Tililuoton kehittäminen : Case: K-Rauta Tourutorni
Sihvonen, Minna (2009)
Sihvonen, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906083792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906083792
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli jyväskyläläinen rautatavaratalo K-Rauta Tourutorni. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää toimeksiantajayrityksen välittämän kuluttajille tarjottavan rahoitustuotteen eli OP-Pohjolan tililuoton myyntiä. Kehittäminen toteutetaan parantamalla myyjien osaamista vähittäiskaupan välittämän hyödykesidonnaisen kulutusluoton myymiseen liittyvistä säädöksistä, ja oppimisen tueksi perehdyttämiseen laaditaan käyttäjän käsikirja. Lisäksi tutkimuksessa haettiin ratkaisua tililuoton tarjoamiseen oikealle kuluttajaryhmälle sekä kaupan oman laskutuksen minimoimiseen kuluttaja-asiakkailta.
Tutkimus oli kehittämistutkimus. Tutkimus on sovellettu palvelemaan tietyn yrityksen tarpeita ja erityispiirteitä. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus, jossa hyödynnettiin haastatteluja, havainnointia ja dokumentteja. Viitekehyksessä käsiteltiin kuluttajasuojalain asettamia säädöksiä kulutusluottojen myynnistä sekä luottosuhteiden riskienhallintaa.
Tutkimustulosten mukaan kohdeyrityksen tililuoton myyntiä saadaan kehitettyä parantamalla myyjien tuotetietoutta tililuotosta ja perehdyttämällä heitä OP-Pohjolan verkkopalvelun käyttöön. Lisäksi tililuoton aktiivista tarjoamista asiakkaille tulisi lisätä korostamalla kuluttajalle edullista tapaa saada vakuudeton luotto. Henkilökunta tarvitsee lisää motivaatiota ja yhteishenkeä onnistuakseen tililuoton myynnissä, joka puolestaan edesauttaa kaupan kokonaismyynnin parantamista talouden vaikeana aikana lisämyyntiä tavoiteltaessa. Tililuoton kohderyhmäksi valitaan remontoija-asiakkaat sekä suurempia kertaostoksia tekevät pienasiakkaat. Laskutuskauppaa jatketaan rakentaja-asiakkailla, joiden projektin laajuuteen tililuotto ei sovellu.
Tutkimus oli kehittämistutkimus. Tutkimus on sovellettu palvelemaan tietyn yrityksen tarpeita ja erityispiirteitä. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus, jossa hyödynnettiin haastatteluja, havainnointia ja dokumentteja. Viitekehyksessä käsiteltiin kuluttajasuojalain asettamia säädöksiä kulutusluottojen myynnistä sekä luottosuhteiden riskienhallintaa.
Tutkimustulosten mukaan kohdeyrityksen tililuoton myyntiä saadaan kehitettyä parantamalla myyjien tuotetietoutta tililuotosta ja perehdyttämällä heitä OP-Pohjolan verkkopalvelun käyttöön. Lisäksi tililuoton aktiivista tarjoamista asiakkaille tulisi lisätä korostamalla kuluttajalle edullista tapaa saada vakuudeton luotto. Henkilökunta tarvitsee lisää motivaatiota ja yhteishenkeä onnistuakseen tililuoton myynnissä, joka puolestaan edesauttaa kaupan kokonaismyynnin parantamista talouden vaikeana aikana lisämyyntiä tavoiteltaessa. Tililuoton kohderyhmäksi valitaan remontoija-asiakkaat sekä suurempia kertaostoksia tekevät pienasiakkaat. Laskutuskauppaa jatketaan rakentaja-asiakkailla, joiden projektin laajuuteen tililuotto ei sovellu.