Viini- ja olutmaistelukonseptit Ravintolaidean tilausasiakkaille
Palonen, Mari (2008)
Palonen, Mari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200908184136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200908184136
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella Jyväskylän ammattikorkeakoulun Restonomipalveluihin kuuluvaan Ravintolaideaan uudet viini- ja olutmaistelukonseptit, jotka on suunnattu ensisijaisesti tilausasiakkaille. Tavoitteena oli laatia Ravintolaidean käyttöön asiakaslähtöiset palvelutuotepaketit, joiden avulla voitaisiin lisätä iltatilausten määrää ja parantaa sitä kautta myyntiä. Tilausasiakkaille oli tarpeellista kehittää uuttaa palvelutarjontaa, joten työllä vastattiin tähän tarpeeseen. Aihetta lähestyttiin teoriaan pohjautuvan laadullisen tutkimuksen näkökulmasta. Tutkimusaineisto muodostui näin ollen työn teoreettisesta taustasta, jossa tarkasteltiin suomalaisten alkoholinkulutuksen kasvuun vaikuttaneita tekijöitä, viini- ja olutkulttuurin kehitystä sekä aiheeseen liittyvää kulutuskäyttäytymistä ja trendejä. Lisäksi maistelutilaisuuksien yleisyyttä ja laatua kartoitettiin Suomen huippuravintoloista ja Jyväskylän ravintoloista. Maistelukonseptien esitestauksen yhteydessä suoritetun kyselylomaketutkimuksen avulla selvitettiin vielä Ravintolaidean asiakkaiden mielipiteitä uusien maistelukonseptien onnistuneisuudesta. Tietoperustasta kävi ilmi, että suomalaisten kiinnostus viinejä ja oluita kohtaan on kasvanut huimasti ja että kuluttajien tulojen, vapaa-ajan ja matkustelun lisääntymisellä on positiiviset vaikutukset ravintolapalvelujen kysyntään. Näistä tiedoista voitiin tehdä se johtopäätös, että maistelutilaisuudet ovat asianmukainen vastaus kuluttajien kasvavan kiinnostuksen synnyttämiin tarpeisiin. Kartoituksen tulokset osoittivat viininmaistelutilaisuuksien olevan jo suhteellisen yleisiä Suomessa, mutta olutmaistelukonseptien tarjonta on hyvin vähäistä. Saatujen tietojen pohjalta aloitettiin maistelukonseptien tuotteistusprosessi, joka huipentui maistelukonseptien esitestaukseen. Koeasiakasryhmiltä saatu palaute oli varsin positiivista ja sen perusteella maistelukonsepteja voidaan pitää onnistuneina, sillä merkittäviä kehittämiskohteita ei ilmennyt. Ravintolaidea tarjoaa jatkossa asiakkailleen viittä erilaista maistelukonseptia, joiden teemoina ovat valkoviinit eri makeusastein, tyypillisimmät punaviinirypälelajikkeet, ruoan ja viinin liitto, klassiset oluttyypit sekä oluen ja ruoan yhdistäminen. Ravintolaidean henkilöstöä ja opiskelijaharjoittelijoita varten laadittu perehdytysmateriaali kattaa kaiken maistelutilaisuuksien järjestämiseen tarvittavan tiedon ja sisältää lisäksi kuhunkin maistelukonseptiin liittyvät diaesitykset sekä dokumenttimallit. Kattavan dokumentoinnin ansiosta maistelukonsepteja on pienin muutoksin mahdollista räätälöidä erilaisiin asiakastarpeisiin sopiviksi. Työn avulla uudenlaisten maistelukonseptien kehittäminen on tulevaisuudessa huomattavasti helpompaa.