Brand Awareness Study in Jyväskylä : for Wulff Oy Ab
Honkala, Henna (2008)
Honkala, Henna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909284706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909284706
Tiivistelmä
The brand awareness study was conducted to a company Wulff Oy Ab, originating from Helsinki, Finland. Wulff Oy Ab is a Finnish office sationery supplier operating in Business-to-Business markets in Finland, other Nordic countries and in Estonia. The study was initiated by the company itself. The research focused on determing the brand awareness of the company’s brand in the Jyväskylä markets. The research problem was solved by determining the answers to the following quesions: What is the level of awareness of the Wulff Oy Ab corporate-brand in the Jyväskylä business area? What is the current image of Wulff Oy Ab in Jyväskylä business area? Who are the competitors of Wulff Oy Ab in the Jyväskylä business area?
The research was conducted by the survey method. The implementation was done with a interviewer administrated phone-survey questionnaire. In the phone survey questionaire the level of awareness was researched with the “top of mind”. The method helped also to determine the possible competitors in the area. In addition the image of the Wulff Oy ab was studied with the same questionnaire. The sample consited of enterprises operating in the Jyväskylä business area including a neighbour municipal Muurame.
The study indicated that the level of awareness of Wulff Oy Ab is rather high with the overall awareness of 51%. However the study indicated that the company has two strong competitors in the markets currently. Images of the Wulff Oy Ab were mainly positive ones. In the light of the research results it can be concluded that there would be an interesting market in Jyväskylä for Wulff Oy Ab to exted their business operations. Brändin tunnettuustutkimus toteutettiin Jyväskylässä helsinkiläisyritykselle Wulff Oy Ab. Wulff Oy Ab on suomalainen toimistotarvikkeiden tavarantoimittaja, joka toimii yritysmarkkinoilla sekä suomessa, muissa Pohjoismaissa että Virossa. Aloite brändin tunnettuustutkimukseen Jyväskylässä tuli yritykseltä itseltään. Tutkimus pyrki määrittämään yrityksen brändin tunnettuutta Jyväskylä alueella. Tutkimusongelma ratkaistiin seuraavien kysymysten avulla: Mikä on Wulff Oy Ab yritysbrändin tunnettuus Jyväskylän alueella? Millainen imago Wulff Oy Ab:lla on Jyväskylän alueella? Ketkä ovat Wulff Oy Ab:n kilpailijoita Jyväskylän alueella?
Tutkimus toteutettiin survey -metodilla. Tämä puolestaan toteutettiin haastattelija-lähtöisillä puhelinhaastatteluilla. Puhelinhaastatteluissa tunnettuus tukittiin ”top of mind”-menetelmällä. Tutkimus mahdollisti myös pahimpien kilpailijoiden määrittämisen markkinoilla. Lisäksi yrityksen imago tutkittiin samaisella puhelinhaastattelulla. Tutkimuksen otanta muodostui sekä Jyväskylän että naapurikunta Muuramen yrityksistä.
Tutkimus osoitti että Wulff Oy Ab:n kokonaistunnettuus Jyväskylän alueella on varsin korkea, 51 %. Tutkimuksesta selvisi myös, että Wulff Oy Ab:lla on Jyväskylän markkinoilla kaksi merkittävää kilpailijaa. Yrityksen imagoon liitetyt mielikuvat olivat pääasiassa positiivisia. Tutkimustulosten valossa voidaan päätellä, että Jyväskylä on markkina-alueena mielenkiintoinen Wulff Oy Ab:n laajentumisstrategian kannalta.
The research was conducted by the survey method. The implementation was done with a interviewer administrated phone-survey questionnaire. In the phone survey questionaire the level of awareness was researched with the “top of mind”. The method helped also to determine the possible competitors in the area. In addition the image of the Wulff Oy ab was studied with the same questionnaire. The sample consited of enterprises operating in the Jyväskylä business area including a neighbour municipal Muurame.
The study indicated that the level of awareness of Wulff Oy Ab is rather high with the overall awareness of 51%. However the study indicated that the company has two strong competitors in the markets currently. Images of the Wulff Oy Ab were mainly positive ones. In the light of the research results it can be concluded that there would be an interesting market in Jyväskylä for Wulff Oy Ab to exted their business operations.
Tutkimus toteutettiin survey -metodilla. Tämä puolestaan toteutettiin haastattelija-lähtöisillä puhelinhaastatteluilla. Puhelinhaastatteluissa tunnettuus tukittiin ”top of mind”-menetelmällä. Tutkimus mahdollisti myös pahimpien kilpailijoiden määrittämisen markkinoilla. Lisäksi yrityksen imago tutkittiin samaisella puhelinhaastattelulla. Tutkimuksen otanta muodostui sekä Jyväskylän että naapurikunta Muuramen yrityksistä.
Tutkimus osoitti että Wulff Oy Ab:n kokonaistunnettuus Jyväskylän alueella on varsin korkea, 51 %. Tutkimuksesta selvisi myös, että Wulff Oy Ab:lla on Jyväskylän markkinoilla kaksi merkittävää kilpailijaa. Yrityksen imagoon liitetyt mielikuvat olivat pääasiassa positiivisia. Tutkimustulosten valossa voidaan päätellä, että Jyväskylä on markkina-alueena mielenkiintoinen Wulff Oy Ab:n laajentumisstrategian kannalta.