Verkkoyhteisö markkinointikanavana: Case Royal Artist Club
Jordman, Mika (2009)
Jordman, Mika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905283358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905283358
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on esitellä sosiaalinen media, tarkemmin verkkoyhteisö, osana yrityksen markkinointia. Markkinointi digitaalisissa kanavissa on avannut aivan uusia mahdollisuuksia markkinoida yritystä, tuotetta tai palvelua ajasta tai paikasta riippumatta.
Työssäni pohditaan myös sponsorointia markkinointikeinona. Nokia Oyj:n kehittämä ja luotsaama verkkoyhteisö Royal Artist Club yhdistää nämä kaksi markkinointitapaa yhteen. Työssäni
tutkin, kuinka Royal Artist Club on toteutettu palvelemaan Nokian Nseriesmultimedialaitteiden ja Nokian palveluiden tunnettuuden lisäämistä sekä asiakkaiden sitouttamista
brandiin tietyssä, musiikkiin liittyvässä, kohderyhmässä.
Tutkimusosuus suoritettiin käyttämällä teemahaastatteluita. Haastatteluilla selvitettiin Royal Artist Clubin, Nokian ja artistien mielipiteitä ja kokemuksia yhteisöstä. Kaikki tutkimuksessa tarvitut tahot tulivat hyvin edustetuiksi ja saatu tieto oli laadukasta ja vastaajat motivoituneita
aiheesta. Tätä selittää hyvin muun muassa yhteisön viimeisen puolen vuoden ajan käytössä ollut aktiivinen yhteistoiminta kaikkien osapuolten välillä ja yhteinen halu nostaa Royal Artist Clubin profiilia.
Tutkimus osoitti hyvin, että yhteisö on oikealla tiellä. Kaikki osapuolet näkivät siinä hienon mahdollisuuden oman asiansa markkinoissa. Yhteisön ”kaikki voittavat” -mentaliteetti sai isoa kiitosta. Pohjatyö on vastaajien mukaan nyt rakennettu hyvin ja on aika kehittää yhteisöstä
entistä mielenkiintoisempi ja tunnetumpi kohderyhmän keskuudessa sekä lisätä sinne kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä ja palveluita. Viime vuoden lopulla yhteisössä tehty strateginen ratkaisu aloittaa aktiivinen yhteydenpito artisteihin on luonut entistä paremmat eväät kehitystyöhön.
Ratkaistavina haasteina ja kehityskohtina nähtiin juuri Royal Artist Clubin tunnettuuden lisääminen eli yhteisön markkinointi, palveluiden lisääminen ja sitä kautta käyttäjien
aktivoiminen.
Tämän tutkimuksen tulokset antavat pohjan kehitystyön suunnittelemiselle, rakentamiselle sekä toteutukselle. Ehdotukseni on, että seuraava vaihe sisältää aktiivisempaa markkinointia esimerkiksi konserttien muodossa sekä uusien palveluiden lisäämistä yhteisön verkkosivuille. Näin Royal Artist Clubista saadaan paremmin irti se potentiaali, joka sillä on markkinointikanavana Nokialle ja artisteille.
Työssäni pohditaan myös sponsorointia markkinointikeinona. Nokia Oyj:n kehittämä ja luotsaama verkkoyhteisö Royal Artist Club yhdistää nämä kaksi markkinointitapaa yhteen. Työssäni
tutkin, kuinka Royal Artist Club on toteutettu palvelemaan Nokian Nseriesmultimedialaitteiden ja Nokian palveluiden tunnettuuden lisäämistä sekä asiakkaiden sitouttamista
brandiin tietyssä, musiikkiin liittyvässä, kohderyhmässä.
Tutkimusosuus suoritettiin käyttämällä teemahaastatteluita. Haastatteluilla selvitettiin Royal Artist Clubin, Nokian ja artistien mielipiteitä ja kokemuksia yhteisöstä. Kaikki tutkimuksessa tarvitut tahot tulivat hyvin edustetuiksi ja saatu tieto oli laadukasta ja vastaajat motivoituneita
aiheesta. Tätä selittää hyvin muun muassa yhteisön viimeisen puolen vuoden ajan käytössä ollut aktiivinen yhteistoiminta kaikkien osapuolten välillä ja yhteinen halu nostaa Royal Artist Clubin profiilia.
Tutkimus osoitti hyvin, että yhteisö on oikealla tiellä. Kaikki osapuolet näkivät siinä hienon mahdollisuuden oman asiansa markkinoissa. Yhteisön ”kaikki voittavat” -mentaliteetti sai isoa kiitosta. Pohjatyö on vastaajien mukaan nyt rakennettu hyvin ja on aika kehittää yhteisöstä
entistä mielenkiintoisempi ja tunnetumpi kohderyhmän keskuudessa sekä lisätä sinne kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä ja palveluita. Viime vuoden lopulla yhteisössä tehty strateginen ratkaisu aloittaa aktiivinen yhteydenpito artisteihin on luonut entistä paremmat eväät kehitystyöhön.
Ratkaistavina haasteina ja kehityskohtina nähtiin juuri Royal Artist Clubin tunnettuuden lisääminen eli yhteisön markkinointi, palveluiden lisääminen ja sitä kautta käyttäjien
aktivoiminen.
Tämän tutkimuksen tulokset antavat pohjan kehitystyön suunnittelemiselle, rakentamiselle sekä toteutukselle. Ehdotukseni on, että seuraava vaihe sisältää aktiivisempaa markkinointia esimerkiksi konserttien muodossa sekä uusien palveluiden lisäämistä yhteisön verkkosivuille. Näin Royal Artist Clubista saadaan paremmin irti se potentiaali, joka sillä on markkinointikanavana Nokialle ja artisteille.