Brandi-identiteetin ja -imagon vastaavuus brandiuudistuksen jälkeen : case: ALLU Finland Oy
Lindroos, Marjut (2009)
Lindroos, Marjut
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909304722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909304722
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yrityksen brandi-identiteetin ja brandi-imagon vastaavuutta yrityksen brandiuudistuksen jälkeen. Tarkoituksena on selvittää, miten yrityksen brandi-identiteetti ja brandi-imago muodostuvat, mitkä eri osa-alueet luovat yrityskuvaa ja selvittää case-yrityksen kautta toteutunutta brandiuudistusta. Case-yrityksenä on orimattilalainen ALLU Finland Oy.
Teoriaosuudessa käsitellään laajemmin brandia, sen historiaa ja merkitystä yritykselle. Lisäksi käydään läpi analyysejä, jotka liittyvät brandistrategian luomiseen ja selvitetään brandin rakentamisen eri vaiheita. Teoriaosuuden päättää selvitys yrityskuvasta ja elementeistä, joista yrityskuva muodostuu.
Empiirinen osuus toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka tarkoituksena oli selvittää, miten case-yrityksen brandiuudistus onnistui toteuduttuaan vastaamaan yrityksen asettamia tavoitteita brandi-identiteetistä ja brandi-imagosta. Empiriaosuuden aluksi esitellään case-yritys, ALLU Finland Oy.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että ALLU Finland Oy:n toteuttama brandiuudistus oli onnistunut ja ajankohta sille oli otollinen. Yrityksen asettamat tavoitteet uudelle brandille toteutuivat hyvin. Brandiuudistuksen avulla luotu imago vastasi kiitettävästi sitä identiteettiä, jolla yritys halusi profiloitua markkinoilla. Tutkimustulokset osoittivat kuitenkin myös, että ALLU Finland Oy:n tulee jatkossa panostaa erityisesti tunnettuuden kehittämiseen.
Teoriaosuudessa käsitellään laajemmin brandia, sen historiaa ja merkitystä yritykselle. Lisäksi käydään läpi analyysejä, jotka liittyvät brandistrategian luomiseen ja selvitetään brandin rakentamisen eri vaiheita. Teoriaosuuden päättää selvitys yrityskuvasta ja elementeistä, joista yrityskuva muodostuu.
Empiirinen osuus toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka tarkoituksena oli selvittää, miten case-yrityksen brandiuudistus onnistui toteuduttuaan vastaamaan yrityksen asettamia tavoitteita brandi-identiteetistä ja brandi-imagosta. Empiriaosuuden aluksi esitellään case-yritys, ALLU Finland Oy.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että ALLU Finland Oy:n toteuttama brandiuudistus oli onnistunut ja ajankohta sille oli otollinen. Yrityksen asettamat tavoitteet uudelle brandille toteutuivat hyvin. Brandiuudistuksen avulla luotu imago vastasi kiitettävästi sitä identiteettiä, jolla yritys halusi profiloitua markkinoilla. Tutkimustulokset osoittivat kuitenkin myös, että ALLU Finland Oy:n tulee jatkossa panostaa erityisesti tunnettuuden kehittämiseen.