Asiakkaalle tuotettava lisäarvo perustettavan tilitoimiston kilpailutekijänä
Hirvonen, Tatu (2009)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Hirvonen, Tatu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905253128
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905253128
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, miten asiakkaalle tuotettava lisäarvo toimii perustettavan tilitoimiston kilpailutekijänä. Tavoitteena on siis selvittää, millä eri keinoilla perustettava yritys voi tarjota lisäarvoa asiakkailleen ja miten se vaikuttaa yrityksen kilpailukykyyn. Tutkimuksen pääongelmiksi voidaan luokitella lisäarvon käsitteen selvittäminen, mikä mielletään lisäarvoksi ja miten lisäarvoa tuotetaan. Opinnäytetyö on laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus ja sen tutkimuskäytänteet perustuvat pitkälti kirjallisten lähteiden tutkintaan ja analysointiin. Konkreettisempaa tiedon tasoa tutkimukseen tuovat neljän tilitoimistoyrittäjän haastattelut, joissa jokaiselta on kysytty tutkimuksen kannalta olennaisia kysymyksiä haastattelun teemaan liittyen.
Tutkielman tärkeimpinä tuloksina voidaan pitää esitettyjä lisäarvon tuottamisen keinoja, sekä yrittäjien omien kokemuksien esittelyä lisäarvon tuottamisesta ja heidän saamastaan asiakaspalautteesta. Opinnäytetyöhön liittyvinä johtopäätöksinä voidaan todeta, että lisäarvon tuottaminen on yksi parhaimpia kilpailukeinoja vasta perustetulla yrityksellä. Lisäarvon tuottamisessa on kuitenkin paljon kiinni yrittäjän ja mahdollisesti myös yrityksessä työskentelevien henkilöiden osaamisesta, kyvyistä ja halusta tuottaa kokonaisvaltaista asiakaspalvelua. Opinnäytetyö esittelee tiivistetysti varsinaisia yrityksen perustamiseen tai käytännön toimintaan liittyviä asioita, mutta kuvaa kuitenkin perusasiat yrityksen perustamisprosessista. Pääpaino tutkielmassa on kuitenkin lisäarvon tuottamisessa ja tuottamistavoissa tilitoimistotoimialalla.
Tutkielman tärkeimpinä tuloksina voidaan pitää esitettyjä lisäarvon tuottamisen keinoja, sekä yrittäjien omien kokemuksien esittelyä lisäarvon tuottamisesta ja heidän saamastaan asiakaspalautteesta. Opinnäytetyöhön liittyvinä johtopäätöksinä voidaan todeta, että lisäarvon tuottaminen on yksi parhaimpia kilpailukeinoja vasta perustetulla yrityksellä. Lisäarvon tuottamisessa on kuitenkin paljon kiinni yrittäjän ja mahdollisesti myös yrityksessä työskentelevien henkilöiden osaamisesta, kyvyistä ja halusta tuottaa kokonaisvaltaista asiakaspalvelua. Opinnäytetyö esittelee tiivistetysti varsinaisia yrityksen perustamiseen tai käytännön toimintaan liittyviä asioita, mutta kuvaa kuitenkin perusasiat yrityksen perustamisprosessista. Pääpaino tutkielmassa on kuitenkin lisäarvon tuottamisessa ja tuottamistavoissa tilitoimistotoimialalla.