Päike ikka paistma jääb : levyntekoprosessin kuvailua
Arder, Helin-Mari (2009)
Arder, Helin-Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273322
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on kuvailla ja analysoida levyntekoprosessin vaiheita sekä teoria- että konkreettisen levyntekoprosessin pohjalta. Lähtökohtana on virolaisen pop-jazz säveltäjän Kustas Kikerpuun lauluista koottu levy "Päike ikka paistma jääb" (Aurinko jää paistamaan), jonka valmistumisprosessi jäi aikaväliin lokakuu 2008 – maaliskuu 2009. Kirjallista raporttia kootessani tutustuin levyntekoprosessiin lähdemateriaalien avulla. Tämän tiedon ja oman ammatillisen kokemuksen pohjalta laadin listan levyntekoprosessin vaiheista. Koostettua listaa käyttäen pohdin omaa levyntekoa ja mm. syitä, joiden vuoksi artisti voisi olla kiinnostunut tuottamaan levynsä itse. Koska levyntekoon liittyvät kokemukseni ovat peräisin Virosta, kuvailen mahdollisuuksieni mukaan sekä virolaista että suomalaista käytäntöä. Artistin toimiminen oman levynsä tuottajana ei ole ollut historiassa yleistä. Ison levy-yhtiön turvin levyttämiseen ja levyn markkinointiin voidaan käyttää paljon enemmän varoja, mutta yhtiö voi osallistua myös taiteellisiin kysymyksiin ja lähteä valinnoissaan musiikillisen puolen sijasta siitä, miten ne vaikuttavat levyn myyntiin. Usein yritetään seurata parhaillaan muodissa olevia musiikkitrendejä. Levy-yhtiön sisällä artisti joutuu myös kilpailemaan toisten artistien kanssa ja on mahdollista, että vaikka hän on solminut sopimuksen levy-yhtiön kanssa, ei levy syystä tai toisesta ilmesty ollenkaan. Asiantuntijoiden mielipiteen mukaan sitä voi tapahtua jopa yhdeksässä tapauksessa kymmenestä.
Nykyään artisteja, jotka omistavat itse levy-yhtiön, on yhä enemmän. Levynteko on työläs prosessi ja vaatii resursseja, mutta artistille se on tärkeä väline uransa rakentamisessa. Digitaalisen äänitystekniikan kehitys ja yhä suotuisammat hinnat ovat mahdollistaneet musiikin äänittämisen äänitysstudioiden ulkopuolella, joka voi oleellisesti vähentää levyn tuottamiseen tarvittavaa budjettia. Myös tässä projektissa kyseessä oli äänitys kotistudiossa. Työni tärkein tavoite on oppia levyntekoprosessista sekä koota itselleni eräänlainen muistilista seuraavia projekteja varten. Toivon, että samalla työni antaa jonkinlaisen kuvan levyntekoprosessista niille, jotka ovat itse sitä suunnittelemassa.
Nykyään artisteja, jotka omistavat itse levy-yhtiön, on yhä enemmän. Levynteko on työläs prosessi ja vaatii resursseja, mutta artistille se on tärkeä väline uransa rakentamisessa. Digitaalisen äänitystekniikan kehitys ja yhä suotuisammat hinnat ovat mahdollistaneet musiikin äänittämisen äänitysstudioiden ulkopuolella, joka voi oleellisesti vähentää levyn tuottamiseen tarvittavaa budjettia. Myös tässä projektissa kyseessä oli äänitys kotistudiossa. Työni tärkein tavoite on oppia levyntekoprosessista sekä koota itselleni eräänlainen muistilista seuraavia projekteja varten. Toivon, että samalla työni antaa jonkinlaisen kuvan levyntekoprosessista niille, jotka ovat itse sitä suunnittelemassa.