Asiakaslähtöinen tuotekehitys : Case Learning Expedition
Riikonen, Paula (2009)
Riikonen, Paula
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906033656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906033656
Tiivistelmä
Jyväskylän Ammattikorkeakoulun erikoisyksikkö Tiimiakatemia on tullut tunnetuksi tiimiyrittäjyydestä sekä koulun, oppivan organisaation ja liike-elämän yhdistämisestä. Tiimiakatemian kansainvälisyys on jatkuvasti kasvamaan päin uusien tiimiakatemioiden aloittaessa ympäri Eurooppaa. Paras työkalu kansainvälisen verkoston kasvattamiseen on ollut 3-päiväinen kansainvälinen Learning Expedition –valmennusohjelma, jonka tiimiyrittäjäopiskelijat itse organisoivat, valmentavat ja myyvät.
Valmennuksella on kuitenkin vuosittain asiakkaita keskimäärin 10-15, mikä on pieni määrä niin kansainvälisen vaikuttavuuden kuin taloudellisen tuloksenkin näkökulmasta. Tärkeimmät myyntikanavat ovat valmennuksen käyneet asiakkaat, joten tutkimustehtäväksi muodostui kehittää ohjelma asiakaslähtöisemmäksi ja myyvemmäksi yhteistuotannossa asiakkaiden kanssa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus. Kahdeksalle valmennuksen käyneelle asiakkaalle laadittiin kysely ohjelmasisällöstä ja syistä osallistua Learning Expeditionille. Puolistrukturoitu kysely toteutettiin sähköpostitse. Tutkimusta varten haastateltiin myös muun muassa Learning Expeditionin projektipäällikköä ja Tiimiakatemian valmentajaa.
Opinnäytetyö osoitti, että Learning Expeditionin ohjelman vaikuttavin ominaisuus oli elämyksellinen kokemus Tiimiakatemian ympäristöstä ja ihmisistä, ei välttämättä niinkään itse metodien oppiminen.
Työn tulosten perusteella on Learning Expeditionin projektiryhmän keskityttävä koko Tiimiakatemian sitouttamiseen ohjelman onnistumiseen. Lisäksi jatkoyhteistyö on laitettava alulle jo itse valmennuksen aikana ja palautteet on dokumentoitava. Ohjelmasta syntyi mallinnus, jossa yhdistyvät elämyksellisyys, tiimioppiminen ja Tiimiakatemian asenne.
Valmennuksella on kuitenkin vuosittain asiakkaita keskimäärin 10-15, mikä on pieni määrä niin kansainvälisen vaikuttavuuden kuin taloudellisen tuloksenkin näkökulmasta. Tärkeimmät myyntikanavat ovat valmennuksen käyneet asiakkaat, joten tutkimustehtäväksi muodostui kehittää ohjelma asiakaslähtöisemmäksi ja myyvemmäksi yhteistuotannossa asiakkaiden kanssa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus. Kahdeksalle valmennuksen käyneelle asiakkaalle laadittiin kysely ohjelmasisällöstä ja syistä osallistua Learning Expeditionille. Puolistrukturoitu kysely toteutettiin sähköpostitse. Tutkimusta varten haastateltiin myös muun muassa Learning Expeditionin projektipäällikköä ja Tiimiakatemian valmentajaa.
Opinnäytetyö osoitti, että Learning Expeditionin ohjelman vaikuttavin ominaisuus oli elämyksellinen kokemus Tiimiakatemian ympäristöstä ja ihmisistä, ei välttämättä niinkään itse metodien oppiminen.
Työn tulosten perusteella on Learning Expeditionin projektiryhmän keskityttävä koko Tiimiakatemian sitouttamiseen ohjelman onnistumiseen. Lisäksi jatkoyhteistyö on laitettava alulle jo itse valmennuksen aikana ja palautteet on dokumentoitava. Ohjelmasta syntyi mallinnus, jossa yhdistyvät elämyksellisyys, tiimioppiminen ja Tiimiakatemian asenne.