Tiemittauksen asettamat vaatimukset suunnittelulle
Laakkonen, Maarit (2009)
Laakkonen, Maarit
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905313504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905313504
Tiivistelmä
Insinöörityössä selvitettiin tiemittauksen asettamia vaatimuksia suunnittelulle. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla asiantuntijoita ja perehtymällä kirjallisuuteen. Haastattelujen avulla pyrittiin saamaan kokonaiskuva tiemittauksessa esiintyvistä suunnitelma-aineistojen hyödynnettävyyden ja käytön ongelmista. Lisäksi on käsitelty joitain omia kokemuksia suunnitelma-aineistojen käytöstä E18 Muurla–Lohja-moottoritien rakennustyömaalla.
Tämän työn perusteella keskeisimmät ongelmat suunnitelma-aineistoissa tiemittauksen kannalta liittyvät 3-ulotteisen tiedon puuttumiseen, materiaalien epäyhtenäisyyteen ja tiedonsiirtoon. Näiden puutteiden seurauksena työmaan mittaushenkilöstölle aiheutuu tarpeetonta lisätyötä. Infrarakentamisessa ei ole tähän mennessä panostettu laajemmin yhtenäisiin käytäntöihin koskien suunnitelma-aineistojen muotoa. Lisäksi suunnittelun tilaaminen ja suunnittelusopimuksien laadinta tehdään usein mittaustyön tarpeita huomioimatta. Toisaalta kaikkea suunnittelun tuottamaa tietoa ei kyetä onnistuneesti siirtämään työmaalle, johtuen erilaisten käytössä olevien ohjelmistojen ja formaattien aiheuttamista yhteensopivuus- ja tiedonsiirto-ongelmista.
Tämän työn tulokset osoittavat, että tiemittauksen työvaiheiden sujuvuutta edistäisi se, että saataisiin aikaan tarkemmat yhtenäiset käytännöt suunnitelmien tekoon. Tämä edellyttää alan toimijoiden välisen yhteistyön lisäämistä. Hankekohtaisesti olisi kiinnitettävä huomiota mittauksen vaatimuksiin suunnittelun tilaamisvaiheessa. Siksi mittauskysymysten asiantuntijaa olisi syytä käyttää jo hankkeen suunnittelusopimusten laadintavaiheesta alkaen.
LandXML-pohjainen IM2-tiedonsiirtoformaatti nähdään ratkaisevana apuna vallitseviin tiedonsiirto-ongelmiin. Kaivattua yhtenäisyyttä suunnitelma-aineistoihin tulee tuomaan Infra-alan nimikkeistön edelleen meneillään oleva yhtenäistäminen (InfraRYL) ja Tiehallinnon ohjeet Tienrakentamisen mittaussuunnitelman laatimisohje (TIEH 2000024-v-08) sekä Tie- ja ratahankkeiden CAD-suunnitelmapiirustusten Tasojako-ohje (13.3.2008). Etenkin InfraRYL-nimikkeistön tuoma yhtenäisyys tukee mainitun IM2-tiedonsiirtoformaatin käyttöönottoa. IM2-formaatin mukaisen tiedonsiirron onnistuminen mahdollistaa 3-ulotteisen jatkuvan viivatiedon siirron. 3-ulotteisen rakenneviivan saaminen työmaan käyttöön helpottaa mittaamista ja mahdollistaa koneohjauksen hyödyntämisen.
Mittaustyön kannalta nykyistä parempiin suunnitelmiin panostaminen olisi erityisen kannattavaa, mikäli lähtötiedot hyödynnetään mittaustyön ohella työkoneiden automaattiohjauksessa.
Tämän työn perusteella keskeisimmät ongelmat suunnitelma-aineistoissa tiemittauksen kannalta liittyvät 3-ulotteisen tiedon puuttumiseen, materiaalien epäyhtenäisyyteen ja tiedonsiirtoon. Näiden puutteiden seurauksena työmaan mittaushenkilöstölle aiheutuu tarpeetonta lisätyötä. Infrarakentamisessa ei ole tähän mennessä panostettu laajemmin yhtenäisiin käytäntöihin koskien suunnitelma-aineistojen muotoa. Lisäksi suunnittelun tilaaminen ja suunnittelusopimuksien laadinta tehdään usein mittaustyön tarpeita huomioimatta. Toisaalta kaikkea suunnittelun tuottamaa tietoa ei kyetä onnistuneesti siirtämään työmaalle, johtuen erilaisten käytössä olevien ohjelmistojen ja formaattien aiheuttamista yhteensopivuus- ja tiedonsiirto-ongelmista.
Tämän työn tulokset osoittavat, että tiemittauksen työvaiheiden sujuvuutta edistäisi se, että saataisiin aikaan tarkemmat yhtenäiset käytännöt suunnitelmien tekoon. Tämä edellyttää alan toimijoiden välisen yhteistyön lisäämistä. Hankekohtaisesti olisi kiinnitettävä huomiota mittauksen vaatimuksiin suunnittelun tilaamisvaiheessa. Siksi mittauskysymysten asiantuntijaa olisi syytä käyttää jo hankkeen suunnittelusopimusten laadintavaiheesta alkaen.
LandXML-pohjainen IM2-tiedonsiirtoformaatti nähdään ratkaisevana apuna vallitseviin tiedonsiirto-ongelmiin. Kaivattua yhtenäisyyttä suunnitelma-aineistoihin tulee tuomaan Infra-alan nimikkeistön edelleen meneillään oleva yhtenäistäminen (InfraRYL) ja Tiehallinnon ohjeet Tienrakentamisen mittaussuunnitelman laatimisohje (TIEH 2000024-v-08) sekä Tie- ja ratahankkeiden CAD-suunnitelmapiirustusten Tasojako-ohje (13.3.2008). Etenkin InfraRYL-nimikkeistön tuoma yhtenäisyys tukee mainitun IM2-tiedonsiirtoformaatin käyttöönottoa. IM2-formaatin mukaisen tiedonsiirron onnistuminen mahdollistaa 3-ulotteisen jatkuvan viivatiedon siirron. 3-ulotteisen rakenneviivan saaminen työmaan käyttöön helpottaa mittaamista ja mahdollistaa koneohjauksen hyödyntämisen.
Mittaustyön kannalta nykyistä parempiin suunnitelmiin panostaminen olisi erityisen kannattavaa, mikäli lähtötiedot hyödynnetään mittaustyön ohella työkoneiden automaattiohjauksessa.