Uusien yhteistyömuotojen kautta kohti asiakaslähtöisempää kehittämistyötä : case: Mara Yritysklinikka
Partanen, Anna (2008)
Partanen, Anna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906294073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906294073
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli selvittää Keski-Suomen alueen matkailuun ja Matkailu-, ravitsemis- ja talous-alaan liittyvää hanketoimintaa sekä tutkimus- ja kehittämistyötä. Tämän lisäksi tarkoitus oli löytää uusia yhteistyömuotoja kehittäjäorganisaatioiden ja Mara Yritysklinikan välille. Tarkoituksena oli myös tuoda esille kehittämistyössä kohdattuja haasteita. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusotetta. Työ tehtiin Mara Yritysklinikan ja sen päällikön, Matti Härkösen toimeksiannosta. Työtä varten haastateltiin neljää kehittäjätoimijaa: Jyväsriihi Ry:tä, Jykes Oy:tä, Yrityspalvelukeskus Luotsia ja Ääneseudun Kehitys Oy:tä. Tutkimus toteutettiin tapaamisina heinä-syyskuussa 2008. Työ osoitti, että olosuhteiden asettamista haasteista huolimatta kehittämistyö koetaan tärkeäksi osaksi alan kehitystä. Kehittäjäkentän pirstaleisuus ja rahoitukseen liittyvät haasteet tunnistetaan, ja niihin pyritään vastaamaan parhaalla mahdollisella tavalla. Kehittäjillä on aito halu parantaa yhteistyötä ja tehdä toiminnasta entistä asiakaslähtöisempää. Tutkimuksen tuloksena Mara Yritysklinikan ja muiden toimijoiden välille syntyi uusia yhteistyömuotoja. Myös yhteisiä projekteja käynnistettiin tämän tutkimuksen johdosta. Tutkimuksen pohjalta syntyneistä kontakteista voidaan rakentaa pohjaa uusille projekteille.