Taitava viisivuotias : Ikäkausiesite vanhemmille
Korhonen, Terhi; Kähärä, Salla (2009)
Korhonen, Terhi
Kähärä, Salla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905253182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905253182
Tiivistelmä
Tämä työ on osa Hyvinkään kaupungin perusturvakeskuksen ja Laurean Lapsen ja nuoren hyvä arki -hanketta. Hankkeessa kehitetään työvälineitä ja –menetelmiä lasten ja nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten käyttöön. Hyvinkään neuvolat ovat ilmaisseet tarpeensa uusille ikäkausiesitteille. Tämä työ kuuluu kokonaisuuteen, jossa laaditaan ikäkausiesitteet 0-7-vuotiaiden lasten vanhemmille. Esitteet tulevat luettavaksi hankkeen verkkosivuille. Työmme tavoitteena oli, että esite tukee vanhempia kasvatustyössä ja on terveydenhoitajille toimiva työväline ohjauksen tukena lasten ikäkausitarkastuksissa.
Koska opinnäytetyömme tuotoksena syntyy esite ja työ on osa isompaa hanketta, opinnäytetyömme on toimintakeskeinen. Toimintakeskeinen työ tehdään määrätyn kertaluontoisen tuloksen aikaansaamiseksi ja se on osa suurempaa hanketta. Perehdyimme viisivuotiaita lapsia käsittelevään teoriatietoon, jonka perusteella valitsimme tärkeät aihealueet esitteessä käsiteltäviksi. Aihealueita käsiteltiin vanhemmuuden tukemisen näkökulmasta. Näkökulma sovittiin ensimmäisiä ikäkausiesitteitä tehtäessä. Valmiina tuotoksena syntyi terveysneuvonnan esite viisivuotiaiden lasten vanhemmille neuvolassa jaettavaksi.
Viisivuotias lapsi on jo kehittynyt taitavaksi useilla osa-alueilla. Hän on omatoiminen, aloitteellinen ja joustava. Lapsen hieno- ja karkeamotoriset taidot ovat hyvin kehittyneet: hän muun muassa leikkaa saksilla ympyrän, piirtää yksityiskohtaisia kuvia ja nauttii liikuntaleikeistä. Älyllisen kehityksen ja oppimisen kannalta tärkeitä asioita ovat luominen, mielikuvitus ja leikki. Ikätasoinen leikki vahvistaa lapsen motoriikan, mielikuvituksen ja kielen kehitystä. Viisivuotiaat nauttivat roolileikeistä ja yhdessä tekemisestä. Tässä iässä ystävien merkitys korostuu. Ryhmässä hän harjoittaa sosiaalisia taitojaan ja löytää itsestään uusia kykyjä. Koti on lapsen tärkein oppimisympäristö, sillä siellä hän oppii yhteistyötaitoja, vastuuta ja käytöstapoja. Vanhemmat ovatkin lapsensa tärkein esikuva.
Teoreettinen perusta pohjautuu kirjallisuuskatsaukseen. Esitteen teksti on koottu työmme teoreettisen viitekehyksen pohjalta referoimalla. Esitteen kieli ja ulkoasu ovat yhtenevät muiden esitteiden kanssa. Koemme, että esite on toimiva työväline neuvolassa ohjauksen tukena ja keskustelun pohjana, koska vanhemmat tarvitsevat oikea-aikaista tukea lapsensa terveeseen ja turvalliseen kehitykseen sekä koko perheen hyvinvointiin.
Koska opinnäytetyömme tuotoksena syntyy esite ja työ on osa isompaa hanketta, opinnäytetyömme on toimintakeskeinen. Toimintakeskeinen työ tehdään määrätyn kertaluontoisen tuloksen aikaansaamiseksi ja se on osa suurempaa hanketta. Perehdyimme viisivuotiaita lapsia käsittelevään teoriatietoon, jonka perusteella valitsimme tärkeät aihealueet esitteessä käsiteltäviksi. Aihealueita käsiteltiin vanhemmuuden tukemisen näkökulmasta. Näkökulma sovittiin ensimmäisiä ikäkausiesitteitä tehtäessä. Valmiina tuotoksena syntyi terveysneuvonnan esite viisivuotiaiden lasten vanhemmille neuvolassa jaettavaksi.
Viisivuotias lapsi on jo kehittynyt taitavaksi useilla osa-alueilla. Hän on omatoiminen, aloitteellinen ja joustava. Lapsen hieno- ja karkeamotoriset taidot ovat hyvin kehittyneet: hän muun muassa leikkaa saksilla ympyrän, piirtää yksityiskohtaisia kuvia ja nauttii liikuntaleikeistä. Älyllisen kehityksen ja oppimisen kannalta tärkeitä asioita ovat luominen, mielikuvitus ja leikki. Ikätasoinen leikki vahvistaa lapsen motoriikan, mielikuvituksen ja kielen kehitystä. Viisivuotiaat nauttivat roolileikeistä ja yhdessä tekemisestä. Tässä iässä ystävien merkitys korostuu. Ryhmässä hän harjoittaa sosiaalisia taitojaan ja löytää itsestään uusia kykyjä. Koti on lapsen tärkein oppimisympäristö, sillä siellä hän oppii yhteistyötaitoja, vastuuta ja käytöstapoja. Vanhemmat ovatkin lapsensa tärkein esikuva.
Teoreettinen perusta pohjautuu kirjallisuuskatsaukseen. Esitteen teksti on koottu työmme teoreettisen viitekehyksen pohjalta referoimalla. Esitteen kieli ja ulkoasu ovat yhtenevät muiden esitteiden kanssa. Koemme, että esite on toimiva työväline neuvolassa ohjauksen tukena ja keskustelun pohjana, koska vanhemmat tarvitsevat oikea-aikaista tukea lapsensa terveeseen ja turvalliseen kehitykseen sekä koko perheen hyvinvointiin.