Kartoitus 9-luokkalaisten häiriintyneen syömisen tunnistamisesta, tietämyksestä ja avun hakemisesta Jyväskylässä
Parkkonen, Mirka; Lindsberg, Anni (2009)
Parkkonen, Mirka
Lindsberg, Anni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906113897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906113897
Tiivistelmä
Syömishäiriöt ovat erityisesti nuorten naisten yleisiä ja pitkäkestoisia psyykkisiä häiriöitä, jotka kestävät keskimäärin noin 6-7 vuotta (Saarinen 2007,2). Syömishäiriöt ovat sairausryhmä, joka on hyvin haastava ja tarvitsee monen eri erikoisalan välistä yhteistyötä. Ennustetta parantaa varhaisen hoidon aloitus, joskin näitä häiriöitä on vaikea tunnistaa ja hoidon aloitus tämän vuoksi usein viivästyy. (Suokas, Muhonen & Viljanen 2000, 1)
Tutkimuksen tavoite oli selvittää, kuinka yleistä häiriintynyt syöminen on peruskoulun yhdeksäsluokkalaisilla, miten he osaavat tunnistaa syömiseen liittyviä ongelmia, miten he osaavat hakea apua syömiseen liittyvissä ongelmissa ja miten he kokevat saavansa apua häiriintyneeseen syömiseen liittyvissä ongelmissaan.
Työ tehtiin yhteistyössä Syömishäiriöliitto – SYLI ry:n kanssa. Häiriintyneeseen syömiseen liittyvien ongelmien tai syömishäiriön kanssa elävien nuorten määrää ei tarkkaan tiedetä, joten tutkimus voi auttaa kehittämään varhaisen tunnistamisen ja avunsaannin keinoja.
Työ toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena Internet-pohjaisella Webropol-ohjelmalla toteutetulla kyselyllä. Kysymykset olivat joko strukturoituja tai strukturoidun ja avoimen kysymyksen välimuotoja. Kyselyn osana oli SCOFF-syömishäiriöseula. Tutkimus tehtiin kahdessa peruskoulun yläkoulussa Jyväskylän alueella, ja kyselyyn vastasi 154 peruskoulun yhdeksäsluokkalaista. Vastaukset tulivat kyselyn sulkeuduttua Syömishäiriöliitto – SYLI ry:lle Webropol-ohjelman kautta, jonka jälkeen saimme ne käyttöömme.
Kartoituksen mukaan syömishäiriöt olivat tuttuja suurimmalle osalle yhdeksäsluokkalaisista, ja varsinkin tytöt ovat havainneet syömishäiriöistä käyttäytymistä myös lähipiirissään. SCOFF-syömishäiriöseulaa käyttäen voitaisiin todeta, että osalla yhdeksäsluokkalaisista on selvästi syömiseen liittyviä ongelmia, joista he kaipaisivat lisää tietoa. Apua nuoret hakevat monelta taholta, mutta terveydenhuollon ammattilaisilta apua haetaan melko vähän verrattuna Internetiin tai kaveripiiriin.
Tutkimuksen myötä Syömishäiriöliitto – SYLI ry saa lisää tietoa häiriintyneen syömisen esiintyvyydestä 15-16 –vuotiaiden keskuudessa, samoin myös tutkimukseen osallistuneiden koulujen rehtorit ja terveydenhoitajat. Sekä Syömishäiriöliitto – Syli ry että tutkimuksen koulut voivat hyödyntää tutkimuksen osoittaessaan tarvetta varhaisen puuttumisen mallien ja häiriintyneen syömisen tunnistamiseen ja kehittämiseen. Jyväskylän ammattikorkeakoulu voi hyödyntää tuloksia jatkotutkimusten muodossa.
Tutkimuksen tavoite oli selvittää, kuinka yleistä häiriintynyt syöminen on peruskoulun yhdeksäsluokkalaisilla, miten he osaavat tunnistaa syömiseen liittyviä ongelmia, miten he osaavat hakea apua syömiseen liittyvissä ongelmissa ja miten he kokevat saavansa apua häiriintyneeseen syömiseen liittyvissä ongelmissaan.
Työ tehtiin yhteistyössä Syömishäiriöliitto – SYLI ry:n kanssa. Häiriintyneeseen syömiseen liittyvien ongelmien tai syömishäiriön kanssa elävien nuorten määrää ei tarkkaan tiedetä, joten tutkimus voi auttaa kehittämään varhaisen tunnistamisen ja avunsaannin keinoja.
Työ toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena Internet-pohjaisella Webropol-ohjelmalla toteutetulla kyselyllä. Kysymykset olivat joko strukturoituja tai strukturoidun ja avoimen kysymyksen välimuotoja. Kyselyn osana oli SCOFF-syömishäiriöseula. Tutkimus tehtiin kahdessa peruskoulun yläkoulussa Jyväskylän alueella, ja kyselyyn vastasi 154 peruskoulun yhdeksäsluokkalaista. Vastaukset tulivat kyselyn sulkeuduttua Syömishäiriöliitto – SYLI ry:lle Webropol-ohjelman kautta, jonka jälkeen saimme ne käyttöömme.
Kartoituksen mukaan syömishäiriöt olivat tuttuja suurimmalle osalle yhdeksäsluokkalaisista, ja varsinkin tytöt ovat havainneet syömishäiriöistä käyttäytymistä myös lähipiirissään. SCOFF-syömishäiriöseulaa käyttäen voitaisiin todeta, että osalla yhdeksäsluokkalaisista on selvästi syömiseen liittyviä ongelmia, joista he kaipaisivat lisää tietoa. Apua nuoret hakevat monelta taholta, mutta terveydenhuollon ammattilaisilta apua haetaan melko vähän verrattuna Internetiin tai kaveripiiriin.
Tutkimuksen myötä Syömishäiriöliitto – SYLI ry saa lisää tietoa häiriintyneen syömisen esiintyvyydestä 15-16 –vuotiaiden keskuudessa, samoin myös tutkimukseen osallistuneiden koulujen rehtorit ja terveydenhoitajat. Sekä Syömishäiriöliitto – Syli ry että tutkimuksen koulut voivat hyödyntää tutkimuksen osoittaessaan tarvetta varhaisen puuttumisen mallien ja häiriintyneen syömisen tunnistamiseen ja kehittämiseen. Jyväskylän ammattikorkeakoulu voi hyödyntää tuloksia jatkotutkimusten muodossa.