"Tulee semmonen olo, että huolehditaan" : Koho-palvelu nuorten kokemana
Martikainen, Annukka (2009)
Martikainen, Annukka
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909184589
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909184589
Tiivistelmä
Tutkimustehtävänäni oli tutkia Koho-palveluun liittyviä merkityksenantoja asiakkaiden kertomien kokemusten perusteella. Koho-palvelu on Silta-Valmennusyhdistys ry:n pal-velu nuorille. Tavoitteena oli myös selvittää, millainen merkitys palvelulla on ollut asi-akkailleen nykyisyyteen tultaessa ja asiakkaiden voimaantumista sekä elämänhallinnan paranemista selvitettäessä. Alkuoletukseni oli, että syrjäytymisuhan alla olleet nuoret saivat Koho-palvelusta voimaannuttavan kokemuksen, ja siirtyivät marginaalista yh-teiskunnan aktiivisiksi jäseniksi.
Toteutin aineistokeruun teemahaastattelulla. Haastattelin viittä vuoden 2007 lopulla asiakkuuden aloittanutta nuorta. Etsin palvelun merkitystä käymällä läpi nuorten asiak-kuuden polkua ja keräämällä nuorten kokemuksia palvelusta, asiakkuuden alusta nyky-hetkeen asti. Tutkimuksen teoriapohjana toimivat käsitteet voimaantumisesta, elämän-hallinnasta sekä merkityksestä.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että Koho-palvelulla oli ollut positiivinen vaikutus nuoriin. Suurimpina tekijöinä olivat mieltymys henkilökuntaan, palvelusta välittyvä kiinnostus nuoria kohtaan ja nuorten omat vaikutusmahdollisuudet. Nuoret kokivat saa-neensa apua heidän sen hetkiseen elämäntilanteeseensa, neuvoja myös tulevaisuutta varten, sekä uusia kokemuksia, mitkä eivät olisi olleet mahdollisia ilman asiakkuutta palvelussa. Oma kiinnostus ja halu tehdä itsensä ja tulevaisuutensa eteen oli herännyt nuorissa viimeistään palvelussa järjestettävien työharjoittelujen myötä. Ulkopuolinen, tässä tapauksessa ohjaajien tarjoama tuki koettiin tärkeänä kannustajana ja eteenpäin vievänä tekijänä helpottamaan nuoren elämäntilannetta.
Palveluaika oli vaikuttanut nuoriin niin fyysisellä kuin henkiselläkin tasolla. Asiakkuus oli saanut nuoret toimimaan, suunnittelemaan ja toteuttamaan tulevaisuuttaan. Yleisellä tasolla nuoret kokivat palvelun tärkeänä mahdollistajana juuri kyseiselle asiakaskunnal-le. Koho-palvelun voi sanoa olleen nuorille asiakkailleen voimaannuttava ja elämänhal-lintaa lisäävä kokemus.
Toteutin aineistokeruun teemahaastattelulla. Haastattelin viittä vuoden 2007 lopulla asiakkuuden aloittanutta nuorta. Etsin palvelun merkitystä käymällä läpi nuorten asiak-kuuden polkua ja keräämällä nuorten kokemuksia palvelusta, asiakkuuden alusta nyky-hetkeen asti. Tutkimuksen teoriapohjana toimivat käsitteet voimaantumisesta, elämän-hallinnasta sekä merkityksestä.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että Koho-palvelulla oli ollut positiivinen vaikutus nuoriin. Suurimpina tekijöinä olivat mieltymys henkilökuntaan, palvelusta välittyvä kiinnostus nuoria kohtaan ja nuorten omat vaikutusmahdollisuudet. Nuoret kokivat saa-neensa apua heidän sen hetkiseen elämäntilanteeseensa, neuvoja myös tulevaisuutta varten, sekä uusia kokemuksia, mitkä eivät olisi olleet mahdollisia ilman asiakkuutta palvelussa. Oma kiinnostus ja halu tehdä itsensä ja tulevaisuutensa eteen oli herännyt nuorissa viimeistään palvelussa järjestettävien työharjoittelujen myötä. Ulkopuolinen, tässä tapauksessa ohjaajien tarjoama tuki koettiin tärkeänä kannustajana ja eteenpäin vievänä tekijänä helpottamaan nuoren elämäntilannetta.
Palveluaika oli vaikuttanut nuoriin niin fyysisellä kuin henkiselläkin tasolla. Asiakkuus oli saanut nuoret toimimaan, suunnittelemaan ja toteuttamaan tulevaisuuttaan. Yleisellä tasolla nuoret kokivat palvelun tärkeänä mahdollistajana juuri kyseiselle asiakaskunnal-le. Koho-palvelun voi sanoa olleen nuorille asiakkailleen voimaannuttava ja elämänhal-lintaa lisäävä kokemus.