Kehityssuunnitelma Pentik Entresselle
Öhman, Erika (2009)
Öhman, Erika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906053716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906053716
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kehityssuunnitelma Pentik-myymälään kauppa-keskus Entressessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää konkreettisia ehdotuksia myynnin tehostamiseksi Pentik-myymälään.
Opinnäytteen teoreettinen osuus muodostuu alan kirjallisuudesta. Viitekehyksessä kiinnite-tään huomiota imagoon, maineeseen ja tunnettuun brändiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Haastattelun kohteina olivat Pentik Entressen myymäläpäällikkö ja Pentikin myyntijohtaja. Tutkimustulokset antoivat tie-toa siitä, minkälaisia kehitysehdotuksia voidaan myymälälle tarjota, jotta ne eivät ole ristirii-dassa Pentikin yleistä imagoa vastaan.
Tutkimustulosten pohjalta kehitettiin useita kehittämisehdotuksia, jotka eivät kuitenkaan vaadi rahallista panostusta. Kehityssuunnitelman konkreettisena pohjana toimii asiakastyyty-väisyyden parantaminen ja myynnin lisääntyminen. Suunnitelmassa pyrittiin ottamaan huomi-oon mahdollisuudet, joita voidaan tehdä ilman kauppakeskuksen apua taustalla.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että mainonnan tarve on suuri tunnettuuden parantamisen kehittämiseksi. Pentikin tunnettuus ja maine ovat hyvät, mutta kauppakeskus Entressen eivät.
Tutkimuksessa käyvät ilmi myymälän ongelmat kasvavassa kilpailussa ilman kauppakeskuksen tukea.
Opinnäytetyössä tulee esille, kuinka tärkeitä tekijöitä asiakaspalvelu, ystävällisyys, tilanneta-ju sekä tuotetietoisuus ovat asiakkaiden palvelemisessa ja hankinnassa.
Opinnäytteen teoreettinen osuus muodostuu alan kirjallisuudesta. Viitekehyksessä kiinnite-tään huomiota imagoon, maineeseen ja tunnettuun brändiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Haastattelun kohteina olivat Pentik Entressen myymäläpäällikkö ja Pentikin myyntijohtaja. Tutkimustulokset antoivat tie-toa siitä, minkälaisia kehitysehdotuksia voidaan myymälälle tarjota, jotta ne eivät ole ristirii-dassa Pentikin yleistä imagoa vastaan.
Tutkimustulosten pohjalta kehitettiin useita kehittämisehdotuksia, jotka eivät kuitenkaan vaadi rahallista panostusta. Kehityssuunnitelman konkreettisena pohjana toimii asiakastyyty-väisyyden parantaminen ja myynnin lisääntyminen. Suunnitelmassa pyrittiin ottamaan huomi-oon mahdollisuudet, joita voidaan tehdä ilman kauppakeskuksen apua taustalla.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että mainonnan tarve on suuri tunnettuuden parantamisen kehittämiseksi. Pentikin tunnettuus ja maine ovat hyvät, mutta kauppakeskus Entressen eivät.
Tutkimuksessa käyvät ilmi myymälän ongelmat kasvavassa kilpailussa ilman kauppakeskuksen tukea.
Opinnäytetyössä tulee esille, kuinka tärkeitä tekijöitä asiakaspalvelu, ystävällisyys, tilanneta-ju sekä tuotetietoisuus ovat asiakkaiden palvelemisessa ja hankinnassa.