Messut osanan yrityksen markkinointiviestintää : case: Gift Gourmet
Hailio, Beda (2009)
Hailio, Beda
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273319
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee markkinointiviestintää ja erityisesti messuosallistumista sekä siihen liittyviä prosesseja pienen yrityksen näkökulmasta. Työn tavoitteena on selvittää markkinointiviestinnän eri keinoja ja niiden ominaispiirteitä, mitä niissä tulisi huomioida ja mihin tilanteisiin ne sopivat parhaiten. Työstä rajattiin kokonaan ulkopuolelle suuryritykset ja ulkomaisille messuille osallistuminen.
Työ on projektimuotoinen opinnäytetyö ja sisältää messuosaston suunnittelun, toteutuksen ja loppuanalyysit. Lisäksi työssä on projektia tukevaa teoriaa markkinointiviestinnästä, tapahtumamarkkinoinnista, menekinedistämisestä, messuista ja imagosta. Tiedonkeruumenetelminä on käytetty erilaista kirjallisuutta, artikkeleita, Internet-sivustoja sekä sähköpostihaastattelua.
Markkinointiviestinnän avulla yritys kertoo tuotteistaan ja palveluistaan, houkuttelee asiakkaita ja pyrkii rakentamaan positiivisia mielikuvia itsestänsä. Markkinointiviestinnän keinot voidaan jakaa mainontaan, suhdetoimintaan, menekinedistämiseen, henkilökohtaiseen myyntityöhön ja suoramarkkinointiin. Yritysten on suunniteltava huolellisesti, mitkä keinot sopivat parhaiten yrityksen tarpeisiin, ja muodostettava niistä yhtenäinen kokonaisuus eli markkinointiviestintämix. Työssä käsitellään syvemmin menekinedistämistä ja messuja menekinedistämisen keinona.
Messuosallistuminen alkoi toimeksiannolla, joka sisälsi messuosaston suunnittelun ja toteutuksen Mennään naimisiin! –lehden järjestämille häämessuille 10.-11.1.2009 Helsingin Wanhassa Satamassa. Tavoitteena toimeksiannossa oli selvittää, onko yrityksen kannattavaa osallistua kuluttajamessuille ja onko häämessut teemana yritykselle sopiva. Yritys on aiemmin osallistunut vain ammattilaisille suunnatuille sisustus- ja lahjatavaramessuille ja liikelahjamessuille. Messuosallistumisen tavoitteiksi asetettiin yrityksen ja sen tuotteiden tunnettuuden
parantaminen, uusasiakashankinta, yhteistyökumppaneiden hankinta sekä kokonaisuudessaan onnistunut messuosallistuminen.
Suunnittelun tavoitteena oli tehdä kotoisa ja luokseen kutsuva osasto hyödyntäen aikaisemmissa messuosallistumisissa käytettyjä kalusteita ja teemoja. Osasto suunniteltiin ja toteutettiin itse. Osaston aktiviteeteiksi valittiin tuotemaistiaiset, messutarjous ja kilpailu, jossa kävijät saivat äänestä mielestään kauneinta lahjakoria. Lisäksi osastolla oli myynnissä yrityksen tuotevalikoimaan kuuluvia herkkuja sekä kosmetiikka, joiden avulla pyrittiin kattamaan osa osaston vuokrasta.
Toteutus onnistui kaiken kaikkiaan hyvin ja osallistumisesta jäi positiivinen mielikuva yritykselle. Aktiviteettien valinnassa oli onnistuttu erityisen hyvin, ja kilpailuun osallistuikin yhteensä 524 messuvierasta. Tuotteet herättivät paljon mielenkiintoa ja saivat positiivista palautetta kävijöiltä. Kokonaisuudessaan osallistuminen oli onnistunut ja tavoitteet saavutettiin toivotulla tavalla. Yrityksen on kannattavaa osallistua vastaavanlaisille messuille myös tulevaisuudessa.
Työ on projektimuotoinen opinnäytetyö ja sisältää messuosaston suunnittelun, toteutuksen ja loppuanalyysit. Lisäksi työssä on projektia tukevaa teoriaa markkinointiviestinnästä, tapahtumamarkkinoinnista, menekinedistämisestä, messuista ja imagosta. Tiedonkeruumenetelminä on käytetty erilaista kirjallisuutta, artikkeleita, Internet-sivustoja sekä sähköpostihaastattelua.
Markkinointiviestinnän avulla yritys kertoo tuotteistaan ja palveluistaan, houkuttelee asiakkaita ja pyrkii rakentamaan positiivisia mielikuvia itsestänsä. Markkinointiviestinnän keinot voidaan jakaa mainontaan, suhdetoimintaan, menekinedistämiseen, henkilökohtaiseen myyntityöhön ja suoramarkkinointiin. Yritysten on suunniteltava huolellisesti, mitkä keinot sopivat parhaiten yrityksen tarpeisiin, ja muodostettava niistä yhtenäinen kokonaisuus eli markkinointiviestintämix. Työssä käsitellään syvemmin menekinedistämistä ja messuja menekinedistämisen keinona.
Messuosallistuminen alkoi toimeksiannolla, joka sisälsi messuosaston suunnittelun ja toteutuksen Mennään naimisiin! –lehden järjestämille häämessuille 10.-11.1.2009 Helsingin Wanhassa Satamassa. Tavoitteena toimeksiannossa oli selvittää, onko yrityksen kannattavaa osallistua kuluttajamessuille ja onko häämessut teemana yritykselle sopiva. Yritys on aiemmin osallistunut vain ammattilaisille suunnatuille sisustus- ja lahjatavaramessuille ja liikelahjamessuille. Messuosallistumisen tavoitteiksi asetettiin yrityksen ja sen tuotteiden tunnettuuden
parantaminen, uusasiakashankinta, yhteistyökumppaneiden hankinta sekä kokonaisuudessaan onnistunut messuosallistuminen.
Suunnittelun tavoitteena oli tehdä kotoisa ja luokseen kutsuva osasto hyödyntäen aikaisemmissa messuosallistumisissa käytettyjä kalusteita ja teemoja. Osasto suunniteltiin ja toteutettiin itse. Osaston aktiviteeteiksi valittiin tuotemaistiaiset, messutarjous ja kilpailu, jossa kävijät saivat äänestä mielestään kauneinta lahjakoria. Lisäksi osastolla oli myynnissä yrityksen tuotevalikoimaan kuuluvia herkkuja sekä kosmetiikka, joiden avulla pyrittiin kattamaan osa osaston vuokrasta.
Toteutus onnistui kaiken kaikkiaan hyvin ja osallistumisesta jäi positiivinen mielikuva yritykselle. Aktiviteettien valinnassa oli onnistuttu erityisen hyvin, ja kilpailuun osallistuikin yhteensä 524 messuvierasta. Tuotteet herättivät paljon mielenkiintoa ja saivat positiivista palautetta kävijöiltä. Kokonaisuudessaan osallistuminen oli onnistunut ja tavoitteet saavutettiin toivotulla tavalla. Yrityksen on kannattavaa osallistua vastaavanlaisille messuille myös tulevaisuudessa.