Luomuvalvonnan asiakastyytyväisyyskysely Uudenmaan TE-keskuksen alueella
Teränen, Anne (2009)
Teränen, Anne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905263237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905263237
Tiivistelmä
Luomuvalvonnan asiakastyytyväisyyskysely Uudenmaan TE-keskuksen alueella
Opinnäytetyössä tekemäni asiakastyytyväisyyskysely tehtiin luonnonmukaisen tuotannon toimijoille Uudenmaan Työ- ja elinkeinokeskuksen (TE-keskus) alueella. TE-keskus halusi selvittää luomutoimitsijoiden tyytyväisyyttä valvonnoista. Tarkastukset ovat viljelijöille maksullisia ja siksi TE-keskuksen tarkoituksena on panostaa kustannustehokkuuteen ja asiakaspalveluun.
Ekologinen ja biologinen näkemys maataloudesta on luonnonmukaisen viljelyn perusta. Maanviljelyssä ja karjanhoidossa tulee pyrkiä tasapainoon luonnon kanssa. Luonnonmukainen tuotantotapa edellyttää tiettyjen säännösten noudattamista. Yhteiset säännökset koskevat koko EU:n aluetta. Kun sääntöjä on noudatettu, voidaan luonnonmukaiseen tuotantoon viitata maataloustuotteissa, rehuissa, elintarvikkeissa ja alkoholijuomissa. Lainsäädäntö määrää luonnonmukaisen tuotannon valvontajärjestelmän. Luomuun viittaavien merkintöjen käyttö edellyttää luomuvalvontajärjestelmään liittymistä. Yhteisillä säännöillä ja jokavuotisilla tarkastuskäynneillä taataan tuotteiden aitous ja tuottajien välinen rehellinen kilpailu.
Uudenmaan TE-keskukselle toteutetussa asiakastyytyväisyyskyselyssä luonnonmukaisen tuotannon toimitsijat arvioivat luomutarkastusta, TE-keskuksen luomuvastaavien asiakaspalvelua ja Eviran toimintaa. Vastaajilta kysyttiin myös taustatietoja, tiedottamista ja asiantuntijapalveluiden käyttöä. Asiakastyytyväisyyskysely lähetettiin kaikille Uudenmaan alueella toimiville luomutiloille, joita oli 280. Kysely toteutettiin kirjekyselynä kevään 2009 aikana. Vastauksia kyselyyn saatiin 134 kappaletta, eli vastausprosentti oli hyvä. Suurin osa vastaajista oli kasvintuotantotiloja, joille oli tehty peltokasvituotantotarkastus.
Vastausten perusteella luomutarkastuksiin oltiin pääasiassa tyytyväisiä. Asioita, joihin oltiin tarkastuksissa tyytymättömiä, olivat tarkastuksen tuoma hyöty sekä tilan kehittämiskohteiden tunnistaminen. Luomuvastaavien asiakaspalvelu koettiin vastausten perusteella hyväksi. Luomuvastaavien toiminnassa parantamista on tavoitettavuudessa sekä luomuasioiden tiedottamisen riittävyydessä. Eviran toiminta koettiin keskimäärin tyydyttäväksi. Uudenmaan TE-keskukselle kootaan kyselyn tuloksista raportti, tarkastajakohtainen arvio luomutarkastuksista ja kooste viljelijöiltä saaduista kommenteista. Vastausten avulla Uudenmaan TE-keskus pystyy tarkastelemaan toimintaansa ja kehittämään kustannustehokkuutta ja asiakaspalvelua, joissa nähtiin kyselyn tulosten perusteella puutteita tai kehittämistarpeita.
Opinnäytetyössä tekemäni asiakastyytyväisyyskysely tehtiin luonnonmukaisen tuotannon toimijoille Uudenmaan Työ- ja elinkeinokeskuksen (TE-keskus) alueella. TE-keskus halusi selvittää luomutoimitsijoiden tyytyväisyyttä valvonnoista. Tarkastukset ovat viljelijöille maksullisia ja siksi TE-keskuksen tarkoituksena on panostaa kustannustehokkuuteen ja asiakaspalveluun.
Ekologinen ja biologinen näkemys maataloudesta on luonnonmukaisen viljelyn perusta. Maanviljelyssä ja karjanhoidossa tulee pyrkiä tasapainoon luonnon kanssa. Luonnonmukainen tuotantotapa edellyttää tiettyjen säännösten noudattamista. Yhteiset säännökset koskevat koko EU:n aluetta. Kun sääntöjä on noudatettu, voidaan luonnonmukaiseen tuotantoon viitata maataloustuotteissa, rehuissa, elintarvikkeissa ja alkoholijuomissa. Lainsäädäntö määrää luonnonmukaisen tuotannon valvontajärjestelmän. Luomuun viittaavien merkintöjen käyttö edellyttää luomuvalvontajärjestelmään liittymistä. Yhteisillä säännöillä ja jokavuotisilla tarkastuskäynneillä taataan tuotteiden aitous ja tuottajien välinen rehellinen kilpailu.
Uudenmaan TE-keskukselle toteutetussa asiakastyytyväisyyskyselyssä luonnonmukaisen tuotannon toimitsijat arvioivat luomutarkastusta, TE-keskuksen luomuvastaavien asiakaspalvelua ja Eviran toimintaa. Vastaajilta kysyttiin myös taustatietoja, tiedottamista ja asiantuntijapalveluiden käyttöä. Asiakastyytyväisyyskysely lähetettiin kaikille Uudenmaan alueella toimiville luomutiloille, joita oli 280. Kysely toteutettiin kirjekyselynä kevään 2009 aikana. Vastauksia kyselyyn saatiin 134 kappaletta, eli vastausprosentti oli hyvä. Suurin osa vastaajista oli kasvintuotantotiloja, joille oli tehty peltokasvituotantotarkastus.
Vastausten perusteella luomutarkastuksiin oltiin pääasiassa tyytyväisiä. Asioita, joihin oltiin tarkastuksissa tyytymättömiä, olivat tarkastuksen tuoma hyöty sekä tilan kehittämiskohteiden tunnistaminen. Luomuvastaavien asiakaspalvelu koettiin vastausten perusteella hyväksi. Luomuvastaavien toiminnassa parantamista on tavoitettavuudessa sekä luomuasioiden tiedottamisen riittävyydessä. Eviran toiminta koettiin keskimäärin tyydyttäväksi. Uudenmaan TE-keskukselle kootaan kyselyn tuloksista raportti, tarkastajakohtainen arvio luomutarkastuksista ja kooste viljelijöiltä saaduista kommenteista. Vastausten avulla Uudenmaan TE-keskus pystyy tarkastelemaan toimintaansa ja kehittämään kustannustehokkuutta ja asiakaspalvelua, joissa nähtiin kyselyn tulosten perusteella puutteita tai kehittämistarpeita.