Brandin rakentaminen ja merkitys yritykselle - Case: SWBusiness.fi
Soukko, Henna (2009)
Soukko, Henna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905283413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905283413
Tiivistelmä
Asiakkailla on nykyään aiempaa enemmän vaihtoehtoja valittavanaan, he pystyvät valvomaan yritysten toimia paremmin, ovat asiantuntevampia ja tietävät yhä enemmän. Yritykset saattavat myös unohtua nopeasti. Kyse ei siis ole siitä, mikä verkkoyrityksistä pitää eniten ääntä itsestään tällä hetkellä, vaan siitä, mikä niistä rakentaa sellaisen brandin, joka on olemassa vielä tulevaisuudessakin. (Gad 2001, 58.)
SWBusiness.fi-sivusto on kehitysyhtiö Culminatum Innovationin Jokapaikan tietotekniikka –osaamisklusteriin kuuluvan JPT Uusimaan ylläpitämä suomalaiselle ohjelmistoliiketoimintaklusterille suunnattu sähköinen palvelu, jonka päätarkoitus on jakaa ajankohtaista tietoa,kasvattaa osaamista, kilpailukykyä ja asiantuntijuutta sekä edesauttaa yhteistyötä klusteriin kuuluvien sidosryhmien välillä. Sivusto sisältää yritysrekisterin, johon suomalaiset ohjelmistoyritykset voivat rekisteröityä. Rekisteröitymisen jälkeen yrityksistä pyritään uutisoimaan, ja niiden yritysprofiilit näkyvät sivustolla. Yritykset pystyvät myös itse lähettämään uutisia ja tapahtumia julkaistavaksi sivustolla. Sivustolla on myös toinen yritysrekisteri, johon tukipalveluja tuottavat ja myös ulkomaalaiset yritykset voivat rekisteröityä. Sivuilla ilmoitetut tapahtumat ja tutkimustulokset käsittelevät usein kansainvälisiä aiheita.
Tämä työ käsittelee brandin rakentamista ja sen merkitystä yritykselle. Teoriaosuuden viitekehyksenä toimii teoriaosuuden yhteenvedossa esitelty David Aakerin (1991, 270) malli brandipääoman tekijöistä. Malli kuvaa, mistä brandipääoma koostuu ja mitä hyötyjä yritykselle sen eri osatekijöistä on. Kuviossa kuvataan lyhyesti myös brandin asiakkaille tuottama arvo.
Työn tavoitteena oli selvittää ja kuvata, minkälaisia mielikuvia SWBusiness.fi-palvelun käyttäjillä palvelusta on ja miten nämä mahdollisesti eroavat palvelun tarjoajien mielikuvista. Mielikuvakuvauksen ja teoriaosuuden pohjalta yritys voi alkaa rakentaa palvelulle halutunlaista brandia. Myös tässä työssä on annettu kehitysehdotuksia palvelun ja sen imagon parantamiseksi sekä brandin rakentamisen aloittamiseksi. Imagotutkimus suoritettiin puhelinhaastatteluin, ja siihen osallistui 12 ohjelmistoyritystä, kaksi eri yritysten välillä toimivaa välittäjäorganisaatiota ja kaksi palvelun parissa työskentelevää henkilöä.
Tutkimuksessa ilmeni, että palvelun käyttäjäryhmät ovat epäselvät. Jotta yritykset pystyisivät hyödyntämään palvelua parhaalla mahdollisella tavalla, on käyttäjäryhmät kuvattava sivustolla tarkasti. Myöskään palvelun alkuperäinen tavoite toimia yritysten kohtaamispaikkana ei täyty, sillä yritykset eivät varsinaisesti kohtaa palvelussa, koska se ei ole interaktiivinen. Palvelua kuvattiinkin staattiseksi ja yhteisöllisyyden sanottiin puuttuvan. Myös palvelun viihdyttävyyteen tulisi kiinnittää huomiota, sillä palvelun tarjoajat kokivat palvelun huomattavasti viihdyttävämmäksi kuin palvelun käyttäjät, jotka pitivät palvelua vähiten kuvaavana adjektiivina adjektiivilistan adjektiivia viihdyttävä.
