Kyröskosken kuivurin tuotekehityksen ja strategisen suunnittelun tulevaisuus
Haverinen, Annika (2009)
Haverinen, Annika
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906033626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906033626
Tiivistelmä
Kyröskosken Kuivuri on Kyröskosken Perinneyhdistyksen kunnostama paperitehtaan vanha kuivausriihi. Rakennuksen on suunnitellut Frosterus & Gripenberg vuosina 1921-1922, ja rakentanut Alfred Palmgren. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, ovatko kunnostuksen alussa asetetut tavoitteet toteutuneet, ja miten kohteen tarjontaa tulisi edelleen kehittää tulevaisuudessa, jotta kävijämäärä lisääntyisi. Tilannetta on selvitetty pääasiassa matkailullisesta näkökulmasta.
Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen, ja se toteutettiin strukturoidun ja puolistrukturoidun haastattelun avulla. Tutkimuksessa käytetty teoria nojaa matkailun tuotekehitykseen ja yrityksen strategiseen suunnitteluun. Analyysimenetelmänä on käytetty nelikenttäanalyysiä, jolla kootaan yhteen yrityksen sisäiset vahvuudet ja heikkoudet, sekä ulkoiset mahdollisuudet ja uhat.
Nelikenttäanalyysi toimi menetelmänä erittäin hyvin, ja haastattelut täydensivät sitä kattavasti niin, että Kuivurin tämän hetkisen tilanteen pääasiat ja kehityksen tarve on pystytty tyydyttävästi esittämään tutkimuksessa. Kehitysehdotuksina, eli tutkimuksen tuloksina voidaan mainita muun muassa yhteistyön lisääminen alueen yrittäjien kanssa, markkinoinnin tehostaminen, tuote-esitteen laatiminen, ja nuorille ja lapsille suunnatun toiminnan kehittäminen.
Kyröskosken Perinneyhdistyksen ja mahdollisten ulkopuolisten kohteen kehittäjien tulee tiedostaa, että tuotekehitys ja strateginen suunnittelu ovat jatkuvia prosesseja. Johdon tulee pyrkiä asettamaan uusia tavoitteita ja toimia sitoutuneesti niiden toteuttamiseksi. Tehokas kehittäminen on avain mahdolliseen menestykseen tulevaisuudessa.
Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen, ja se toteutettiin strukturoidun ja puolistrukturoidun haastattelun avulla. Tutkimuksessa käytetty teoria nojaa matkailun tuotekehitykseen ja yrityksen strategiseen suunnitteluun. Analyysimenetelmänä on käytetty nelikenttäanalyysiä, jolla kootaan yhteen yrityksen sisäiset vahvuudet ja heikkoudet, sekä ulkoiset mahdollisuudet ja uhat.
Nelikenttäanalyysi toimi menetelmänä erittäin hyvin, ja haastattelut täydensivät sitä kattavasti niin, että Kuivurin tämän hetkisen tilanteen pääasiat ja kehityksen tarve on pystytty tyydyttävästi esittämään tutkimuksessa. Kehitysehdotuksina, eli tutkimuksen tuloksina voidaan mainita muun muassa yhteistyön lisääminen alueen yrittäjien kanssa, markkinoinnin tehostaminen, tuote-esitteen laatiminen, ja nuorille ja lapsille suunnatun toiminnan kehittäminen.
Kyröskosken Perinneyhdistyksen ja mahdollisten ulkopuolisten kohteen kehittäjien tulee tiedostaa, että tuotekehitys ja strateginen suunnittelu ovat jatkuvia prosesseja. Johdon tulee pyrkiä asettamaan uusia tavoitteita ja toimia sitoutuneesti niiden toteuttamiseksi. Tehokas kehittäminen on avain mahdolliseen menestykseen tulevaisuudessa.