Trebels : Vaihtoehtoinen näkökulma musiikin markkinointiin
Yrtti, Antti (2009)
Yrtti, Antti
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200908194150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200908194150
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni keskeisenä tavoitteena oli Trebels-musiikkimarkkinoinnin liikeidean kehittäminen käytännön liiketoimintaan asti. Liikeideana oli musiikin markkinointikonsepti nuorille bändeille, faneille sekä musiikinkuluttajille.
Projektin tarkoituksena oli kehittää kahvilahenkinen ympäristö, jossa myytäisiin uusien, potentiaalisten tamperelaisbändien merchandisetuotteita ja järjestettäisiin ikärajattomia live-esiintymisiä. Työni lähdemateriaali on koottu markkinointiin, liiketoimintaan, yrittäjyyteen sekä nuorisokulttuuriin pohjautuvasta kirjallisuudesta.
Lähtökohtana työlle oli etsiä vaihtoehtoisia näkökulmia musiikin markkinointiin. Tärkeinä perusteina liiketoiminnalle ovat niin kulttuuritoiminnan kehittäminen, nuorten yhteisöllisyyden lisääminen kuin tuotteiden saatavuus. Aikaisemmin omakustannetuotteet eivät ole olleet suurten kuluttajajoukkojen saatavilla.
Bändien merchandisea ostetaan enemmän, kun se on helposti löydettävissä yhdestä paikasta, sekä fyysisesti että verkossa. Uudet yhtyeet saavat esiintymismahdollisuuden samalla kuin musiikin kuluttajien ja artistien välinen street team -toiminta lisääntyy huomattavasti. Liiketoiminnalla ei ole niinkään tarkoitus maksimoida rahallista voittoa, vaan edistää ja monipuolistaa kulttuuria.
Projektin tarkoituksena oli kehittää kahvilahenkinen ympäristö, jossa myytäisiin uusien, potentiaalisten tamperelaisbändien merchandisetuotteita ja järjestettäisiin ikärajattomia live-esiintymisiä. Työni lähdemateriaali on koottu markkinointiin, liiketoimintaan, yrittäjyyteen sekä nuorisokulttuuriin pohjautuvasta kirjallisuudesta.
Lähtökohtana työlle oli etsiä vaihtoehtoisia näkökulmia musiikin markkinointiin. Tärkeinä perusteina liiketoiminnalle ovat niin kulttuuritoiminnan kehittäminen, nuorten yhteisöllisyyden lisääminen kuin tuotteiden saatavuus. Aikaisemmin omakustannetuotteet eivät ole olleet suurten kuluttajajoukkojen saatavilla.
Bändien merchandisea ostetaan enemmän, kun se on helposti löydettävissä yhdestä paikasta, sekä fyysisesti että verkossa. Uudet yhtyeet saavat esiintymismahdollisuuden samalla kuin musiikin kuluttajien ja artistien välinen street team -toiminta lisääntyy huomattavasti. Liiketoiminnalla ei ole niinkään tarkoitus maksimoida rahallista voittoa, vaan edistää ja monipuolistaa kulttuuria.