S-Ryhmän matkailu- ja ravitsemisalan myyntipalvelun työhyvinvointi muutosjohtamisen näkökulmasta
Purho, Lauri (2009)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905263218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905263218
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tutkia S-Ryhmän majoitus- ja ravitsemisalan myyntipalvelun henkilöstön työhyvinvointia muutosjohtamisen näkökulmasta. Tavoitteena on ollut selvittää, miten tuleviin muutoksiin voitaisiin jo ennalta varautua, ilman että työhyvinvointi niistä kärsii. Opinnäytetyö on tehty aikavälillä 14.9.2007 -30.4.2009.
Aineiston on kerätty haastatteluin. Haastatteluiden avulla on pyritty selvittämään, millaisella tasolla myyntipalvelun henkilöstön työhyvinvointi on, minkälaiset seikat vaikuttavat positiivisesti ja negatiivisesti henkilöstön työhyvinvointiin ja millä tasolla muutosten hallinta ja henkilöstöjohtaminen myyntipalvelussa on. Tulosten perusteella saadaan lisätietoa siitä, miten myyntipalvelun tämänhetkistä työhyvinvointia voitaisiin entisestään parantaa, erityisesti muutosjohtamisen avulla, jossa yrityksen johdolla on merkittävä rooli.
Haastatteluita varten S-Ryhmän valtakunnallinen myyntipalvelu jaettiin brändeittän kolmeen eri ryhmään, joita ovat Sokos Hotellien, - Radisson SAS:n, - ja Holiday Club Hotellien myyntipalvelu. Lisäksi henkilöstö jaettiin neljään eri alaryhmään, joita ovat palveluneuvoja, myyntineuvottelija, osa-aikainen myyntineuvottelija ja tuntityöntekijä. Sokos Hotellien myyntipalvelusta henkilöstöstä haastateltiin joka viidettä sekä Radisson SAS:n ja Holiday Club- kylpylähotellien myyntipalvelusta joka kolmatta henkilöä. Ryhmittelyllä pyrittiin sattumanvaraisuuteen ja siihen, että vastausten lukumäärä olisi tasapainossa eri ryhmien kesken.
Opinnäytetyö kuuluu kvalitatiivisen lähestymistavan piiriin, mutta työssä on muutamia kvantitatiivisia osa-alueita. Haastattelut toteutettiin pääosin teemahaastatteluina, mutta muutaman kysymyksen yhteydessä oli valmiit vastausvaihtoehdot.
Tulosten mukaan myyntipalvelun henkilöstön työhyvinvointi on hyvällä tasolla (keskiarvo 3.4 asteikolla 1-5, 1=huono ja 5=kiitettävä). Myös työnhallinta on yksi myyntipalvelun selkeimmistä vahvuuksista samoin kuin luottamus omaan ja organisaation tulevaisuuteen. Heikkouksista nousivat esille esimerkiksi jokapäiväisen työn yksitoikkoisuus ja haasteettomuus, esimiestoiminta, informaation kulku, muutosviestintä, koulutus uusiin järjestelmiin sekä muutosjohtaminen.
Haastattelutuloksista kävi ilmi, että S-Ryhmän myynti- ja ravitsemisalan myyntipalvelussa on tapahtunut monenlaisia muutoksia viime aikoina. Muutoksilla on aina omat vaikutuksensa henkilöstön työhyvinvointiin ja se, miten voimakkaasti ne hyvinvointiin vaikuttavat, riippuu pitkälti muutoksen suuruudesta ja yksilön tavasta reagoida siihen.
Aineiston on kerätty haastatteluin. Haastatteluiden avulla on pyritty selvittämään, millaisella tasolla myyntipalvelun henkilöstön työhyvinvointi on, minkälaiset seikat vaikuttavat positiivisesti ja negatiivisesti henkilöstön työhyvinvointiin ja millä tasolla muutosten hallinta ja henkilöstöjohtaminen myyntipalvelussa on. Tulosten perusteella saadaan lisätietoa siitä, miten myyntipalvelun tämänhetkistä työhyvinvointia voitaisiin entisestään parantaa, erityisesti muutosjohtamisen avulla, jossa yrityksen johdolla on merkittävä rooli.
Haastatteluita varten S-Ryhmän valtakunnallinen myyntipalvelu jaettiin brändeittän kolmeen eri ryhmään, joita ovat Sokos Hotellien, - Radisson SAS:n, - ja Holiday Club Hotellien myyntipalvelu. Lisäksi henkilöstö jaettiin neljään eri alaryhmään, joita ovat palveluneuvoja, myyntineuvottelija, osa-aikainen myyntineuvottelija ja tuntityöntekijä. Sokos Hotellien myyntipalvelusta henkilöstöstä haastateltiin joka viidettä sekä Radisson SAS:n ja Holiday Club- kylpylähotellien myyntipalvelusta joka kolmatta henkilöä. Ryhmittelyllä pyrittiin sattumanvaraisuuteen ja siihen, että vastausten lukumäärä olisi tasapainossa eri ryhmien kesken.
Opinnäytetyö kuuluu kvalitatiivisen lähestymistavan piiriin, mutta työssä on muutamia kvantitatiivisia osa-alueita. Haastattelut toteutettiin pääosin teemahaastatteluina, mutta muutaman kysymyksen yhteydessä oli valmiit vastausvaihtoehdot.
Tulosten mukaan myyntipalvelun henkilöstön työhyvinvointi on hyvällä tasolla (keskiarvo 3.4 asteikolla 1-5, 1=huono ja 5=kiitettävä). Myös työnhallinta on yksi myyntipalvelun selkeimmistä vahvuuksista samoin kuin luottamus omaan ja organisaation tulevaisuuteen. Heikkouksista nousivat esille esimerkiksi jokapäiväisen työn yksitoikkoisuus ja haasteettomuus, esimiestoiminta, informaation kulku, muutosviestintä, koulutus uusiin järjestelmiin sekä muutosjohtaminen.
Haastattelutuloksista kävi ilmi, että S-Ryhmän myynti- ja ravitsemisalan myyntipalvelussa on tapahtunut monenlaisia muutoksia viime aikoina. Muutoksilla on aina omat vaikutuksensa henkilöstön työhyvinvointiin ja se, miten voimakkaasti ne hyvinvointiin vaikuttavat, riippuu pitkälti muutoksen suuruudesta ja yksilön tavasta reagoida siihen.