Lentoyhtiöiden strategia- ja kannattavuusvertailu
Tonteri, Antti (2009)
Tonteri, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906153963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906153963
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää miten kilpailu-ja kasvustrategiavalinnat vaikuttavat lentoyhtiön kannattavuuteen. Tutkimukseen valittiin yhdeksän eurooppalaista lentoyhtiötä jotka olivat: Aer Lingus, Air France, Air France-KLM, British Airways, Finnair, KLM, Lufthansa, Ryanair ja SAS. Tutkimus tehtiin valittujen lentoyhtiöiden strategioista ja tuloksista vuodesta 2001 vuoteen 2008. Poikkeuksena olivat Air France ja KLM, joiden osalta tutkimus suoritettiin vuoteen 2004 asti, jolloin ne yhdistyivät Air France-KLM:ksi. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lisäksi, miten maailman taloudellisen tilanteen vaihtelut vaikuttavat lentoyhtiön kannattavuuteen.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Suurin osa tutkimustiedoista kerättiin ja analysoitiin lentoyhtiöiden internet-sivuilta. Tutkimus sisälsi myös yhden haastattelun Finnairin strategisen suunnittelun johtajan kanssa.
Lentoyhtiöiden kilpailustrategia vaihtoehtojen lähteet tässä tutkimuksessa olivat kustannusjohtajuus, tuote/palvelujohtajuus, prosessijohtajuus ja asiakasjohtajuus. Tutkimuksessa selvitettiin myös mitä kilpailukyvyn muotoa kukin lentoyhtiö valitsemassaan strategiassa käytti. Tutkimus osoitti, että lentoyhtiöllä on mahdollisuus menestyä hyvin kaikilla kilpailustrategia vaihtoehdoilla. Merkittävin ero löytyi verkostolentoyhtiöiden ja halpalentoyhtiöiden välillä. Verkostolentoyhtiö voi menestyä hyvin käyttämällä kaikkia muita kilpailustrategia vaihtoehtoja paitsi kustannusjohtajuutta. Halpalentoyhtiölle ainoa hyvän kannattavuuden mahdollistava kilpailustrategia vaihtoehto on kustannusjohtajuus. Tutkimus osoitti, että pääsyyt lentoyhtiöiden huonoon kannattavuuteen ovat korkea kustannustaso ja jatkuvasti kallistuva polttoaineen hinta. Muita syitä heikkoihin tuloksiin olivat kannattamattomat investoinnit, puutteellinen yhteistyö muiden lentoyhtiöiden kanssa ja tehoton organisaatiorakenne. Tutkittujen lentoyhtiöiden yleisimmäksi kasvustrategian muodoksi osoittautui aggressiivinen sisäinen kasvu, jonka ohella verkostolentoyhtiöt käyttivät strategista allianssiyhteistyötä.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että kaikkien lentoyhtiöiden on suositeltavaa tehdä selkeä kilpailu-ja kasvustrategia valinta ja toteuttaa sitä tehokkaasti. Tärkeimmät asiat kannattavuuden ja kasvun aikaansaamiseksi lentoyhtiölle ovat turvallisuus, lentojen täsmällisyys ja kustannusten säästö. Lentoyhtiön on löydettävä jokin kilpailuetu lähimpiin kilpailijoihin verrattuna, joka mahdollistaa hyvinä aikoin kasvun ja antaa suojaa taloudellista taantumaa vastaan. Jatkotutkimuksen osalta on suositeltavaa laajentaa tutkimusta aasialaisiin ja amerikkalaisiin lentoyhtiöihin, ja vertailla niitä eurooppalaisiin lentoyhtiöihin.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Suurin osa tutkimustiedoista kerättiin ja analysoitiin lentoyhtiöiden internet-sivuilta. Tutkimus sisälsi myös yhden haastattelun Finnairin strategisen suunnittelun johtajan kanssa.
Lentoyhtiöiden kilpailustrategia vaihtoehtojen lähteet tässä tutkimuksessa olivat kustannusjohtajuus, tuote/palvelujohtajuus, prosessijohtajuus ja asiakasjohtajuus. Tutkimuksessa selvitettiin myös mitä kilpailukyvyn muotoa kukin lentoyhtiö valitsemassaan strategiassa käytti. Tutkimus osoitti, että lentoyhtiöllä on mahdollisuus menestyä hyvin kaikilla kilpailustrategia vaihtoehdoilla. Merkittävin ero löytyi verkostolentoyhtiöiden ja halpalentoyhtiöiden välillä. Verkostolentoyhtiö voi menestyä hyvin käyttämällä kaikkia muita kilpailustrategia vaihtoehtoja paitsi kustannusjohtajuutta. Halpalentoyhtiölle ainoa hyvän kannattavuuden mahdollistava kilpailustrategia vaihtoehto on kustannusjohtajuus. Tutkimus osoitti, että pääsyyt lentoyhtiöiden huonoon kannattavuuteen ovat korkea kustannustaso ja jatkuvasti kallistuva polttoaineen hinta. Muita syitä heikkoihin tuloksiin olivat kannattamattomat investoinnit, puutteellinen yhteistyö muiden lentoyhtiöiden kanssa ja tehoton organisaatiorakenne. Tutkittujen lentoyhtiöiden yleisimmäksi kasvustrategian muodoksi osoittautui aggressiivinen sisäinen kasvu, jonka ohella verkostolentoyhtiöt käyttivät strategista allianssiyhteistyötä.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että kaikkien lentoyhtiöiden on suositeltavaa tehdä selkeä kilpailu-ja kasvustrategia valinta ja toteuttaa sitä tehokkaasti. Tärkeimmät asiat kannattavuuden ja kasvun aikaansaamiseksi lentoyhtiölle ovat turvallisuus, lentojen täsmällisyys ja kustannusten säästö. Lentoyhtiön on löydettävä jokin kilpailuetu lähimpiin kilpailijoihin verrattuna, joka mahdollistaa hyvinä aikoin kasvun ja antaa suojaa taloudellista taantumaa vastaan. Jatkotutkimuksen osalta on suositeltavaa laajentaa tutkimusta aasialaisiin ja amerikkalaisiin lentoyhtiöihin, ja vertailla niitä eurooppalaisiin lentoyhtiöihin.