Siivoustyön koulutuspäivät
Tanskanen, Reija; Koskivuori, Tiina (2009)
Tanskanen, Reija
Koskivuori, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909164566
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909164566
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa Äänekosken seurakunnan siivouksesta vastaavalle henkilöstölle uutta ja ajankohtaista tietoa siivouksesta oman työn kehittämistä varten.Työssä huomioitiin aikuiset oppijat ja selvitettiin aikuisen tapa sisäistää uutta tietoa. Työssä otettiin selvää myös muutoksen läpiviennistä, sillä päivien tarkoituksena oli muuttaa Äänekosken seurakunnan siivous vastaamaan nykypäivän vedettömän siivouksen periaatteita. Työssä haluttiin selvittää myös työntekijöiden näkökulma muutoksessa.
Työ toteutettiin toiminnallisena järjestämällä kaksi koulutuspäivää Äänekosken seurakunnan siivouksesta vastaavalle henkilöstölle. Aluksi hahmoteltiin kokonaisuutta ja päätettiin ensimmäisenä päivänä käsiteltävät asiat. Tämän jälkeen haettiin teoriapohja ja rakennettiin diaesitys ensimmäiselle päivälle tukemaan opetusta. Raportin kirjoittaminen aloitettiin jo ennen ensimmäistä koulutuspäivää. Ensimmäisen päivän jälkeen pohdittiin
opetuksen onnistumista ja rakennettiin diaesitys toiselle päivälle. Toisen päivän jälkeen käsiteltiin palautetta ja koulutuspäivien onnistumista.
Koulutuspäivät antoivat uutta tietoa niihin osallistuneille henkilöille. Ne myös lisäsivät valmiuksia aloittaa siivoustyön kehitys Äänekosken seurakunnassa sekä henkilökohtaisessa työssä. Palautteen perusteella koulutuspäivistä pidettiin ja ne koettiin hyödyllisiksi.
Konkreettiseen tekemiseen tottuneet osallistujat pitivät päiviä kuitenkin liian teoriapainotteisina, koska tottumus koulumaiseen opetukseen oli jo hävinnyt.
Toteutettaessa koulutuspäiviä tulee ottaa huomioon mahdollinen tottumattomuus teoriaopetukseen ja lisätä käytännön harjoituksia ja opettelua. Koulutuspäivän muutos teoriapohjaisesta käytännönläheisempään pitää ottaa huomioon myös muilla alueilla, kuten esimerkiksi ajankäytössä.
Työ toteutettiin toiminnallisena järjestämällä kaksi koulutuspäivää Äänekosken seurakunnan siivouksesta vastaavalle henkilöstölle. Aluksi hahmoteltiin kokonaisuutta ja päätettiin ensimmäisenä päivänä käsiteltävät asiat. Tämän jälkeen haettiin teoriapohja ja rakennettiin diaesitys ensimmäiselle päivälle tukemaan opetusta. Raportin kirjoittaminen aloitettiin jo ennen ensimmäistä koulutuspäivää. Ensimmäisen päivän jälkeen pohdittiin
opetuksen onnistumista ja rakennettiin diaesitys toiselle päivälle. Toisen päivän jälkeen käsiteltiin palautetta ja koulutuspäivien onnistumista.
Koulutuspäivät antoivat uutta tietoa niihin osallistuneille henkilöille. Ne myös lisäsivät valmiuksia aloittaa siivoustyön kehitys Äänekosken seurakunnassa sekä henkilökohtaisessa työssä. Palautteen perusteella koulutuspäivistä pidettiin ja ne koettiin hyödyllisiksi.
Konkreettiseen tekemiseen tottuneet osallistujat pitivät päiviä kuitenkin liian teoriapainotteisina, koska tottumus koulumaiseen opetukseen oli jo hävinnyt.
Toteutettaessa koulutuspäiviä tulee ottaa huomioon mahdollinen tottumattomuus teoriaopetukseen ja lisätä käytännön harjoituksia ja opettelua. Koulutuspäivän muutos teoriapohjaisesta käytännönläheisempään pitää ottaa huomioon myös muilla alueilla, kuten esimerkiksi ajankäytössä.