Yrityksen viestipalvelut ja niiden kehittäminen
Kärkkäinen, Juska (2009)
Kärkkäinen, Juska
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909084369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909084369
Tiivistelmä
Tässä työssä kartoitetaan Tekla Oyj:n tarjoamat viestipalvelut ja niitä pyritään kehittämään kyselytutkimuksen tulosten perusteella. Työ koostuu kahdesta osasta, teoriaosuudesta ja ky-selytutkimuksesta.
Työ rajattiin kahteen järjestelmään, jotka ovat Microsoft Exchange 2003 (Outlook 2007) ja Microsoft Office Communicator 2007 R2. Näistä kahdesta Office Communicator on uusi tulokas, jota on käytetty vasta jonkin aikaa. Exchange 2003 on ollut käytössä jo vuosia ja on oleellinen osa Teklan sähköisiä viestipalveluita.
Tekla tuottaa suurimmaksi osaksi itse palvelut omien palvelimiensa kautta. Näin ollen pystytään räätälöimään yksilöllisesti Teklan käyttöön tulevia järjestelmiä. Lähes kaikki Teklan palvelimet ovat virtuaalisia. Toisin sanoen Teklassa on vain vähän fyysisiä palvelimia, joten järjestelmistä ja palveluista saadaan joustavia. Palvelinten kapasiteettia ja tehoa halutaan säädellä dynaamisesti.
Kyselytutkimus toteutettiin Teklan pääkonttorissa, jossa työskentelee noin 250 henkilöä. Vas-tausaikaa annettiin kaksi viikkoa ja vastauksia tuli yhteensä 99 kappaletta. Tutkimuksen pää-asiallinen tavoite oli kartoittaa käyttäjien yleistä mielipidettä sähköisistä viestipalveluista. Näihin kuului myös edellä mainittujen järjestelmien lisäksi pöytäpuhelimet ja matkapuhelimet.
Kyselyn tulokset olivat suurimmaksi osaksi erittäin positiivisia. Millään osa-alueella ei ollut muutama negatiivista vastausta enempää. Pääpiirteittäin tutkimuksen tulokset olivat odotettuja, mutta osa uusien sovellusten kokemuksista ylitti odotukset myönteisesti. Yleisesti ottaen käyttäjät ovat tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä Teklan tarjoamiin sähköisiin palveluihin.
Kehitysehdotuksessa tuli muutamia asioita esille. Näitä olivat tietohallinnon aktiivisempi rooli uusien palveluiden tiedottamisessa ja ohjeistuksessa. Laatuongelmat ja kunnolliset viestintävälineet koettiin tärkeiksi seikoiksi. Käyttäjät ovat halukkaita käyttämään uusia ominaisuuksia ja palveluita. Tämä kertoo että työ viestipalveluiden yhteydessä on jatkuvaa.
Työ rajattiin kahteen järjestelmään, jotka ovat Microsoft Exchange 2003 (Outlook 2007) ja Microsoft Office Communicator 2007 R2. Näistä kahdesta Office Communicator on uusi tulokas, jota on käytetty vasta jonkin aikaa. Exchange 2003 on ollut käytössä jo vuosia ja on oleellinen osa Teklan sähköisiä viestipalveluita.
Tekla tuottaa suurimmaksi osaksi itse palvelut omien palvelimiensa kautta. Näin ollen pystytään räätälöimään yksilöllisesti Teklan käyttöön tulevia järjestelmiä. Lähes kaikki Teklan palvelimet ovat virtuaalisia. Toisin sanoen Teklassa on vain vähän fyysisiä palvelimia, joten järjestelmistä ja palveluista saadaan joustavia. Palvelinten kapasiteettia ja tehoa halutaan säädellä dynaamisesti.
Kyselytutkimus toteutettiin Teklan pääkonttorissa, jossa työskentelee noin 250 henkilöä. Vas-tausaikaa annettiin kaksi viikkoa ja vastauksia tuli yhteensä 99 kappaletta. Tutkimuksen pää-asiallinen tavoite oli kartoittaa käyttäjien yleistä mielipidettä sähköisistä viestipalveluista. Näihin kuului myös edellä mainittujen järjestelmien lisäksi pöytäpuhelimet ja matkapuhelimet.
Kyselyn tulokset olivat suurimmaksi osaksi erittäin positiivisia. Millään osa-alueella ei ollut muutama negatiivista vastausta enempää. Pääpiirteittäin tutkimuksen tulokset olivat odotettuja, mutta osa uusien sovellusten kokemuksista ylitti odotukset myönteisesti. Yleisesti ottaen käyttäjät ovat tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä Teklan tarjoamiin sähköisiin palveluihin.
Kehitysehdotuksessa tuli muutamia asioita esille. Näitä olivat tietohallinnon aktiivisempi rooli uusien palveluiden tiedottamisessa ja ohjeistuksessa. Laatuongelmat ja kunnolliset viestintävälineet koettiin tärkeiksi seikoiksi. Käyttäjät ovat halukkaita käyttämään uusia ominaisuuksia ja palveluita. Tämä kertoo että työ viestipalveluiden yhteydessä on jatkuvaa.