Ny Nordisk Mat -hankkeen tulevaisuus
Seppänen, Kati (2009)
Seppänen, Kati
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273304
Tiivistelmä
Ny Nordisk Mat, NNM, on Pohjoismaisen ministerineuvoston rahoittama määräaikainen hanke vuosille 2007 - 2009. Kyseessä on kaikki Skandinavian maat yhdistävä ruokakulttuurihanke. NNM:n tarkoituksena on vahvistaa Pohjolan imagoa ruoka- ja turismimarkkinoilla sekä lisätä tietoisuutta raaka-aineista ja kiinnostusta alueellista osaamista kohtaan.
Opinnäytetyöni aihe pohjautuu tarpeeseen pohtia Ny Nordisk Mat –hankkeen tulevaisuudennäkymiä. Hankkeen johtoryhmän suomalaisjäsenen sekä toisen Suomen ruokalähettilään toimeksiantona olen tutkinut missä muodoissa hanke voisi tulevaisuudessa jatkua. Oleellinen osa työtäni on ollut niin hankkeeseen ja ruokakulttuuriin tutustuminen kuin tulevaisuuden uhkien ja mahdollisuuksien kartoittaminen. Luonteeltaan työni onkin tulevaisuudentutkimus. Käyttämiäni menetelmiä ovat kirjallisuuskatsaukset, teemahaastattelu, sähköiset asiantuntijahaastattelut, tulevaisuustaulukot sekä skenaariot ja megatrendit.
Tutkimukseni tavoitteena on paitsi luoda kuva Ny Nordisk Mat –hankkeesta, myös ymmärtää hankkeeseen vaikuttavia sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä. Erityisen haastavaa on ollut kasata moninaisista tutkimustuloksista selkeä mutta kattava kuva hankkeesta. Tutkimusmetodina tulevaisuudentutkimus on haastava, mutta mielenkiintoinen. Tulevaisuuden epävarman luonteen vuoksi työni ei voi antaa täysin oikeita vastauksia tutkimuskysymyksiin. Tulevaisuudentutkijana olen kuitenkin pyrkinyt pitämään silmäni auki ja tarkastelemaan erilaisia mahdollisuuksia. Tuloksena syntyy joukko skenaarioita ja kehitysideoita.
Hankkeen määräaikaisuudesta huolimatta pohjoismaisen ruokakulttuurin eteen tehtävän työn ei olisi suotavaa loppua rahoituksen myötä. Mahdollisesta lisärahoituksesta päätetään kesällä 2009, mutta jo tässä vaiheessa on ajankohtaista tehdä rakentavia tulevaisuudensuunnitelmia. Koin alussa hankkeen ulottuvuudet, toteutuksen ja organisaation hieman monimutkaiseksi, mutta hankkeen toteuttama ideologia tuntuu olevan vakaalla pohjalla. Työni perusteella minulle syntyi positiivinen käsitys NNM –hankkeen mahdollisuuksista tulevaisuudessa. Jatkossa näkisin tärkeimpinä haasteina Ny Nordisk Matin fokusoimisen ja päivityksen. Kehityksen tulisi perustua hankkeen tavoitteiden ja tähänastisten saavutusten arvioinnille. Ny Nordisk Matin brändäys on varteenotettava idea, samoin kuin opiskelijatöinä teetettävät vaikuttavuustutkimukset, mielikuvamittaukset ja tuotteistaminen.
Opinnäytetyöni aihe pohjautuu tarpeeseen pohtia Ny Nordisk Mat –hankkeen tulevaisuudennäkymiä. Hankkeen johtoryhmän suomalaisjäsenen sekä toisen Suomen ruokalähettilään toimeksiantona olen tutkinut missä muodoissa hanke voisi tulevaisuudessa jatkua. Oleellinen osa työtäni on ollut niin hankkeeseen ja ruokakulttuuriin tutustuminen kuin tulevaisuuden uhkien ja mahdollisuuksien kartoittaminen. Luonteeltaan työni onkin tulevaisuudentutkimus. Käyttämiäni menetelmiä ovat kirjallisuuskatsaukset, teemahaastattelu, sähköiset asiantuntijahaastattelut, tulevaisuustaulukot sekä skenaariot ja megatrendit.
Tutkimukseni tavoitteena on paitsi luoda kuva Ny Nordisk Mat –hankkeesta, myös ymmärtää hankkeeseen vaikuttavia sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä. Erityisen haastavaa on ollut kasata moninaisista tutkimustuloksista selkeä mutta kattava kuva hankkeesta. Tutkimusmetodina tulevaisuudentutkimus on haastava, mutta mielenkiintoinen. Tulevaisuuden epävarman luonteen vuoksi työni ei voi antaa täysin oikeita vastauksia tutkimuskysymyksiin. Tulevaisuudentutkijana olen kuitenkin pyrkinyt pitämään silmäni auki ja tarkastelemaan erilaisia mahdollisuuksia. Tuloksena syntyy joukko skenaarioita ja kehitysideoita.
Hankkeen määräaikaisuudesta huolimatta pohjoismaisen ruokakulttuurin eteen tehtävän työn ei olisi suotavaa loppua rahoituksen myötä. Mahdollisesta lisärahoituksesta päätetään kesällä 2009, mutta jo tässä vaiheessa on ajankohtaista tehdä rakentavia tulevaisuudensuunnitelmia. Koin alussa hankkeen ulottuvuudet, toteutuksen ja organisaation hieman monimutkaiseksi, mutta hankkeen toteuttama ideologia tuntuu olevan vakaalla pohjalla. Työni perusteella minulle syntyi positiivinen käsitys NNM –hankkeen mahdollisuuksista tulevaisuudessa. Jatkossa näkisin tärkeimpinä haasteina Ny Nordisk Matin fokusoimisen ja päivityksen. Kehityksen tulisi perustua hankkeen tavoitteiden ja tähänastisten saavutusten arvioinnille. Ny Nordisk Matin brändäys on varteenotettava idea, samoin kuin opiskelijatöinä teetettävät vaikuttavuustutkimukset, mielikuvamittaukset ja tuotteistaminen.