Esiselvitys "Overseas Chinese" -verkostojen arvosta suomalaiselle kehitysyhtiölle - myynti ja sen tukiprosessit
Harju, Annika (2009)
Harju, Annika
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905283343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905283343
Tiivistelmä
”Overseas Developmet” -projekti tehtiin yhteistyössä projektin omistajan FutuVision Technologies Oy:n kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuotteistaa, markkinoida ja myydä ainutlaatuista markkinoitikanavaa Kiinassa JiangSu:n provinsissa. Lisäksi tehtiin esiselvitys suomalaisten kehitysyhtiöiden kiinnostuksesta FutuVision Technologies Oy:n palvelutarjontaa kohtaan, sekä ainutlaatuista ”Overseas Chinese” -verkoston kautta tullutta markkinointikanavaa kohtaan. Erityisen kilpailuedun FutuVision Technologies Oy:n palvelutarjontaan tuovat ”Overseas Chinese” verkostot, joiden kautta yritys saa yhteistyömahdollisuuksia kiinalaisten investointien kehitysorganisaatioiden, sekä muiden Kiinan kansainvälistä yhteistyötä kehittävien organisaatioiden kanssa.
Kaupallisesta luonteestaan huolimatta projekti oli luonteeltaan tutkimusprojekti, tarkemmin määriteltynä esiselvitysprojekti. Tutkimusmenetelminä käytettiin sähköpostia ja puhelinhaastatteluja. Yhteydenottojen palautteet kirjattiin ylos excel-taulukkoon myöhempää raportoinita varten. ”Overseas Development” -markkinointikanava saatiin tuotteistettua, markkinoitua ja myytyä. Itse tuotetta myytiin 10 kappaletta. Myynnillisten tavoitteiden täyttyminen kertoi, että suomalaisilla kehitysyhtiöillä löytyy kiinnostusta FutuVision Technologies Oy:n palveluntarjontaa ja ”Overseas Chinese” -verkoston tuomaa kilpailuetua kohtaan.
Yleisesti ottaen Kiina tunnistettiin varteenotettavana markkina-alueena ja ”Overseas Chinese” – markkinointikanavaan suhtauduttiin positiivisesti. Kiinan markkina-alue tiedostettiin hyvin laajana ja haastavana suomalaiselle pienyritykselle tai keskikokoiselle yritykselle. Suomalainen kehitysyhtiö tarvitsee aikaa puntaroidakseen strategiansa Kiinan suhteen, sekä hankkiakseen tarvittavan tukirahoituksen projektilleen. Johtopäätöksenä tultiin siihen tulokseen, että projekti kannatti toteuttaa ja että FutuVision Technologies Oy:n palvelutarjonta täydentää hyvin suomalaisen kehitysyhtiöiden tarpeita. Overseas Development projektin tuloksena FutuVision Technologies Oy:lle saatiin kaksi jatkoprojektia.
Kaupallisesta luonteestaan huolimatta projekti oli luonteeltaan tutkimusprojekti, tarkemmin määriteltynä esiselvitysprojekti. Tutkimusmenetelminä käytettiin sähköpostia ja puhelinhaastatteluja. Yhteydenottojen palautteet kirjattiin ylos excel-taulukkoon myöhempää raportoinita varten. ”Overseas Development” -markkinointikanava saatiin tuotteistettua, markkinoitua ja myytyä. Itse tuotetta myytiin 10 kappaletta. Myynnillisten tavoitteiden täyttyminen kertoi, että suomalaisilla kehitysyhtiöillä löytyy kiinnostusta FutuVision Technologies Oy:n palveluntarjontaa ja ”Overseas Chinese” -verkoston tuomaa kilpailuetua kohtaan.
Yleisesti ottaen Kiina tunnistettiin varteenotettavana markkina-alueena ja ”Overseas Chinese” – markkinointikanavaan suhtauduttiin positiivisesti. Kiinan markkina-alue tiedostettiin hyvin laajana ja haastavana suomalaiselle pienyritykselle tai keskikokoiselle yritykselle. Suomalainen kehitysyhtiö tarvitsee aikaa puntaroidakseen strategiansa Kiinan suhteen, sekä hankkiakseen tarvittavan tukirahoituksen projektilleen. Johtopäätöksenä tultiin siihen tulokseen, että projekti kannatti toteuttaa ja että FutuVision Technologies Oy:n palvelutarjonta täydentää hyvin suomalaisen kehitysyhtiöiden tarpeita. Overseas Development projektin tuloksena FutuVision Technologies Oy:lle saatiin kaksi jatkoprojektia.