NUORI YRITTÄJÄ : Kyselytutkimus Riihenmäen koulun yrittäjyysluokan oppilaiden yrittäjyyasenteista
Hakala, Susanna (2009)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905273274
Tiivistelmä
NUORI YRITTÄJÄ Kyselytutkimus Riihenmäen koulun yrittäjyysluokan oppilaiden yrittäjyysasenteista
Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa Mäntsälän Riihenmäen koulun yrittäjyysluokalla opiskelevien oppilaiden yrittäjyysasenteita ja yrittäjäpersoonaa. Tutkimus on toteutettu yrittäjyysluokan lisäksi sen rinnakkaisluokalle, jotta tuloksia pystytään vertailemaan paremmin. Tutkimuksen avulla selvitettiin, millaisia mielikuvia oppilailla on yrittäjyydestä koulunkäyntinsä alussa syksyllä 2008. Tämä tutkimus luo samalla pohjan myöhemmin tehtävälle jatkotut-kimukselle, jossa selvitetään yrittäjyysaktivoinnin vaikutusta yrittäjäasenteisiin. Tavoitteena oli myös tutkia, onko yrittäjäpersoona jo tunnistettavissa osassa nuorista.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä sekä tutkimuksesta, joiden kysymykset on laadittu teorian syy-yhteyksien perusteella. Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään yrittäjyysluokka, jolle tämä tutkimus on laadittu, sekä kerrotaan, millainen tehtävä koululla on yrittäjyyskasvatuksen näkökulmasta. Teoreettisessa osuudessa tarkastellaan eri yrittäjäominaisuuksia sekä motiiveja yrittäjyydelle. Tässä osiossa myös luodaan katsaus aiempiin yrittäjyystutkimuksiin, joista on ollut hyötyä tätä tutkimusta suunniteltaessa ja analysoitaessa.
Tutkimus on kvantitatiivinen kyselytutkimus, mikä on toteutettu semistrukturoituna lomakekyselynä. Tutkimuksessa hyödynnetään sekä Likert-asteikollisia kysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Tutkimukseen osallistui yrittäjyysluokalta 17 ja verrokkiluokalta 19 vastaajaa.
Tutkimuksessa havaittiin, että yrittäjyysluokkalaisilla on jo tällä hetkellä yhtenäisemmät ajatukset yrittäjyydestä ja heidän yrittäjäominaisuutensa ovat astetta voimakkaampia kuin verrokkiluokalla. Yrittäjyysluokkalaiset myös suhtautuvat yrittäjyyteen myönteisemmin. Tutkimuksessa myös todettiin, että vanhempien yrittäjyystaustalla on positiivinen vaikutus omaan mahdolliseen yrittäjyyteen tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa Mäntsälän Riihenmäen koulun yrittäjyysluokalla opiskelevien oppilaiden yrittäjyysasenteita ja yrittäjäpersoonaa. Tutkimus on toteutettu yrittäjyysluokan lisäksi sen rinnakkaisluokalle, jotta tuloksia pystytään vertailemaan paremmin. Tutkimuksen avulla selvitettiin, millaisia mielikuvia oppilailla on yrittäjyydestä koulunkäyntinsä alussa syksyllä 2008. Tämä tutkimus luo samalla pohjan myöhemmin tehtävälle jatkotut-kimukselle, jossa selvitetään yrittäjyysaktivoinnin vaikutusta yrittäjäasenteisiin. Tavoitteena oli myös tutkia, onko yrittäjäpersoona jo tunnistettavissa osassa nuorista.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä sekä tutkimuksesta, joiden kysymykset on laadittu teorian syy-yhteyksien perusteella. Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään yrittäjyysluokka, jolle tämä tutkimus on laadittu, sekä kerrotaan, millainen tehtävä koululla on yrittäjyyskasvatuksen näkökulmasta. Teoreettisessa osuudessa tarkastellaan eri yrittäjäominaisuuksia sekä motiiveja yrittäjyydelle. Tässä osiossa myös luodaan katsaus aiempiin yrittäjyystutkimuksiin, joista on ollut hyötyä tätä tutkimusta suunniteltaessa ja analysoitaessa.
Tutkimus on kvantitatiivinen kyselytutkimus, mikä on toteutettu semistrukturoituna lomakekyselynä. Tutkimuksessa hyödynnetään sekä Likert-asteikollisia kysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Tutkimukseen osallistui yrittäjyysluokalta 17 ja verrokkiluokalta 19 vastaajaa.
Tutkimuksessa havaittiin, että yrittäjyysluokkalaisilla on jo tällä hetkellä yhtenäisemmät ajatukset yrittäjyydestä ja heidän yrittäjäominaisuutensa ovat astetta voimakkaampia kuin verrokkiluokalla. Yrittäjyysluokkalaiset myös suhtautuvat yrittäjyyteen myönteisemmin. Tutkimuksessa myös todettiin, että vanhempien yrittäjyystaustalla on positiivinen vaikutus omaan mahdolliseen yrittäjyyteen tulevaisuudessa.