"Välkkä on paras, kun silloin pystyy leikkiä kavereiden kanssa." Oppilaiden näkökulmia ja ideoita välituntitoiminnan kehittämiseen Veromäen koululla lukuvuonna 2008-2009.
Ulvelin, Lotta (2009)
Ulvelin, Lotta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905283376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905283376
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen tutkimus, jossa vantaalaisen koulun ensimmäisen ja toisen luokan oppilaat pääsivät kertomaan millainen heidän mielestään on hyvä välitunti. Opinnäyte oli osa Pilari-hankkeessa tehtävää välituntitoiminnan kehittämisprojektia. Opinnäytteen tavoitteena oli tuoda esiin lasten näkökulmia ja ideoita sadutuksen avulla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu Pilari-hankkeen keskeisen tavoitteen kouluhyvinvoinnin ympärille. Lisäksi teoreettisessa osiossa tarkastelen myös välituntitoimintaa osana kouluhyvinvoinnin rakentamista, sekä lapsilähtöistä tiedon kerryttämistä.
Aineiston kerrytin saduttamalla lapsia. Kaksi koulun oppilasryhmää, yksi ensimmäinen ja yksi toinen luokka, kertoivat satuja välitunneista. Satuja kerrytettiin niin ryhmä-, pari- kuin yksilösadutuksena.
Kertyneen aineiston luokittelin kuuteen kouluhyvinvointiin liittyvään teemaan, jotka nousivat saduissa keskeisesti esille: leikkivälineet ja leikki, fyysinen ympäristö, oppilaiden sosiaaliset suhteet, lähiympäristö ja lähialueet, turvallisuus sekä ruoka ja ruokailu. Nämä teemat toimivat välituntitoiminnan jatkokehittelyideoina kyseisen koulun henkilöstölle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu Pilari-hankkeen keskeisen tavoitteen kouluhyvinvoinnin ympärille. Lisäksi teoreettisessa osiossa tarkastelen myös välituntitoimintaa osana kouluhyvinvoinnin rakentamista, sekä lapsilähtöistä tiedon kerryttämistä.
Aineiston kerrytin saduttamalla lapsia. Kaksi koulun oppilasryhmää, yksi ensimmäinen ja yksi toinen luokka, kertoivat satuja välitunneista. Satuja kerrytettiin niin ryhmä-, pari- kuin yksilösadutuksena.
Kertyneen aineiston luokittelin kuuteen kouluhyvinvointiin liittyvään teemaan, jotka nousivat saduissa keskeisesti esille: leikkivälineet ja leikki, fyysinen ympäristö, oppilaiden sosiaaliset suhteet, lähiympäristö ja lähialueet, turvallisuus sekä ruoka ja ruokailu. Nämä teemat toimivat välituntitoiminnan jatkokehittelyideoina kyseisen koulun henkilöstölle.