Lounasravintolan markkinoinnin tehostaminen
Saarenoja, Sanna (2009)
Saarenoja, Sanna
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906043694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906043694
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli perehtyä lounasravintoloiden markkinointiin. Työssä pyrittiin siihen, että sen lukeminen kannustaisi ja helpottaisi lounasravintolayrittäjiä ryhtymään markkinointitoimenpiteisiin. Työssä käydään läpi markkinoinnin perusteet ja markkinointiviestinnässä käytettävissä olevat keinot lounasravintolan markkinoinnin erityispiirteet huomioiden. Tarkoituksena oli, että lukija saisi avun itsenäisen markkinointisuunnitelman laatimiseen. Työssä esitellään yksinkertainen markkinoinnin tehokkuuden seuraamiseen tarkoitettu taulukko, jonka avulla markkinoinnin vaikutusta myyntiin ja asiakasmääriin on helppo seurata.
Alun perin työn piti valmistua lounasravintolayritykselle. Sen hetkisten yrityksen ongelmien vuoksi projektia ei voitu suorittaa loppuun. Silti kaikki suorittamani markkinointitempaukset yrityksessä esitellään.
Teoria käsittelee markkinoinnin perusteita, markkinointisuunnitelman laatimista ja markkinoinnin tehokkuuden seuraamista. Ongelmana työlle oli se, ettei suoraa teoriaa lounasravintolan markkinoinnista ollut saatavilla. Siksi yleisen teorian tueksi haastateltiin kahta mainostoimiston edustajaa ja muutamia lounasravintoloiden edustajia. Tietoa saatiin myös havainnoimalla.
Projektin lopputuloksena valmistui kirjallisen osuuden lisäksi yksinkertainen markkinoinnin tehokkuuden seurantataulukko, jonka avulla oli helppo vertailla eri markkinointikanavien tehokkuutta ja jonka tarkoituksena oli löytää mahdollisimman kustannustehokkaita markkinointiviestintäkeinoja. Empiirisen työn tuloksena oli se, että toteutetun markkinoinnin ansiosta lounasravintola X:n myytyjen lounaiden määrät nousivat noin 26 prosenttia.
Alun perin työn piti valmistua lounasravintolayritykselle. Sen hetkisten yrityksen ongelmien vuoksi projektia ei voitu suorittaa loppuun. Silti kaikki suorittamani markkinointitempaukset yrityksessä esitellään.
Teoria käsittelee markkinoinnin perusteita, markkinointisuunnitelman laatimista ja markkinoinnin tehokkuuden seuraamista. Ongelmana työlle oli se, ettei suoraa teoriaa lounasravintolan markkinoinnista ollut saatavilla. Siksi yleisen teorian tueksi haastateltiin kahta mainostoimiston edustajaa ja muutamia lounasravintoloiden edustajia. Tietoa saatiin myös havainnoimalla.
Projektin lopputuloksena valmistui kirjallisen osuuden lisäksi yksinkertainen markkinoinnin tehokkuuden seurantataulukko, jonka avulla oli helppo vertailla eri markkinointikanavien tehokkuutta ja jonka tarkoituksena oli löytää mahdollisimman kustannustehokkaita markkinointiviestintäkeinoja. Empiirisen työn tuloksena oli se, että toteutetun markkinoinnin ansiosta lounasravintola X:n myytyjen lounaiden määrät nousivat noin 26 prosenttia.