Verkosto Näsijärven ympäri : Uuden matkailureitin sekä matkailu- ja virkistyspalveluiden tarvekartoitus
Pahkuri, Essi (2009)
Pahkuri, Essi
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906103848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906103848
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kuvailee ja kartoittaa tarvetta Näsijärven alueen uudelle matkailureitille sekä alueen matkailu- ja virkistyspalvelujen nykytilaa. Työ on saatu toimeksiantona Hiking Hit Travel Ky:ltä. Tutkimusongelmat ovat; onko kiinnostusta uudelle reitille Näsijärven ympäri ja miten Näsijärven alueen matkailu- ja virkistyspalveluita voidaan kehittää. Tarkentavat tutkimuskysymykset ovat; miten Näsijärvi vaikuttaa Tampereen alueeseen matkailun vetovoimatekijänä, mitä tutkittavien mukaan heidän asiakkaansa haluavat tehdä alueella, ovatko asiakkaiden tarpeet muuttuneet ja ollaanko nykyään kiinnostuneita lähimatkailusta ja ns. hitaasta matkailusta.
Työn teoreettisena viitekehyksenä on Kai-Veikko Vuoriston teoria attraktioista. Teoriaosuudessa selostetaan Näsijärven alueen historiasta ja määritellään työhön liittyviä käsitteitä. Tutkimusosuutta varten tein teemahaastatteluja alueen matkailuun työnsä kautta liittyville henkilöille.
Tutkimuksen tulokset analysoitiin teemoittelun avulla ja tulokset esitettiin kirjallisessa muodossa. Tuloksien avulla on tehty swot-analyysi Näsijärven alueen vetovoimatekijöistä. Tutkimuksesta käy ilmi, että uudenlaiselle reitille ja verkostoitumiselle on kiinnostusta palvelun tarjoajien puolesta ja alueen matkailu- ja virkistämispalveluiden tuotteistamista ja markkinointia voisi parantaa.
Kehitysehdotuksina haastateltavat esittävät erilaisia asioita mm. sesongin pidentäminen, lyhytkestoisempia aktiviteetteja päiväkävijöille ja tehokkaampia markkinointitapoja. Lisäksi johtopäätöksissä arvioidaan lähimatkailun ja hitaan matkailun asemaa tämän hetken matkailussa Näsijärven alueella.
Työn teoreettisena viitekehyksenä on Kai-Veikko Vuoriston teoria attraktioista. Teoriaosuudessa selostetaan Näsijärven alueen historiasta ja määritellään työhön liittyviä käsitteitä. Tutkimusosuutta varten tein teemahaastatteluja alueen matkailuun työnsä kautta liittyville henkilöille.
Tutkimuksen tulokset analysoitiin teemoittelun avulla ja tulokset esitettiin kirjallisessa muodossa. Tuloksien avulla on tehty swot-analyysi Näsijärven alueen vetovoimatekijöistä. Tutkimuksesta käy ilmi, että uudenlaiselle reitille ja verkostoitumiselle on kiinnostusta palvelun tarjoajien puolesta ja alueen matkailu- ja virkistämispalveluiden tuotteistamista ja markkinointia voisi parantaa.
Kehitysehdotuksina haastateltavat esittävät erilaisia asioita mm. sesongin pidentäminen, lyhytkestoisempia aktiviteetteja päiväkävijöille ja tehokkaampia markkinointitapoja. Lisäksi johtopäätöksissä arvioidaan lähimatkailun ja hitaan matkailun asemaa tämän hetken matkailussa Näsijärven alueella.