Lapsi asiakkaana tamperelaisissa ravintoloissa
Kaartinen, Taina (2009)
Kaartinen, Taina
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906013554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906013554
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä lapset ja heidän vanhempansa ravintolassa käynniltä toivovat ja miten ravintolat pystyvät näihin toiveisiin vastaamaan. Ovatko mielipiteet muuttuneet viimeisten 40-vuoden aikana, vai vastaavatko nakit ja muusi edelleen asiakkaiden toivomuksia?
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään ravintolan historiaa ja sitä, kuinka lapset ovat pikkuhiljaa saaneet paikkansa ravintolan asiakkaina. Lisäksi teoriaosuudessa on käyty läpi lasten ravitsemusta, ruokatottumuksia, makumieltymysten kehittymistä, asiakaspalvelua ja ruokalistojen suunnittelua. Teoriaosan pohjana käytin ravintolan historiaan liittyvää kirjallisuutta, ravitsemussuosituksia, sekä useita muita teoksia.
Empiirisen työn osuus muodostui kahdesta tutkimuksesta; ala-asteikäisille lapsille ja heidän vanhemmilleen suunnatusta kyselytutkimuksesta, sekä tamperelaisten ravintoloiden lasten ruokalistatutkimuksesta. Tutkimukset ovat luonteeltaan kvantitatiivisia, eli määrällisiä tutkimuksia, jotka toteutettiin maaliskuussa 2009. Aineisto analysoitiin tilastollisesti erilaisten jakaumien ja tunnuslukujen avulla.
Kyselytutkimusten tuloksista selviää, että lapset arvostavat ravintolassa eniten hyvää ruokaa. Lasten suosikkiruoat ovat kuitenkin edelleen hyvin tuttuja ja turvallisia. Vanhemmat olivat asiasta samaa mieltä. Vanhemmat pitivät lastenannoksia kuitenkin melko epäterveellisinä. Seuraavaksi tärkein asia ravintolassa oli hyvä asiakaspalvelu ja ystävällinen henkilökunta. Lapsiperheet haluavat kokea olevansa tervetulleita ravintolaan. Tätä edesauttaa hyvän asiakaspalvelun lisäksi viihtyisä ympäristö ja tarvittavat varusteet.
Tamperelaisten ravintoloiden lastenlistatutkimuksesta selvisi, että lastenlistat tarjoavat hyvin pitkälti sitä mitä lapset tällä hetkellä haluavat syödä. Valikoimat ovat kuitenkin melko suppeat. Vanhemmat lapsiasiakkaat toivoisivat mahdollisuutta tilata pienempiä annoksia aikuisten listalta. Tärkein apuväline käytänteiden muuttamiseen on suora asiakaspalaute.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsitellään ravintolan historiaa ja sitä, kuinka lapset ovat pikkuhiljaa saaneet paikkansa ravintolan asiakkaina. Lisäksi teoriaosuudessa on käyty läpi lasten ravitsemusta, ruokatottumuksia, makumieltymysten kehittymistä, asiakaspalvelua ja ruokalistojen suunnittelua. Teoriaosan pohjana käytin ravintolan historiaan liittyvää kirjallisuutta, ravitsemussuosituksia, sekä useita muita teoksia.
Empiirisen työn osuus muodostui kahdesta tutkimuksesta; ala-asteikäisille lapsille ja heidän vanhemmilleen suunnatusta kyselytutkimuksesta, sekä tamperelaisten ravintoloiden lasten ruokalistatutkimuksesta. Tutkimukset ovat luonteeltaan kvantitatiivisia, eli määrällisiä tutkimuksia, jotka toteutettiin maaliskuussa 2009. Aineisto analysoitiin tilastollisesti erilaisten jakaumien ja tunnuslukujen avulla.
Kyselytutkimusten tuloksista selviää, että lapset arvostavat ravintolassa eniten hyvää ruokaa. Lasten suosikkiruoat ovat kuitenkin edelleen hyvin tuttuja ja turvallisia. Vanhemmat olivat asiasta samaa mieltä. Vanhemmat pitivät lastenannoksia kuitenkin melko epäterveellisinä. Seuraavaksi tärkein asia ravintolassa oli hyvä asiakaspalvelu ja ystävällinen henkilökunta. Lapsiperheet haluavat kokea olevansa tervetulleita ravintolaan. Tätä edesauttaa hyvän asiakaspalvelun lisäksi viihtyisä ympäristö ja tarvittavat varusteet.
Tamperelaisten ravintoloiden lastenlistatutkimuksesta selvisi, että lastenlistat tarjoavat hyvin pitkälti sitä mitä lapset tällä hetkellä haluavat syödä. Valikoimat ovat kuitenkin melko suppeat. Vanhemmat lapsiasiakkaat toivoisivat mahdollisuutta tilata pienempiä annoksia aikuisten listalta. Tärkein apuväline käytänteiden muuttamiseen on suora asiakaspalaute.