Osaamisen johtaminen MJK-instituutissa
Arminen, Tarja (2009)
Arminen, Tarja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906013534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906013534
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyö keskittyy osaamisen johtamiseen. Työn tarkoituksena oli laatia MJK-instituutille sellainen osaamisen johtamisen malli, mikä edesauttaisi organisaatiota saavuttamaan strategiset tavoitteensa.
Käsillä oleva opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämishanke, mikä jakaantuu selkeästi kolmeen osaan: ensimmäisessä osassa keskitytään teoreettiseen viitekehykseen, toisessa osassa kehittämishankkeeseen ja kolmannessa osassa osaamisen johtamisen kehittämiseen MJK-instituutissa.
Työn teoreettinen osuus kokoaa yhteen kaiken sen, mitä osaamisen johtaminen kokonaisuudessaan käsittää. Siinä käsitellään osaamista, oppimista ja osaamisen johtamista käsitteinä, edetään strategiatyön tarkastelusta osaamisstrategioiden valintaan, käsitellään osaamisten määrittelyä ja osaamisten kartoittamista, tarkastellaan osaamisen kehittämistä, selvitetään osaamisten mittaamista ja palkitsemista yritysmaailmassa ja otetaan selvää siitä, millainen tutkimusten mukaan on hyvä osaamisen johtaja.
Kehittämishankeosuudessa keskitytään tutkimaan kohdeorganisaatiota. Siinä selvitetään aikuiskoulutuskeskusten toimintaympäristöä ja siinä havaittavia muutoksia, tarkastellaan MJK-instituutin sisäistä toimintaa osaamistarpeiden lähtökohtana, mitataan menestymisen kannalta olennaisia osaamisia ja analysoidaan organisaation osaamista tutkimuksen pohjalta. Kehittämishankkeen keskeisenä osana on osaamiskartoitus, jossa selvitetään millaiset mahdollisuudet MJK-instituutilla on menestyä aikuiskoulutusmarkkinoilla osaamisen suhteen. Kehittämishankkeen tuotoksena syntyivät myös toimenkuvat koko organisaatiolle.
Työn loppuosassa kootaan yhteen teoria- ja tutkimusosuus siten, että niiden pohjalta esitetään MJK-instituutille osaamisen johtamisen malli. Malli koostuu osaamisstrategian rakentamisesta, osaamisen varmistamisesta, osaamisen kehittämismenetelmien valinnasta, osaamisen kehittämissuunnitelmien laatimisesta ottaen kantaa siihen, miten osaamista tulisi johtaa, miten sitä voisi mitata ja miten sen kehittämisestä voisi palkita.
Osaamisen johtamiseen ei ole mitään valmista sabluunaa. Jokainen yritys on omansa ja siksi toteuttamiseenkaan ei ole yhtä ja ainoaa tapaa. Jokaisella yrityksellä on osaamista, mikä oikein johdettuna voi antaa merkittävää kilpailuetua. Yrityksen henkilökunta on sen tärkein voimavara ja oikein johdettuna se saadaan kehittymään. Osaava henkilökunta on organisaation ehdoton menestymisen edellytys tänä päivänä. Voittajia ovat ne yritykset, jotka saavat osaavien työntekijöiden kautta tehokkaimman tuloksen aikaiseksi.
Käsillä oleva opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämishanke, mikä jakaantuu selkeästi kolmeen osaan: ensimmäisessä osassa keskitytään teoreettiseen viitekehykseen, toisessa osassa kehittämishankkeeseen ja kolmannessa osassa osaamisen johtamisen kehittämiseen MJK-instituutissa.
Työn teoreettinen osuus kokoaa yhteen kaiken sen, mitä osaamisen johtaminen kokonaisuudessaan käsittää. Siinä käsitellään osaamista, oppimista ja osaamisen johtamista käsitteinä, edetään strategiatyön tarkastelusta osaamisstrategioiden valintaan, käsitellään osaamisten määrittelyä ja osaamisten kartoittamista, tarkastellaan osaamisen kehittämistä, selvitetään osaamisten mittaamista ja palkitsemista yritysmaailmassa ja otetaan selvää siitä, millainen tutkimusten mukaan on hyvä osaamisen johtaja.
Kehittämishankeosuudessa keskitytään tutkimaan kohdeorganisaatiota. Siinä selvitetään aikuiskoulutuskeskusten toimintaympäristöä ja siinä havaittavia muutoksia, tarkastellaan MJK-instituutin sisäistä toimintaa osaamistarpeiden lähtökohtana, mitataan menestymisen kannalta olennaisia osaamisia ja analysoidaan organisaation osaamista tutkimuksen pohjalta. Kehittämishankkeen keskeisenä osana on osaamiskartoitus, jossa selvitetään millaiset mahdollisuudet MJK-instituutilla on menestyä aikuiskoulutusmarkkinoilla osaamisen suhteen. Kehittämishankkeen tuotoksena syntyivät myös toimenkuvat koko organisaatiolle.
Työn loppuosassa kootaan yhteen teoria- ja tutkimusosuus siten, että niiden pohjalta esitetään MJK-instituutille osaamisen johtamisen malli. Malli koostuu osaamisstrategian rakentamisesta, osaamisen varmistamisesta, osaamisen kehittämismenetelmien valinnasta, osaamisen kehittämissuunnitelmien laatimisesta ottaen kantaa siihen, miten osaamista tulisi johtaa, miten sitä voisi mitata ja miten sen kehittämisestä voisi palkita.
Osaamisen johtamiseen ei ole mitään valmista sabluunaa. Jokainen yritys on omansa ja siksi toteuttamiseenkaan ei ole yhtä ja ainoaa tapaa. Jokaisella yrityksellä on osaamista, mikä oikein johdettuna voi antaa merkittävää kilpailuetua. Yrityksen henkilökunta on sen tärkein voimavara ja oikein johdettuna se saadaan kehittymään. Osaava henkilökunta on organisaation ehdoton menestymisen edellytys tänä päivänä. Voittajia ovat ne yritykset, jotka saavat osaavien työntekijöiden kautta tehokkaimman tuloksen aikaiseksi.