Asiasanat brandi, brandin rakentaminen, brandi-identiteetti, brandiuskollisuus, imago
Ohjaaja Seppo Leminen
Yhteyshenkilö yrityksessä Juho Honkanen
SWBusiness.fi-sivusto on kehitysyhtiö Culminatum Innovationin Jokapaikan tietotekniikka –osaamisklusteriin kuuluvan JPT Uusimaan ylläpitämä suomalaiselle ohjelmistoliiketoimintaklusterille suunnattu sähköinen palvelu, jonka päätarkoitus on jakaa ajankohtaista tietoa,kasvattaa osaamista, kilpailukykyä ja asiantuntijuutta sekä edesauttaa yhteistyötä klusteriin kuuluvien sidosryhmien välillä. Sivusto sisältää yritysrekisterin, johon suomalaiset ohjelmistoyritykset voivat rekisteröityä. Rekisteröitymisen jälkeen yrityksistä pyritään uutisoimaan, ja niiden yritysprofiilit näkyvät sivustolla. Yritykset pystyvät myös itse lähettämään uutisia ja tapahtumia julkaistavaksi sivustolla. Sivustolla on myös toinen yritysrekisteri, johon tukipalveluja tuottavat ja myös ulkomaalaiset yritykset voivat rekisteröityä. Sivuilla ilmoitetut tapahtumat ja tutkimustulokset käsittelevät usein kansainvälisiä aiheita.
Tämä työ käsittelee brandin rakentamista ja sen merkitystä yritykselle. Teoriaosuuden viitekehyksenä toimii teoriaosuuden yhteenvedossa esitelty David Aakerin (1991, 270) malli brandipääoman tekijöistä. Malli kuvaa, mistä brandipääoma koostuu ja mitä hyötyjä yritykselle sen eri osatekijöistä on. Kuviossa kuvataan lyhyesti myös brandin asiakkaille tuottama arvo.
Työn tavoitteena oli selvittää ja kuvata, minkälaisia mielikuvia SWBusiness.fi-palvelun käyttäjillä palvelusta on ja miten nämä mahdollisesti eroavat palvelun tarjoajien mielikuvista. Mielikuvakuvauksen ja teoriaosuuden pohjalta yritys voi alkaa rakentaa palvelulle halutunlaista brandia. Myös tässä työssä on annettu kehitysehdotuksia palvelun ja sen imagon parantamiseksi sekä brandin rakentamisen aloittamiseksi. Imagotutkimus suoritettiin puhelinhaastatteluin, ja siihen osallistui 12 ohjelmistoyritystä, kaksi eri yritysten välillä toimivaa välittäjäorganisaatiota ja kaksi palvelun parissa työskentelevää henkilöä.
Tutkimuksessa ilmeni, että palvelun käyttäjäryhmät ovat epäselvät. Jotta yritykset pystyisivät hyödyntämään palvelua parhaalla mahdollisella tavalla, on käyttäjäryhmät kuvattava sivustolla tarkasti. Myöskään palvelun alkuperäinen tavoite toimia yritysten kohtaamispaikkana ei täyty, sillä yritykset eivät varsinaisesti kohtaa palvelussa, koska se ei ole interaktiivinen. Palvelua kuvattiinkin staattiseksi ja yhteisöllisyyden sanottiin puuttuvan. Myös palvelun viihdyttävyyteen tulisi kiinnittää huomiota, sillä palvelun tarjoajat kokivat palvelun huomattavasti viihdyttävämmäksi kuin palvelun käyttäjät, jotka pitivät palvelua vähiten kuvaavana adjektiivina adjektiivilistan adjektiivia viihdyttävä.
Asiasanat brandi, brandin rakentaminen, brandi-identiteetti, brandiuskollisuus, imago
Ohjaaja Seppo Leminen
Yhteyshenkilö yrityksessä Juho Honkanen