Vanhusten palveluohjaus Hyvinkäällä : Vanhuksia edustavien järjestöjen käsityksiä palveluohjauksesta ja kehitystarpeista
Behm, Petra (2009)
Behm, Petra
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273310
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vanhusten palveluohjauksen toimivuutta Hyvinkäällä. Tavoitteena oli löytää vastauksia siihen, miten palveluohjausta voi tehostaa ja miten sen eri toimintamuodoista voi paremmin tiedottaa hyvinkääläisille, erityisesti kaupungin vanhusväestölle.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat hyvinkääläisten eläkeläis-, veteraani- ja muiden vanhuksia edustavien järjestöjen vastuuhenkilöt. Otos oli 54 henkilöä ja vastausprosentti 57,4. Aineisto kerättiin syksyllä 2008 postitetun kyselylomakkeen avulla. Aineiston suljetut kysymykset analysoitiin SPSS- tilasto-ohjelmalla ja avoimet kysymykset teemoittelun avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että palveluohjauksen käsite oli sisällöllisesti vaikeasti hahmotet-tavissa. Se ymmärrettiin lähinnä vanhuksen toimintakyvyn ylläpitämisenä. Sen sijaan palve-luohjaustoiminnan tarkoitus oli selkeämpi. Se nähtiin yksilöllisen palvelutarpeen kartoittamisena ja palvelujen järjestämisenä kotona selviytymisen tukemiseksi. Kyselyyn vastanneet ymmärsivät, että palveluohjauksen tavoitteena Hyvinkäällä oli tarjota vanhuksille tai hänen läheisilleen ohjausta ja neuvontaa ikäihmisille kuuluvista palveluista ja niiden järjestämisestä. Palveluiksi käsitettiin neuvontatoiminta sekä erilaiset tukipalvelut, kuten ateria-, kuljetus- ja turvapalvelut.
Hyvinkään kaupungin Vanhusten palvelujen palveluohjaus koettiin tutkimustulosten mukaan positiivisena. Palveluohjausyksikön sijainti Suutarinkadulla ja neuvontapisteen sijainti järjes-tökeskus Onnensillassa nähtiin hyvinä. Tutkimustulosten mukaan sekä palveluiden saatavuutta että tarjottavia palveluja oli vaikea hahmottaa selkeinä kokonaisuuksina. Silti palveluohjausta pidettiin tarpeellisena vanhuksille tarjottavana palvelumuotona. Palveluohjauksen lisäarvoksi koettiin turvallisuuden tunne ja tieto siitä, että on olemassa taho, josta voi saada tarpeen tullen apua ja palveluja.
Palveluohjaustoiminnan tehostamiseksi ehdotettiin useita erilaisia keinoja. Tutkimustulosten mukaan parhaimpia tehostamisen keinoja olivat sisäisen ja ulkoisen tiedottamisen kehittäminen. Esimerkkejä tiedon tehokkaammasta jakamisesta olivat tiedottaminen vanhusjärjestöjen kautta sekä erilaiset esitteet, vihkot ja näkyvyys medioissa kuten lehdissä ja radiossa. Tarvetta on vanhuksille suunnatuille infotilaisuuksille ja kaupungin sisäiselle tiedotukselle eri yksiköiden välillä. Näiden lisäksi hyvinä toiminnan kehittämisen muotoina nähtiin vanhuksille suunnatut kyselytutkimukset ja ennaltaehkäisevät kotikäynnit.
Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella palveluohjaus on kuntalaisille vaikeasti hahmotettava palvelumuoto. Palveluohjauksen tulisi olla Hyvinkäällä palveluneuvontaa, joka on lyhytkestoista ja informoivaa palveluihin ohjaamista.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat hyvinkääläisten eläkeläis-, veteraani- ja muiden vanhuksia edustavien järjestöjen vastuuhenkilöt. Otos oli 54 henkilöä ja vastausprosentti 57,4. Aineisto kerättiin syksyllä 2008 postitetun kyselylomakkeen avulla. Aineiston suljetut kysymykset analysoitiin SPSS- tilasto-ohjelmalla ja avoimet kysymykset teemoittelun avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että palveluohjauksen käsite oli sisällöllisesti vaikeasti hahmotet-tavissa. Se ymmärrettiin lähinnä vanhuksen toimintakyvyn ylläpitämisenä. Sen sijaan palve-luohjaustoiminnan tarkoitus oli selkeämpi. Se nähtiin yksilöllisen palvelutarpeen kartoittamisena ja palvelujen järjestämisenä kotona selviytymisen tukemiseksi. Kyselyyn vastanneet ymmärsivät, että palveluohjauksen tavoitteena Hyvinkäällä oli tarjota vanhuksille tai hänen läheisilleen ohjausta ja neuvontaa ikäihmisille kuuluvista palveluista ja niiden järjestämisestä. Palveluiksi käsitettiin neuvontatoiminta sekä erilaiset tukipalvelut, kuten ateria-, kuljetus- ja turvapalvelut.
Hyvinkään kaupungin Vanhusten palvelujen palveluohjaus koettiin tutkimustulosten mukaan positiivisena. Palveluohjausyksikön sijainti Suutarinkadulla ja neuvontapisteen sijainti järjes-tökeskus Onnensillassa nähtiin hyvinä. Tutkimustulosten mukaan sekä palveluiden saatavuutta että tarjottavia palveluja oli vaikea hahmottaa selkeinä kokonaisuuksina. Silti palveluohjausta pidettiin tarpeellisena vanhuksille tarjottavana palvelumuotona. Palveluohjauksen lisäarvoksi koettiin turvallisuuden tunne ja tieto siitä, että on olemassa taho, josta voi saada tarpeen tullen apua ja palveluja.
Palveluohjaustoiminnan tehostamiseksi ehdotettiin useita erilaisia keinoja. Tutkimustulosten mukaan parhaimpia tehostamisen keinoja olivat sisäisen ja ulkoisen tiedottamisen kehittäminen. Esimerkkejä tiedon tehokkaammasta jakamisesta olivat tiedottaminen vanhusjärjestöjen kautta sekä erilaiset esitteet, vihkot ja näkyvyys medioissa kuten lehdissä ja radiossa. Tarvetta on vanhuksille suunnatuille infotilaisuuksille ja kaupungin sisäiselle tiedotukselle eri yksiköiden välillä. Näiden lisäksi hyvinä toiminnan kehittämisen muotoina nähtiin vanhuksille suunnatut kyselytutkimukset ja ennaltaehkäisevät kotikäynnit.
Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella palveluohjaus on kuntalaisille vaikeasti hahmotettava palvelumuoto. Palveluohjauksen tulisi olla Hyvinkäällä palveluneuvontaa, joka on lyhytkestoista ja informoivaa palveluihin ohjaamista.