ATK-projektin läpivienti
Pöyhiä, Tuula (2009)
Pöyhiä, Tuula
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909084376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909084376
Tiivistelmä
Tässä opinnäytteessä tarkastellaan atk-projektin läpivientiä ja järjestelmän käytettävyyttä. Tutkimuksen kohteena on selvittää toimeksiantajan kannalta uuden tulospalveluohjelman hankkimista rakentamalla ja räätälöimällä olemassa olevaa ohjelmaa. Toisena tutkimuksen kohteena on selvittää, kuinka käyttäjät omaksuvat uuden ohjelman, jota käytetään ratsastuskilpailujen läpiviennissä.
Projektin tavoite oli saada nykytarpeita vastaava tulospalveluohjelma. Vanha ohjelma oli jäämässä vanhaksi tietotekniikan kehittyessä. Käyttäjien antamalla palautteella voidaan kehittää ohjelmaa eteenpäin.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään yleisellä tasolla atk-projektin läpivientiä sen eri vaiheiden perusteella ja sovelluksen käytettävyyttä, joka koostuu teoriasta, perusteista ja eri menetelmistä. Osa tutkimuksen sisällöstä on tutkijan omaa kokemusta projektin jäsenenä. Sähköpostin välityksellä toteutettiin käytettävyystutkimus, jossa käyttäjiltä kartoitettiin ohjelman käyttöä ja esiintyviä käytettävyysongelmia. Otannaksi otettiin ratsastusseurojen tulospalveluohjelman käyttäjät. Vastausmäärä oli 125 kappaletta 94 ratsastusseurasta. Alueellisen ja kansallisen tason kilpailujärjestäjien osalta vastausprosentti oli 57,7. Seurakilpailumääriä ei ole tilastoitu.
Viimeisessä osuudessa käsitellään tutkimusta ja sen tuloksia. Käyttöönottotutkimuksen tulokset esitetään aiheryhmittäin. Lopussa on yhteenveto tutkimustuloksista kehittämisajatuksien kera. Tutkimustulos osoitti, että uusi tulospalveluohjelma on erittäin tarpeellinen harrasteohjelma, mutta koulutusta on järjestettävä lisää kaikille käyttäjäryhmille. Uusi tulospalveluohjelma on tuonut myös paljon uusia käyttäjiä, sillä n. 40 prosenttia käyttäjistä ei ollut käyttänyt vanhaa ohjelmaa.
Projektin tavoite oli saada nykytarpeita vastaava tulospalveluohjelma. Vanha ohjelma oli jäämässä vanhaksi tietotekniikan kehittyessä. Käyttäjien antamalla palautteella voidaan kehittää ohjelmaa eteenpäin.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään yleisellä tasolla atk-projektin läpivientiä sen eri vaiheiden perusteella ja sovelluksen käytettävyyttä, joka koostuu teoriasta, perusteista ja eri menetelmistä. Osa tutkimuksen sisällöstä on tutkijan omaa kokemusta projektin jäsenenä. Sähköpostin välityksellä toteutettiin käytettävyystutkimus, jossa käyttäjiltä kartoitettiin ohjelman käyttöä ja esiintyviä käytettävyysongelmia. Otannaksi otettiin ratsastusseurojen tulospalveluohjelman käyttäjät. Vastausmäärä oli 125 kappaletta 94 ratsastusseurasta. Alueellisen ja kansallisen tason kilpailujärjestäjien osalta vastausprosentti oli 57,7. Seurakilpailumääriä ei ole tilastoitu.
Viimeisessä osuudessa käsitellään tutkimusta ja sen tuloksia. Käyttöönottotutkimuksen tulokset esitetään aiheryhmittäin. Lopussa on yhteenveto tutkimustuloksista kehittämisajatuksien kera. Tutkimustulos osoitti, että uusi tulospalveluohjelma on erittäin tarpeellinen harrasteohjelma, mutta koulutusta on järjestettävä lisää kaikille käyttäjäryhmille. Uusi tulospalveluohjelma on tuonut myös paljon uusia käyttäjiä, sillä n. 40 prosenttia käyttäjistä ei ollut käyttänyt vanhaa ohjelmaa.