Masennukseen viittaavien oireiden esiintyminen viides- ja kuudesluokkalaisilla
Kilpinen, Niina (2009)
Kilpinen, Niina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906043691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906043691
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, esiintyykö Rauman Kourujärven koulun ja Lapin alakoulujen viides- ja kuudesluokkalaisilla masennukseen viittaavia oireita. Tutkimuksen tavoitteena oli antaa tietoa koulun opettajille ja terveydenhoitajille masennuksen mahdollisuuteen viittaavien oireiden esiintyvyydestä sekä herättää keskustelua aiheesta, jotta ongelmat huomattaisiin ajoissa ja niihin voitaisiin puuttua. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2008. Kohdejoukkona olivat Rauman Kourujärven koulun ja Lapin alakoulujen viides- ja kuudesluokkalaiset (N=147). Tutkimuksessa käytettiin kontrolloitua kyselyä. Kyselylomake jakaantui kolmeen osa-alueeseen: A. Masennuksen fyysiset oireet; B. Masennuksen psyykkiset oireet ja C. Masennuksen sosiaaliset oireet. Tutkimuksen vastausprosentti oli 100 %. Tulosten mukaan pienellä joukolla Rauman Kourujärven koulun ja Lapin ala-asteiden 5-6-luokkalaisista esiintyi masennukseen viittaavia oireita. Enemmän oireita esiintyi Rauman Kourujärven koulun oppilailla kuin Lapin alakoulujen oppilailla. Tulosten mukaan tytöt kärsivät poikia enemmän päänsärystä. Tytöt olivat poikia enemmän huolestuneita terveydestään. Suurin osa tutkimukseen vastanneista kertoi nukkuvansa hyvin. Lähes puolet vastanneista kertoi olevansa usein väsynyt. Tulosten mukaan kouluissa esiintyi kiusaamista. Tutkimukseen vastanneista oppilaista poikia kiusattiin tyttöjä enemmän. Pojat olivat tyttöjä enemmän usein huonolla tuulella ja huolissaan tulevaisuudesta. Vastauksista ilmeni, että tytöt olivat poikia yksinäisempiä. Opinnäytetyöntekijä olisi kiinnostunut jatkossa selvittämään, ovatko terveydenhoitajat ja opettajat havainneet kouluissa lapsia, joilla esiintyy masennukseen viittaavia oireita ja miten niihin on puututtu.