Ikääntyvien kurssiopetuksen kehittämisehdotus
Valli, Susanna (2009)
Valli, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905313499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905313499
Tiivistelmä
Ikääntyneet ovat jäämässä syrjään tietotekniikan kehittyessä nopeaa tahtia. Sellon, Myyrmäen ja Itäkeskuksen kirjastot, Enter ry (Ikääntyneiden ATK-yhdistys) ja Welho ovat järjestäneet ikääntyneille Nettiapu-koulutuksia kirjastoissa keväällä 2009. Kursseilla käsitellään Internetin alkeita.
Opinnäytetyössä tehdään ehdotus seniorien tietokonekurssien kehittämiseksi kirjastoissa. Sellon kirjasto on toimeksiantajana työssäni. Valmis työ toimitetaan lisäksi muihin kirjastoihin.
Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä käsittelen oppimista, opettamista sekä seniorien tietokoneopettamista.
Kyseessä on toimintatutkimus. Olen itse osallistunut seniorien opetukseen Sellon kirjaston Tietopaja-kurssilla työharjoitteluni aikana.
Yhteistyössä Sellon kirjaston kanssa on koottu kysymyslomake. Päämääränä oli selvittää Nettiapu-koulutukseen osallistuneiden taustatietoja ja saada heidän arviointinsa koulutuksesta. Tulosten perusteella tehdään ehdotus seniorien tietokonekurssien kehittämiseksi. Lomakkeeseen kuului monivalintakysymyksiä sekä mielipidekysymyksiä. Kaikkiaan 150 kyselylomaketta jaettiin kolmeen kirjastoon. 71 lomaketta (47,33 %) palautettiin. Vastaukset koottiin ja analysoitiin graafisesti Excelin avulla.
Tuloksista selvisi, että suosituin kiinnostuksen kohde oli liikunta. Esimerkiksi tanssi ja pyöräily mainittiin erikseen. Tietokoneen omistajista 83,67 % omisti kannettavan. Windows Vista oli suosituin käyttöjärjestelmä. Toiseksi suosituin oli Windows Xp. Asiakkaista 39,73 % oli saanut tiedon koulutuksesta kirjaston esitteestä. Senioriopettajan hyviin ominaisuuksiin oli listattu kärsivällisyys, ymmärrettävyys ja asiantuntevuus.
Kyselyjen ja omien havaintojen perusteella on koottu kehitysehdotuksia tulevia koulutustilaisuuksia varten. Kurssin alussa voisi selvittää tasotestillä kurssille tulevien kyvyt. Sen perusteella voisi muuttaa sisältöä sopivammaksi. Esimerkkejä voisi ottaa liikunnasta ja erityisesti pyöräilystä, tanssista, kalastuksesta ja valokuvauksesta. Vastauksissa toivottiin myös koneenkäyttämisen perusneuvontaa. Tällä hetkellä kyseisissä opastuksissa käytetään pöytäkoneita. Osa opetusluokan koneista tulisi olla kannettavia ja luokassa voisi olla myös tyhjiä paikkoja niille, jotka haluavat tuoda oman koneen. Kirjaston koneilla olisi hyödyllistä olla Windows Vista-käyttöjärjestelmä. Tiedotus opastuksista voisi olla näkyvillä esimerkiksi kirjaston palautuskuiteissa tai HelMet-verkon sähköpostissa.
Kirjastojen Nettiapu-koulutukset voivat soveltaa opinnäytetyöni tuloksia ja hyödyntämällä toimenpide-ehdotuksiani kehittää Internet-koulutuksia asiakaslähtöisempään suuntaan.
Opinnäytetyössä tehdään ehdotus seniorien tietokonekurssien kehittämiseksi kirjastoissa. Sellon kirjasto on toimeksiantajana työssäni. Valmis työ toimitetaan lisäksi muihin kirjastoihin.
Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä käsittelen oppimista, opettamista sekä seniorien tietokoneopettamista.
Kyseessä on toimintatutkimus. Olen itse osallistunut seniorien opetukseen Sellon kirjaston Tietopaja-kurssilla työharjoitteluni aikana.
Yhteistyössä Sellon kirjaston kanssa on koottu kysymyslomake. Päämääränä oli selvittää Nettiapu-koulutukseen osallistuneiden taustatietoja ja saada heidän arviointinsa koulutuksesta. Tulosten perusteella tehdään ehdotus seniorien tietokonekurssien kehittämiseksi. Lomakkeeseen kuului monivalintakysymyksiä sekä mielipidekysymyksiä. Kaikkiaan 150 kyselylomaketta jaettiin kolmeen kirjastoon. 71 lomaketta (47,33 %) palautettiin. Vastaukset koottiin ja analysoitiin graafisesti Excelin avulla.
Tuloksista selvisi, että suosituin kiinnostuksen kohde oli liikunta. Esimerkiksi tanssi ja pyöräily mainittiin erikseen. Tietokoneen omistajista 83,67 % omisti kannettavan. Windows Vista oli suosituin käyttöjärjestelmä. Toiseksi suosituin oli Windows Xp. Asiakkaista 39,73 % oli saanut tiedon koulutuksesta kirjaston esitteestä. Senioriopettajan hyviin ominaisuuksiin oli listattu kärsivällisyys, ymmärrettävyys ja asiantuntevuus.
Kyselyjen ja omien havaintojen perusteella on koottu kehitysehdotuksia tulevia koulutustilaisuuksia varten. Kurssin alussa voisi selvittää tasotestillä kurssille tulevien kyvyt. Sen perusteella voisi muuttaa sisältöä sopivammaksi. Esimerkkejä voisi ottaa liikunnasta ja erityisesti pyöräilystä, tanssista, kalastuksesta ja valokuvauksesta. Vastauksissa toivottiin myös koneenkäyttämisen perusneuvontaa. Tällä hetkellä kyseisissä opastuksissa käytetään pöytäkoneita. Osa opetusluokan koneista tulisi olla kannettavia ja luokassa voisi olla myös tyhjiä paikkoja niille, jotka haluavat tuoda oman koneen. Kirjaston koneilla olisi hyödyllistä olla Windows Vista-käyttöjärjestelmä. Tiedotus opastuksista voisi olla näkyvillä esimerkiksi kirjaston palautuskuiteissa tai HelMet-verkon sähköpostissa.
Kirjastojen Nettiapu-koulutukset voivat soveltaa opinnäytetyöni tuloksia ja hyödyntämällä toimenpide-ehdotuksiani kehittää Internet-koulutuksia asiakaslähtöisempään suuntaan.