Logistiikkapelit
Laakso, Joonas (2009)
Laakso, Joonas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905293461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905293461
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena ovat logistiikkapelit, jotka ovat logistiikan maailmaan sijoittuvia simulaatiopelejä. Työn tavoitteena oli selvittää simulaatiopelien ja tarkemmin logistiikkapelien taustaa ja rakennetta. Simulaatiopelien käyttö opetuksessa on lisääntynyt viime vuosina samaa tahtia tietokoneiden kehityksen myötä ja nykyään simulaatiopeleillä pystytään mallintamaan yhä monimutkaisempia ja laajempia järjestelmiä. Näin ollen on selvää että jatkossa pelien painoarvo sekä koulutuksessa, että mallinnuksissa tulevat edelleen kasvamaan. Suurimpia simulaatiopelien etuja ovat käytännönläheisyys ja vaivattomuus. Siinä missä ne ovat helppo tapa mallintaa todellisuudessa hyvinkin hankalia kokonaisuuksia, ovat ne myös suhteellisen halpa tapa opettaa ja kouluttaa, eikä reaalimaailmassa järjestelmän pyörittämisestä tai inhimillisistä virheistä aiheutuvia kustannuksia synny.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tiedon keruu toteutettiin analysoimalla aiheesta julkaistua kirjallisuutta ja tekemällä tästä johtopäätöksiä. Johdannon jälkeen käydään läpi erilaisia käsitteitä simulaatiopelien taustalla. Toisessa luvussa pureudutaan simulaatiopelien historiaan sekä hyötyihin ja haittoihin. Kolmannessa luvussa perehdytään simulaatiopelien yleisimpiin käyttöympäristöihin ja esitellään pelin menestyksellisen toteuttamisen mahdollistava lähestymistapa.
Neljännessä luvussa selvitetään logistiikkapelien käsitettä ja sitä mitkä ovat logistiikkapelin tunnusmerkit. Lisäksi tutkitaan sitä, miten pelien avulla pyritään mallintamaan logistiikalle ominaisia prosesseja ja ongelmia, kuten esimerkiksi tilaus-toimitusketjua ja piiskavaikutusta. Tarkemmin perehdytään logistiikkapeleistä ylivoimaisesti tunnetuimpaan, jo 1960-luvulla MIT:ssä kehitettyyn The Beer Gameen. Mukana on myös katsaus siihen, minkälaisia erilaisia logistiikkapelejä on esiintynyt, ja miltä niiden tulevaisuus näyttää. Työn viimeisenä lukuna on yhteenveto-osa, jossa käydään läpi tutkimusta ja sen herättämiä ajatuksia.
Opinnäytetyö osoitti että simulaatiopelit ovat eriomainen tapa opettaa ja mallintaa suuriakin kokonaisuuksia. Se avaa hiukan pelien rakennetta sekä käyttöä ja toimii pintapuolisena johdatuksena simulaatio- ja logistiikkapeleistä kiinnostuneille. Työ osoittaa myös että logistiikan toimintaympäristöön simulaatiopelit sopivat erinomaisesti, ja on selvää, että tälläkin liiketoiminnan osa-alueella niiden painoarvo tulee kasvamaan entisestään tulevaisuudessa.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tiedon keruu toteutettiin analysoimalla aiheesta julkaistua kirjallisuutta ja tekemällä tästä johtopäätöksiä. Johdannon jälkeen käydään läpi erilaisia käsitteitä simulaatiopelien taustalla. Toisessa luvussa pureudutaan simulaatiopelien historiaan sekä hyötyihin ja haittoihin. Kolmannessa luvussa perehdytään simulaatiopelien yleisimpiin käyttöympäristöihin ja esitellään pelin menestyksellisen toteuttamisen mahdollistava lähestymistapa.
Neljännessä luvussa selvitetään logistiikkapelien käsitettä ja sitä mitkä ovat logistiikkapelin tunnusmerkit. Lisäksi tutkitaan sitä, miten pelien avulla pyritään mallintamaan logistiikalle ominaisia prosesseja ja ongelmia, kuten esimerkiksi tilaus-toimitusketjua ja piiskavaikutusta. Tarkemmin perehdytään logistiikkapeleistä ylivoimaisesti tunnetuimpaan, jo 1960-luvulla MIT:ssä kehitettyyn The Beer Gameen. Mukana on myös katsaus siihen, minkälaisia erilaisia logistiikkapelejä on esiintynyt, ja miltä niiden tulevaisuus näyttää. Työn viimeisenä lukuna on yhteenveto-osa, jossa käydään läpi tutkimusta ja sen herättämiä ajatuksia.
Opinnäytetyö osoitti että simulaatiopelit ovat eriomainen tapa opettaa ja mallintaa suuriakin kokonaisuuksia. Se avaa hiukan pelien rakennetta sekä käyttöä ja toimii pintapuolisena johdatuksena simulaatio- ja logistiikkapeleistä kiinnostuneille. Työ osoittaa myös että logistiikan toimintaympäristöön simulaatiopelit sopivat erinomaisesti, ja on selvää, että tälläkin liiketoiminnan osa-alueella niiden painoarvo tulee kasvamaan entisestään tulevaisuudessa.