Liiketoimintasuunnitelma: aloittava verkkosivusto
Nevalainen, Yrjö (2009)
Nevalainen, Yrjö
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906083758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906083758
Tiivistelmä
Yritystoiminnan menestymisen mahdollisuuksia on jossakin määrin mahdollista arvioida jo ennen toiminnan aloittamista. Huolellisella suunnittelulla vältetään toimintaa haittaavat suurimmat esteet. Samalla säästetään kustannuksia ja vaivaa sekä ohjataan yrityksen toimintaa kannattavampaan ja paremmin asiakkaiden odotuksia vastaavaan suuntaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida suunniteltua liikeideaa.
Tässä opinnäytetyössä on hahmoteltu aloittavan verkkomediayrityksen toimintaedellytyksiä. Työkaluna on käytetty liiketoimintasuunnitelmaa. Liiketoimintasuunnitelmassa kuvataan yrityksen liiketoiminta, lähtötilanne ja tavoitteet. Liiketoimintasuunnitelmaa voidaan käyttää sekä jo toimivan yrityksen toiminnan kehittämiseen että perustettavaksi suunnitellun yrityksen tilanteen arviointiin. Kyseessä ei ole jo toimiva yritys, joten liiketoimintasuunnitelmaan on jouduttu tekemään paljon arvioita. Lähdeaineistona käytettiin liiketoimintasuunnitelmaa koskevia kirjoja.
Suurin kysymys liittyy asiakkaiden odotuksiin ja sitä kautta liikeidean menestymisen mahdollisuuksiin. Odotuksia on kartoitettu tekemällä tutkimus viidelle potentiaaliseksi asiakkaaksi arvioidulle yritykselle.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa potentiaalisten asiakkaiden näkemyksiä ja sitä millä edellytyksillä uusi aloittava pienimuotoinen verkkomedia voisi saavuttaa mainostajien kiinnostuksen. Tutkimuksessa haastateltiin potentiaalisten mainostajien edustajia. Tutkimuksen
perusteella verkkomedian on tärkeää voida osoittaa tavoittavansa mainostajaa kiinnostavaa yleisöä. Tärkein valintaperuste on siis median kohderyhmä. Kohderyhmän ei tarvitse olla iso.
Tutkimuksen tulosten perusteella liiketoimintasuunnitelmassa hahmoteltua verkkosivustoa on mahdollista lähteä rakentamaan. Yleisön, kohderyhmän, näkemyksiä ei ole kartoitettu. Tämän selvittämiseksi verkkoon tulee avata koesivusto.
Tässä opinnäytetyössä on hahmoteltu aloittavan verkkomediayrityksen toimintaedellytyksiä. Työkaluna on käytetty liiketoimintasuunnitelmaa. Liiketoimintasuunnitelmassa kuvataan yrityksen liiketoiminta, lähtötilanne ja tavoitteet. Liiketoimintasuunnitelmaa voidaan käyttää sekä jo toimivan yrityksen toiminnan kehittämiseen että perustettavaksi suunnitellun yrityksen tilanteen arviointiin. Kyseessä ei ole jo toimiva yritys, joten liiketoimintasuunnitelmaan on jouduttu tekemään paljon arvioita. Lähdeaineistona käytettiin liiketoimintasuunnitelmaa koskevia kirjoja.
Suurin kysymys liittyy asiakkaiden odotuksiin ja sitä kautta liikeidean menestymisen mahdollisuuksiin. Odotuksia on kartoitettu tekemällä tutkimus viidelle potentiaaliseksi asiakkaaksi arvioidulle yritykselle.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa potentiaalisten asiakkaiden näkemyksiä ja sitä millä edellytyksillä uusi aloittava pienimuotoinen verkkomedia voisi saavuttaa mainostajien kiinnostuksen. Tutkimuksessa haastateltiin potentiaalisten mainostajien edustajia. Tutkimuksen
perusteella verkkomedian on tärkeää voida osoittaa tavoittavansa mainostajaa kiinnostavaa yleisöä. Tärkein valintaperuste on siis median kohderyhmä. Kohderyhmän ei tarvitse olla iso.
Tutkimuksen tulosten perusteella liiketoimintasuunnitelmassa hahmoteltua verkkosivustoa on mahdollista lähteä rakentamaan. Yleisön, kohderyhmän, näkemyksiä ei ole kartoitettu. Tämän selvittämiseksi verkkoon tulee avata koesivusto.