Sähköalan perustutkinnon perusteiden muokkaaminen oppilaitokselle
Lammi, Ari (2009)
Lammi, Ari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906023570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906023570
Tiivistelmä
Insinöörityössä aiheena oli sähköalan perustutkinnon, Opetushallituksen antaman tutkinnon perusteiden räätälöinti Paimion Ammatillisen Aikuiskoulutuskeskuksen käyttöön sopivaksi. Työssä tarkoituksena oli rakentaa oppimiskokonaisuus, joka mahdollisimman tehokkaalla tavalla varmistaa tarvittavan osaamisen sekä koulutuksen laadun samoin kuin optimaalisen kouluttajaresurssien ja koulun tilojen sekä laitteistojen käytön ko. tutkintoon valmistavassa koulutuksessa työelämän vaatimukset huomioon ottaen.
Työn sisällöllisinä tavoitteina olivat mm. opetussuunnitelman uudelleenjärjestely koulun käytössä olevaan opetusvälineistöön ja tarvikkeisiin sopivaksi, opintojaksojen tuntijakojen selkeyttäminen sekä opetus- ja ohjaamismenetelmien suunnittelu. Tällä saatiin aikaiseksi selkeä resurssitaulukko kulloinkin käytettävissä olevista kouluttajista ja oppilasryhmien jakautumisista eri tiloihin ilman päällekkäisyyksiä. Tämä lisäsi myös koulutuksien suunnittelun helppoutta paljon kauemmaksi tulevaisuuteen kuin aiemmin on pystytty.
Opetushallituksen opetussuunnitelma on annettu yleisohjeeksi oppilaitoksille ja tästä johtuen jokaiselle kouluttajalle syntyi asioista omanlainen tulkinta. Tämän johdosta myös oppimateriaaleista muodostui aika erilaisia eri kouluttajien välillä. Tässä työssä käytiin läpi myös tutkinnon perusteiden sisältöä, niiden aiheuttamia ongelmia kuten edellä mainittiin ja kuinka niistä oli tarkoitus päästä eroon, sekä tutkittiin tämän kautta vaikutusta sekä opiskelun että opetuksen sujuvuuteen, laatuun ja vaikuttavuuteen, jota seurattiin oppilaspalautteiden kautta. Opiskelijat antoivat nimettömän palautteen opiskelumenetelmistä, aineiston sisällöstä ja sitä kuinka tämä kaikki oli vastannut heidän odotuksia sekä mielipiteensä kouluttajan asiantuntemuksesta ja opetustaidosta. Tämä palaute annettiin aina jokaisen tutkinnon osan suorituksen jälkeen. Samoja palautteitta oppilaitos on kerännyt myös aiemmin, joten tuloksia oli helppo vertailla ja todeta kehitystä tapahtuneen tämän työn myötä
Työn sisällöllisinä tavoitteina olivat mm. opetussuunnitelman uudelleenjärjestely koulun käytössä olevaan opetusvälineistöön ja tarvikkeisiin sopivaksi, opintojaksojen tuntijakojen selkeyttäminen sekä opetus- ja ohjaamismenetelmien suunnittelu. Tällä saatiin aikaiseksi selkeä resurssitaulukko kulloinkin käytettävissä olevista kouluttajista ja oppilasryhmien jakautumisista eri tiloihin ilman päällekkäisyyksiä. Tämä lisäsi myös koulutuksien suunnittelun helppoutta paljon kauemmaksi tulevaisuuteen kuin aiemmin on pystytty.
Opetushallituksen opetussuunnitelma on annettu yleisohjeeksi oppilaitoksille ja tästä johtuen jokaiselle kouluttajalle syntyi asioista omanlainen tulkinta. Tämän johdosta myös oppimateriaaleista muodostui aika erilaisia eri kouluttajien välillä. Tässä työssä käytiin läpi myös tutkinnon perusteiden sisältöä, niiden aiheuttamia ongelmia kuten edellä mainittiin ja kuinka niistä oli tarkoitus päästä eroon, sekä tutkittiin tämän kautta vaikutusta sekä opiskelun että opetuksen sujuvuuteen, laatuun ja vaikuttavuuteen, jota seurattiin oppilaspalautteiden kautta. Opiskelijat antoivat nimettömän palautteen opiskelumenetelmistä, aineiston sisällöstä ja sitä kuinka tämä kaikki oli vastannut heidän odotuksia sekä mielipiteensä kouluttajan asiantuntemuksesta ja opetustaidosta. Tämä palaute annettiin aina jokaisen tutkinnon osan suorituksen jälkeen. Samoja palautteitta oppilaitos on kerännyt myös aiemmin, joten tuloksia oli helppo vertailla ja todeta kehitystä tapahtuneen tämän työn myötä