Lajikoulusta liikuntatuotteeksi : aloittelijasta maastopyörämaratoonariksi
Heinänen, Olli (2008)
Heinänen, Olli
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909134477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909134477
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee lajikoulun kehittämistä liikuntatuotteeksi. Opinnäytetyössä kehitettiin maastopyöräilyn lajikoulu.
Kehittämistyötä ehdotti ja yhteistyötahona toimi valtakunnallinen hyvinvointipalveluihin erikoistunut yritys 4Event Oy. Yrityksellä on tuotevalikoimassaan lajikouluja, ja maastopyöräkoulu sopii täydentämään tuotevalikoimaa.
Teoriaosassa tarkastellaan lajikouluja, niiden asemaa liikuntapalvelumarkkinoilla ja liikuntapalvelujen kehittämistä. Maastopyöräkoulu on lupaava liikuntatuote, sillä vastaavia tuotteita ei ole markkinoilla. Liikuntapalvelujen kehittämisestä löytyy vähän kirjallisuutta, mutta liikuntapalvelujen kehittämisessä voidaan käyttää yleisiä palvelujen kehittämismalleja. Palveluiden kehittämisprosessit ovat usein hyvin epämuodollisia, eikä niissä aina käytetä tiettyä kehittämismallia. Maastopyöräkoulun suunnittelussa käytettiin Wilhelmssonin ja Edvardssonin mallia palvelujen kehittämisestä, jonka vaiheisiin kuuluu myös tuotteen testaaminen.
Kehittämistyössä maastopyöräkoulua kokeiltiin testiryhmällä. Ryhmän tavoitteeksi suunniteltiin suoriutuminen maastopyörämaratonista. Tavoitetapahtuman taustoja selvitetään teoriaosuudessa.
Testiryhmälle kehitettiin maastopyöräkoulu, joka koostui luennoista, käytännön harjoituksista sekä etäjaksoista, joiden aikana harjoiteltiin itsenäisesti valmentajan antaman ohjauksen ja tuen avulla. Testiryhmälle tehtiin kunnon alkuja lopputestit. Maastopyöräkoulu kesti kolme kuukautta ja päättyi Tahko MTB Marathon tapahtumaan. Ryhmältä kerättiin lajikoulusta kirjallinen palaute, ja lisäksi käytiin palautekeskustelu.
Kaikki lopputapahtumaan osallistuneet pääsivät maaliin. Testien perusteella ryhmän kunto nousi. Palautteessa suurin osa ryhmästä ilmoitti lajikoulun vastanneen odotuksia. Palautteessa tuli esille kehittämistä vaativia kohtia, kuten lajikoulun kesto, kuntotestien sisältö ja tapaamisten rakenne. Maastopyöräkoulun jatkokehittämistä ja siihen soveltuvia lisäja tukipalveluja esitellään pohdinnassa.
Kehittämistyötä ehdotti ja yhteistyötahona toimi valtakunnallinen hyvinvointipalveluihin erikoistunut yritys 4Event Oy. Yrityksellä on tuotevalikoimassaan lajikouluja, ja maastopyöräkoulu sopii täydentämään tuotevalikoimaa.
Teoriaosassa tarkastellaan lajikouluja, niiden asemaa liikuntapalvelumarkkinoilla ja liikuntapalvelujen kehittämistä. Maastopyöräkoulu on lupaava liikuntatuote, sillä vastaavia tuotteita ei ole markkinoilla. Liikuntapalvelujen kehittämisestä löytyy vähän kirjallisuutta, mutta liikuntapalvelujen kehittämisessä voidaan käyttää yleisiä palvelujen kehittämismalleja. Palveluiden kehittämisprosessit ovat usein hyvin epämuodollisia, eikä niissä aina käytetä tiettyä kehittämismallia. Maastopyöräkoulun suunnittelussa käytettiin Wilhelmssonin ja Edvardssonin mallia palvelujen kehittämisestä, jonka vaiheisiin kuuluu myös tuotteen testaaminen.
Kehittämistyössä maastopyöräkoulua kokeiltiin testiryhmällä. Ryhmän tavoitteeksi suunniteltiin suoriutuminen maastopyörämaratonista. Tavoitetapahtuman taustoja selvitetään teoriaosuudessa.
Testiryhmälle kehitettiin maastopyöräkoulu, joka koostui luennoista, käytännön harjoituksista sekä etäjaksoista, joiden aikana harjoiteltiin itsenäisesti valmentajan antaman ohjauksen ja tuen avulla. Testiryhmälle tehtiin kunnon alkuja lopputestit. Maastopyöräkoulu kesti kolme kuukautta ja päättyi Tahko MTB Marathon tapahtumaan. Ryhmältä kerättiin lajikoulusta kirjallinen palaute, ja lisäksi käytiin palautekeskustelu.
Kaikki lopputapahtumaan osallistuneet pääsivät maaliin. Testien perusteella ryhmän kunto nousi. Palautteessa suurin osa ryhmästä ilmoitti lajikoulun vastanneen odotuksia. Palautteessa tuli esille kehittämistä vaativia kohtia, kuten lajikoulun kesto, kuntotestien sisältö ja tapaamisten rakenne. Maastopyöräkoulun jatkokehittämistä ja siihen soveltuvia lisäja tukipalveluja esitellään pohdinnassa.