Aikakauslehdet ja Olivia nykypäivän mediakentässä
Parkkonen, Kristina; Akola, Minna (2009)
Parkkonen, Kristina
Akola, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905263239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905263239
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on aikakauslehdet ja Olivia – lehti nykypäivän mediakentässä. Opinnäytetyön tavoite oli tarkastella nykypäivän mediakenttää eri medioiden kautta ja selvittää Olivia lehden profiilia ja asemoitumista aikakauslehtikentälle.
Työn lähtökohtana oli oma kiinnostus alaan. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, kuinka uusi naistenlehti on asemoitunut täydelle naistenlehtikentälle ja millaisen imagon lehti on pienellä aikavälillä saavuttanut mediassa asiantuntijoiden näkökulmasta katsottuna. Pyrkimyksenä työssä on kuvata eri medioiden tunnuspiirteitä lukijalle, kuvailla nykypäivän mediakenttää sekä antaa mainonnasta, sen tehtävistä, suunnittelusta sekä kustannusajattelusta selkeä kuva. Työssä keskeistä on myös antaa kuvaa media- ja mainostoimistojen välisistä suhteista ja niidän toimintatavoista. Tutkimus tuo esille mediatoimistojen mielipiteen ja näkemyksen Olivia – lehdestä. Työ ei käsittele kuluttajatason mielipiteitä lehdestä. Tutkimuksessa käydään läpi naistenlehtien profiilia sekä Olivia – lehden ideoimisen, lanseerauksen ja asemoitumisen prosessit. Mediasuunnittelu linkittyy vahvasti työhön, joten lukijalle avataan myös tämän käsitteen eri vaiheita. Suhdemarkkinointia ja strategisia verkostoja käsitellään omana aiheenaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautui lähinnä mainontaan, mediavalintoihin, suhdemarkkinointiin sekä strategisiin verkostoihin. Työssä on myös aikaisempia tutkimuksia sekä artikkeleita. Teoriaosuudessa käytimme paljon toisen tekijän omaa introspektistä tietoa, joka pohjautuu työstä saatuun kokemukseen.
Tutkimuksen lähestymistapa on kvalitatiivinen. Kohteena ovat pääkaupunkiseudulla työskentelevät mediatoimistot. Haastateltavia lähestyttiin teemahaastattelun rungolla lomaketta apuna käyttäen. Lomake lähetettiin sähköpostitse. Mediakenttää tutkittiin kaikista saaduista lähteistä, jonka pohjalta kysymykset kyettiin muotoilemaan sopiviksi täydentämään jo saatua teoreettista tietoa. Päätös käyttää työssä pelkästään mediatoimistojen mielipiteitä Olivia – lehdestä oli jo alusta alkaen päätetty ja kriteerit tiettyjen mediatoimistojen valinnaksi pohjautuivat omiin kokemuksiin.
Kyselyn tulokset näyttivät Olivia – lehden imagon positiivisena sekä tervetulleena uudistuksena. Tulokset osoittivat myös sen, että aiemmin ei ole tehty tälle nimenomaiselle kohderyhmälle suunnattua lehteä. Lehteä pidetään myös nuorena, joten se aiheuttaa paineita uusille innovaatioille.
Johtopäätöksenä Olivia – lehti on jo saavuttanut tietyn imagon kohderyhmän keskellä. Haasteena lehdellä on pitää tämä imago sekä säilyttää oma linja. Kansainvälistyminen ja kiihtyvä kysyntä myös aiheuttavat haasteita lisääntyneelle uudistuksen tarpeelle.
Työn lähtökohtana oli oma kiinnostus alaan. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, kuinka uusi naistenlehti on asemoitunut täydelle naistenlehtikentälle ja millaisen imagon lehti on pienellä aikavälillä saavuttanut mediassa asiantuntijoiden näkökulmasta katsottuna. Pyrkimyksenä työssä on kuvata eri medioiden tunnuspiirteitä lukijalle, kuvailla nykypäivän mediakenttää sekä antaa mainonnasta, sen tehtävistä, suunnittelusta sekä kustannusajattelusta selkeä kuva. Työssä keskeistä on myös antaa kuvaa media- ja mainostoimistojen välisistä suhteista ja niidän toimintatavoista. Tutkimus tuo esille mediatoimistojen mielipiteen ja näkemyksen Olivia – lehdestä. Työ ei käsittele kuluttajatason mielipiteitä lehdestä. Tutkimuksessa käydään läpi naistenlehtien profiilia sekä Olivia – lehden ideoimisen, lanseerauksen ja asemoitumisen prosessit. Mediasuunnittelu linkittyy vahvasti työhön, joten lukijalle avataan myös tämän käsitteen eri vaiheita. Suhdemarkkinointia ja strategisia verkostoja käsitellään omana aiheenaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautui lähinnä mainontaan, mediavalintoihin, suhdemarkkinointiin sekä strategisiin verkostoihin. Työssä on myös aikaisempia tutkimuksia sekä artikkeleita. Teoriaosuudessa käytimme paljon toisen tekijän omaa introspektistä tietoa, joka pohjautuu työstä saatuun kokemukseen.
Tutkimuksen lähestymistapa on kvalitatiivinen. Kohteena ovat pääkaupunkiseudulla työskentelevät mediatoimistot. Haastateltavia lähestyttiin teemahaastattelun rungolla lomaketta apuna käyttäen. Lomake lähetettiin sähköpostitse. Mediakenttää tutkittiin kaikista saaduista lähteistä, jonka pohjalta kysymykset kyettiin muotoilemaan sopiviksi täydentämään jo saatua teoreettista tietoa. Päätös käyttää työssä pelkästään mediatoimistojen mielipiteitä Olivia – lehdestä oli jo alusta alkaen päätetty ja kriteerit tiettyjen mediatoimistojen valinnaksi pohjautuivat omiin kokemuksiin.
Kyselyn tulokset näyttivät Olivia – lehden imagon positiivisena sekä tervetulleena uudistuksena. Tulokset osoittivat myös sen, että aiemmin ei ole tehty tälle nimenomaiselle kohderyhmälle suunnattua lehteä. Lehteä pidetään myös nuorena, joten se aiheuttaa paineita uusille innovaatioille.
Johtopäätöksenä Olivia – lehti on jo saavuttanut tietyn imagon kohderyhmän keskellä. Haasteena lehdellä on pitää tämä imago sekä säilyttää oma linja. Kansainvälistyminen ja kiihtyvä kysyntä myös aiheuttavat haasteita lisääntyneelle uudistuksen tarpeelle.