Vellu Veijarin viikko : Innostutaan kielestä alle 3-vuotiaiden ryhmässä
Mäkelä, Virpi; Barck, Ulla (2009)
Mäkelä, Virpi
Barck, Ulla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909134480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909134480
Tiivistelmä
Vantaan päiväkodeissa kielen kehityksen tukeminen on keskeinen varhaiskasvatuksen osa-alue. Kielen kautta lapsi oppii omaksumaan tunteiden ilmaisua, ajattelua ja keinoja olla yhteydessä muiden kanssa. Vantaalla on varhaiskasvatuksessa painopistetyöskentelyn teemana ollut keväästä 2008 syksyyn 2009 ”Innostu kielestä.” Koemme kielen kehityksen ja sen tukemisen myös henkilökohtaisesti tärkeäksi asiaksi, joten halusimme olla mukana tässä hankkeessa opinnäytetyömme kautta.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa päiväkodin alle 3-vuotiaiden lasten ryhmään soveltuvia lapsilähtöisiä kielellistä kehitystä tukevia toimintatuokioita. Tutkimusotteemme oli laadullinen havainnointitutkimus. Halusimme opinnäytetyömme kautta myös vahvistaa tietämystämme lasten kielellisestä kehityksestä, sekä oppia lisää lasten havainnoimisesta.
Toimintatuokioiden keskeisenä hahmona oli huovuttamalla tekemämme käsinukke, jonka nimi on Vellu Veijari. Suunnittelimme oman teeman sisältävän toimintatuokion viikon jokaiselle päivälle. Tuokioiden perusajatuksena oli lapsilähtöisyys. Annoimme lapsille tilaisuuden vaikuttaa tuokioiden kulkuun ja sisältöön. Tarjosimme lapsille monia eri aistielämyksiä, jotta saimme heidät innostumaan ja sitoutumaan mukaan yhteiseen toimintaan omien voimavarojen mukaisesti.
Toteutimme opinnäytetyömme toiminnallisen osuuden eräässä vantaalaisessa päiväkodissa, jossa on toimintamuotona käytetty jo useamman vuoden ajan pienryhmätyöskentelyä. Rajasimme toimintamme käsittämään yhtä pienryhmää, jossa sillä hetkellä oli viisi alle 3 -vuotiasta lasta. Opinnäytetyömme on toiminnallinen, sisältäen teoreettisen viitekehyksen sekä havainnointia. Teoriaosuudessa perehdyimme kirjallisuuden avulla lasten kielelliseen kehitykseen ja sen tukemiseen, sekä kartoitimme mistä elementeistä muodostuu lapsia motivoiva sekä innostava toimintatuokio. Havainnoimalla toimintatuokioiden kulkua suunnittelemamme havainnointilomakkeen avulla keräsimme materiaalia lasten reaktioista ja osallisuudesta. Käytimme havainnoinnin tukena myös nauhuria.
Tutkimuksemme perusteella, pienet alle 3-vuotiaat lapset lähtevät innostuneesti mukaan erilaisiin toimintatuokioihin. Suunnittelemalla ja toteuttamalla pieniä toimintatuokioita päiväkotipäivään, rikastutetaan lapsen kielellistä valmiutta. Lapset oppivat leikkimällä, joten lapsille tulee antaa siihen mahdollisuus ja aikuisen tuki. Aidosti lapsista kiinnostunut ja lapsia kuunteleva aikuinen tukee lasta kokonaisvaltaisesti tämän kasvussa ja kehityksessä.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa päiväkodin alle 3-vuotiaiden lasten ryhmään soveltuvia lapsilähtöisiä kielellistä kehitystä tukevia toimintatuokioita. Tutkimusotteemme oli laadullinen havainnointitutkimus. Halusimme opinnäytetyömme kautta myös vahvistaa tietämystämme lasten kielellisestä kehityksestä, sekä oppia lisää lasten havainnoimisesta.
Toimintatuokioiden keskeisenä hahmona oli huovuttamalla tekemämme käsinukke, jonka nimi on Vellu Veijari. Suunnittelimme oman teeman sisältävän toimintatuokion viikon jokaiselle päivälle. Tuokioiden perusajatuksena oli lapsilähtöisyys. Annoimme lapsille tilaisuuden vaikuttaa tuokioiden kulkuun ja sisältöön. Tarjosimme lapsille monia eri aistielämyksiä, jotta saimme heidät innostumaan ja sitoutumaan mukaan yhteiseen toimintaan omien voimavarojen mukaisesti.
Toteutimme opinnäytetyömme toiminnallisen osuuden eräässä vantaalaisessa päiväkodissa, jossa on toimintamuotona käytetty jo useamman vuoden ajan pienryhmätyöskentelyä. Rajasimme toimintamme käsittämään yhtä pienryhmää, jossa sillä hetkellä oli viisi alle 3 -vuotiasta lasta. Opinnäytetyömme on toiminnallinen, sisältäen teoreettisen viitekehyksen sekä havainnointia. Teoriaosuudessa perehdyimme kirjallisuuden avulla lasten kielelliseen kehitykseen ja sen tukemiseen, sekä kartoitimme mistä elementeistä muodostuu lapsia motivoiva sekä innostava toimintatuokio. Havainnoimalla toimintatuokioiden kulkua suunnittelemamme havainnointilomakkeen avulla keräsimme materiaalia lasten reaktioista ja osallisuudesta. Käytimme havainnoinnin tukena myös nauhuria.
Tutkimuksemme perusteella, pienet alle 3-vuotiaat lapset lähtevät innostuneesti mukaan erilaisiin toimintatuokioihin. Suunnittelemalla ja toteuttamalla pieniä toimintatuokioita päiväkotipäivään, rikastutetaan lapsen kielellistä valmiutta. Lapset oppivat leikkimällä, joten lapsille tulee antaa siihen mahdollisuus ja aikuisen tuki. Aidosti lapsista kiinnostunut ja lapsia kuunteleva aikuinen tukee lasta kokonaisvaltaisesti tämän kasvussa ja kehityksessä.