattavaa uudelleentoteuttamista. Erityisen hyvä esimerkki tästä on käyttöliittymästä vastaava osa, joka on liitettävissä melkein sellaisenaan muihinkin openGL-pohjaisiin sovelluksiin.
Kaikenkaikkiaan ohjelma pyrkii näyttämään, kuinka rakentaa asiakaspalvelinsovelluksen erityisesti verkkopelien kohdalla.